Formy przekazu kampanii społecznych w Polsce i Wielkiej Brytanii – badanie porównawcze = Forms of social media campaigns in Poland and the UK - a comparative study
Keywords
kampanie zdrowotne, promocja zdrowia, reklama społeczna, social advertising, health campaigns, health promotion.Abstract
Skaruz Daria, Olejniczak Dominik, Skonieczna Joanna, Juszczyk Grzegorz. Formy przekazu kampanii społecznych w Polsce i Wielkiej Brytanii – badanie porównawcze = Forms of social media campaigns in Poland and the UK - a comparative study. Journal of Education, Health and Sport. 2015;5(8):285-294. ISSN 2391-8306. DOI 10.5281/zenodo.28750
http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.28750
http://ojs.ukw.edu.pl/index.php/johs/article/view/2015%3B5%288%29%3A285-294
https://pbn.nauka.gov.pl/works/611023
POL-index https://pbn.nauka.gov.pl/polindex/browse/article/article-72158a19-900f-4c93-8df4-69e2d4d39aee
Formerly Journal of Health Sciences. ISSN 1429-9623 / 2300-665X. Archives 2011–2014 http://journal.rsw.edu.pl/index.php/JHS/issue/archive
Deklaracja.
Specyfika i zawartość merytoryczna czasopisma nie ulega zmianie.
Zgodnie z informacją MNiSW z dnia 2 czerwca 2014 r., że w roku 2014 nie będzie przeprowadzana ocena czasopism naukowych; czasopismo o zmienionym tytule otrzymuje tyle samo punktów co na wykazie czasopism naukowych z dnia 31 grudnia 2014 r.
The journal has had 5 points in Ministry of Science and Higher Education of Poland parametric evaluation. Part B item 1089. (31.12.2014).
© The Author (s) 2015;
This article is published with open access at Licensee Open Journal Systems of Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz, Poland and Radom University in Radom, Poland
Open Access. This article is distributed under the terms of the Creative Commons Attribution Noncommercial License which permits any noncommercial use, distribution, and reproduction in any medium,
provided the original author(s) and source are credited. This is an open access article licensed under the terms of the Creative Commons Attribution Non Commercial License
(http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/) which permits unrestricted, non commercial use, distribution and reproduction in any medium, provided the work is properly cited.
This is an open access article licensed under the terms of the Creative Commons Attribution Non Commercial License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/) which permits unrestricted, non commercial
use, distribution and reproduction in any medium, provided the work is properly cited.
The authors declare that there is no conflict of interests regarding the publication of this paper.
Received: 15.08.2015. Revised 21.08.2015. Accepted: 21.08.2015.
Formy przekazu kampanii społecznych w Polsce i Wielkiej Brytanii – badanie porównawcze
Forms of social media campaigns in Poland and the UK - a comparative study
Skaruz Daria, Olejniczak Dominik, Skonieczna Joanna, Juszczyk Grzegorz
Zakład Zdrowia Publicznego, Warszawski Uniwersytet Medyczny
Public Health Department, Medical University of Warsaw
Słowa kluczowe: kampanie zdrowotne, promocja zdrowia, reklama społeczna.
Key words: social advertising, health campaigns, health promotion.
Streszczenie
Wprowadzenie: Kampania społeczna to rodzaj społecznej komunikacji. Polega na promowaniu społecznie właściwych i wartościowych wzorców zachowań, postaw, a także na zwróceniu uwagi społeczeństwa na istotne i trudne do rozwiązanie problemy.
Cel pracy: Ukazanie różnic występujących w odbiorze wybranych kampanii społecznych przez respondentów.
Materiał i metoda: Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego i autorski kwestionariusze. Udzielanie odpowiedzi przez respondentów poprzedzono wyświetleniem nagrania wideo poszczególnych reklam społecznych. W badaniu wykorzystano reklamy społeczne z Wielkiej Brytanii i Polski. Grupą badaną byli uczniowie drugich i trzecich klas Liceum Ogólnokształcącego. W badaniu wzięło udział 209 uczniów,
Wyniki: Blisko 38% badanych osób uważa, że udział dzieci w reklamach społecznych to dobry pomysł. Blisko 58% licealistów odpowiedziało, że widok krwi nie zraża ich do dalszego oglądania spotu. Obraz nagiego ciała nie przeszkadzał 88% badanych, a ponad 93% badanych odpowiedziało, że sceny z podtekstem erotycznym nie wywołały u nich oburzenia.
Wnioski: W procesie planowania kampanii społecznej istotne jest precyzyjne określenie grupy docelowej i sposobu dotarcia do niej w celu osiągnięcia pozytywnych rezultatów. Przekaz powinien w sposób jednoznaczny opisywać problem i być łatwy do zrozumienia. Warto rozważyć przygotowanie kontrowersyjnego spotu, gdyż w ten sposób można zwiększyć szansę na przykucie uwagi odbiorcy i wzbudzenie w nim chęci zapoznania się z podejmowanym problemem społecznym. Kampania społeczna powinna wzbudzać w odbiorcach emocje. Im większe emocje u odbiory, tym reklama lepiej zostanie zapamiętana, co może przełożyć się na zmianę zachowania odbiorcy.
Abstract
Introduction: The social campaign is a kind of social communication. It promotes socially relevant, valuable patterns of behavior and draws attention on important social problems.
Aim: To show differences in perception of selected social campaigns.
Material and Methods: The study was conducted using a questionnaire designed by the author. Completing the questionnaire was prelude by displaying the Polish and English social advertising. The study covered 209 secondary school students.
Results: Nearly 38% of respondents believe that children's participation in social advertising is a good idea. Nearly 58% of high school students answered that the blood on-screen does not estrange them to continue watching advertisement. The nakedness is not disturbed 88% of respondents. More than 93% of respondents don't feel outraged because of eroticism in advertising.
Conclusions: Defining target group is essential in the process of planning a social campaign to achieve positive results. The advertising message should clearly describe the problem and be easy to understand. Controversial advertisement can increase a chance of gaining the attention to undertaken social problem. Social campaign should arouse emotion in the advertising addressee.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The periodical offers access to content in the Open Access system under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0
Stats
Number of views and downloads: 247
Number of citations: 0