Rola komunikacji lekarz-pacjent w przewlekłej niewydolności serca = The role of communication doctor-patient in chronic heart failure
Keywords
niewydolność serca (NS), komunikacja lekarz-pacjent, heart failure (HF), communication doctor-patient.Abstract
Wołowiec Łukasz, Surowiec Agnieszka, Wołowiec Małgorzata, Kochański Bartosz, Plaskiewicz Anna, Kałużny Krystian, Krakowska Alicja, Zukow Walery. Rola komunikacji lekarz-pacjent w przewlekłej niewydolności serca = The role of communication doctor-patient in chronic heart failure. Journal of Education, Health and Sport. 2015;5(4):335-344. ISSN 2391-8306. DOI: 10.5281/zenodo.17213
http://ojs.ukw.edu.pl/index.php/johs/article/view/2015%3B5%284%29%3A335-344
https://pbn.nauka.gov.pl/works/556082
http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.17213
Formerly Journal of Health Sciences. ISSN 1429-9623 / 2300-665X. Archives 2011 – 2014 http://journal.rsw.edu.pl/index.php/JHS/issue/archive
Deklaracja.
Specyfika i zawartość merytoryczna czasopisma nie ulega zmianie.
Zgodnie z informacją MNiSW z dnia 2 czerwca 2014 r., że w roku 2014 nie będzie przeprowadzana ocena czasopism naukowych; czasopismo o zmienionym tytule otrzymuje tyle samo punktów co na wykazie czasopism naukowych z dnia 31 grudnia 2014 r.
The journal has had 5 points in Ministry of Science and Higher Education of Poland parametric evaluation. Part B item 1089. (31.12.2014).
© The Author (s) 2015;
This article is published with open access at Licensee Open Journal Systems of Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz, Poland and Radom University in Radom, Poland
Open Access. This article is distributed under the terms of the Creative Commons Attribution Noncommercial License which permits any noncommercial use, distribution, and reproduction in any medium,
provided the original author(s) and source are credited. This is an open access article licensed under the terms of the Creative Commons Attribution Non Commercial License
(http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/) which permits unrestricted, non commercial use, distribution and reproduction in any medium, provided the work is properly cited.
This is an open access article licensed under the terms of the Creative Commons Attribution Non Commercial License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/) which permits unrestricted, non commercial
use, distribution and reproduction in any medium, provided the work is properly cited.
The authors declare that there is no conflict of interests regarding the publication of this paper.
Received: 15.02.2015. Revised 27.03.2015. Accepted: 10.04.2015.
Rola komunikacji lekarz-pacjent w przewlekłej niewydolności serca
The role of communication doctor-patient in chronic heart failure
Łukasz Wołowiec1, Agnieszka Surowiec1, Małgorzata Wołowiec2, Bartosz Kochański3, Anna Plaskiewicz3, Krystian Kałużny3, Alicja Krakowska3, Walery Zukow4
1Studenckie Koło Naukowe Diagnostyki i Terapii Niewydolności Serca, II Katedra Kardiologii, Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
2Koło Naukowe Psychologii Zarządzania, Katedra Nauk Społecznych, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
3Katedra i Klinika Rehabilitacji, Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
4Wydział Kultury Fizycznej, Zdrowia i Turystyki, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Streszczenie
Niewydolność serca (NS) zdefiniowano klinicznie jako zespół, w którym u chorego występują typowe objawy podmiotowe (np. duszność, obrzęki wokoł kostek i zmęczenie) oraz przedmiotowe (np. podwyższone ciśnienie w żyłach szyjnych, trzeszczenia nad polami płucnymi oraz przemieszczenie uderzenia koniuszkowego) wynikające z nieprawidłowości budowy i czynności serca. Szacuje się, że w samej tylko Europie ilość osób dotkniętych przez niewydolność serca wynosi 15 milionów, a liczba ta stale się powiększa z powodu lepszego leczenia ostrych incydentów wieńcowych i starzenia się populacji. NS jest związana z częstymi hospitalizacjami, wizytami w oddziale pomocy doraźnej i niską jakością życia, ale poprawa samoopieki wśród pacjentów z tej grupy wiąże się również z poprawą ich stanu klinicznego. Pomimo ciągłego wprowadzania do medycyny innowacji technologicznych, niezmiennie główna część codziennego procesu terapeutycznego nad pacjentem z przewlekłą niewydolnością serca dokonuje się w domu pacjenta i obejmuje swoistą samoopiekę. Pacjenci, którzy angażują się w terapię mają mniej objawów kliniczych, lepsze możliwości funkcjonalne i większą jakość życia.
Edukacja pacjenta jest więc ważnym elementem umożliwiającym pacjentowi przestrzeganie wyznaczonego leczenia i prowadzenie skutecznej samoopieki. Zmiany w stylu życia, niezbędne dla pacjentów z niewydolnością serca są często związane z kompleksowym modelem leczenia, ograniczeniem spożycia soli, płynów i alkoholu, zwiększeniem aktywności fizycznej, profilaktyką zakażeń i monitorowaniem objawów wskazujących na pogorszenie stanu klinicznego, czyli zwiększonej duszności, masy ciała i obrzęków. Komunikacja i podejmowanie decyzji między lekarzem, a pacjentem z NS nie zostały dotychczas dokładnie zbadane. Celem pracy było omówienie wyników badań dotyczących komunikacji lekarz - pacjent w grupie chorych na przewlekła niewydolnością serca i ogólnych problemów związanych z tą jednostką chorobową.
Abstract
Heart failure (HF) is defined, clinically, as a syndrome in which patients have typical symptoms (e.g. breathlessness, ankle swelling, and fatigue) and signs (e.g. elevated jugular venous pressure, pulmonary crackles, and displaced apex beat) resulting from an abnormality of cardiac structure or function. It is estimated that 15 million people are affected by HF in Europe, and this figure is enlarging due to the improved treatment of acute coronary events and ageing of the population. HF is associated with frequent hospital admissions, emergency department visits, and low quality of life but better self-care among patients has been shown to improve patients’ outcomes. Even with innovations in technology, most of the day-to-day care for chronic HF is done by the patient at home and involves self-care. Patients who engage in self-care have fewer symptoms, better functional capabilities and better Health-Related Quality of Life (HRQL). Patient education is an important component in enabling the patient to comply with the prescribed treatment and carry out self-care. The life-style changes needed for patients with heart failure are adherence to an often complex medical treatment, restricted intake of salt and fluids, alcohol restriction, modified physical activity, infection prophylaxis and monitoring of symptoms indicating deterioration, such as increased shortness of breath, weight. Communication and decision-making between clinicians and HF patients have not been well studied. The aim of this study was to discuss the results of the research dealing with a communication doctor - patient in patients with chronic heart failure and general problems associated with this syndrome.
Słowa kluczowe: niewydolność serca (NS), komunikacja lekarz-pacjent.
Keywords: heart failure (HF), communication doctor-patient.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The periodical offers access to content in the Open Access system under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0
Stats
Number of views and downloads: 180
Number of citations: 0