Dyplomacja publiczna — amerykański punkt widzenia
DOI:
https://doi.org/10.12775/HiP.2012.006Keywords
dyplomacja publiczna, administracja w USAAbstract
Dyplomacja publiczna jest prężnie rozwijającą się nową odmianą dyplomacji. Stanowi ona miejsce realizacji zadań, jakie zostały nałożone na dyplomację w wyniku zmieniającego się środowiska międzynarodowego i przybywających na jego arenę nowych uczestników stosunków międzynarodowych. Dyplomacja publiczna nastawia swoje działania na kształcenie opinii publicznej, która będzie sprzyjała rządom państw.
Artykuł ten dotyczy zagadnienia dyplomacji publicznej w USA. Poszczególne części poświęcone zostały: motywom działania dyplomacji publicznej, wyróżnieniu głównych instytucji ją prowadzących oraz jej zadań w stosunku do państw muzułmańskich.
W tekście autor wykazał, że dyplomacja publiczna może służyć, jako środek do zwiększania stabilności regionalnej i globalnej, w konsekwencji może posłużyć, jako narzędzie dla umacniania więzi z USA oraz poprawy stosunków politycznych z innymi krajami.
References
Anholt S., Hildreth J., Brand America. Tajemnica megamarki, Warszawa 2005, s. 47, 144, 152.
Berridge G., Diplomacy: Theory and Practice, New York 2002, s. 19.
Dyplomacja publiczna w czasach globalizacji, http://dyplomacjapubliczna.word- press.com/ [odczyt z dn. 13.04.2012].
Fukuyama F., Ameryka na rozdrożu: Demokracja, władza i dziedzictwo neokonserwatystów, Poznań 2006, s. 122.
Gilboa E., Dyplomacja w epoce informacji, [w:] B. Ociepka, Dyplomacja publiczna, Wrocław 2008, s. 43.
Górnicka M., Dyplomacja publiczna — american dram na jawie?, http://www.polska-usa.pl/opinie/dyplomacja-publiczna-american-dream-na-jawie [odczyt z dn. 29.03.2012].
http://czarnypr.com.pl/ [odczyt z dn. 04.04.2012].
http://dyplomacjapubliczna.wordpress.com/2012/01/13/dyplomacja-publicz-na-w-stanach-zjednoczonych/ [odczyt z dn. 29.03.2012].
http://news.money.pl/artykul/muzulmanie;nieufni;obama;tego;nie;zmieni-l,74,0,832842.html, [odczyt z dn. 01.04.2012],
http://www.cralusso.pl/Dyplomacja-publiczna.html [odczyt z dn. 14.04.2012],
http://www.polska-usa.pl/opinie/jak-internet-i-nowe-media-zmienily-dyploma-cje-publiczna-przyklad-usa/strona-2 [odczyt dn. 14.04.2012],
http://www.state.gov/documents/organization/149966.pdffodczytz dn.17.04.2012],
http://www.thebrandusa.com/about/ [odczyt z dn. 14.04.2012],
http://www.unc.edu/depts/diplomat/archives_roll/2002_07-09/brown_pubdipl/brown_pubdipl.html [odczyt z dn. 16.04.2012].
http://www.whynotusa.pl/programy/studia-w-usa-community-college/ [odczyt z dn. 29.03.2012],
Hybrydowa dyplomacja w epoce nowych mediów, http://www.stosunkimiedzy- narodowe.pl/hybrydowa-dyplomacja-w-epoce-nowych-medi%C3%B3w [odczyt z dn. 17.04.2012],
Kagan R., Potęga i Raj. Ameryka i Europa w nowym porządku świata, przeł. W. Turpolski, Warszawa, 2003, s.10, 100.
Kopaliński, W., Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem, Warszawa 2000, s. 135.
Kowal B., Dyplomacja publiczna w Stanach Zjednoczonych, http://dyplomacjapu- bliczna.wordpress.com/2012/01/13/dyplomacja-publiczna-w-stanach-zjednoczonych/ [odczytz dn. 29.03.2012],
Leonard M., Stead C., Smewing C., Public Diplomacy, London 2002, s. 12.
Miłosz S., Dyplomacja współczesna i protokół dyplomatyczny. Teoria i praktyka, Warszawa 2011.
Misja. Przygoda. Program Fulbrighta, http://www.polska-usa.pl/z-historii/misja- przygoda-program-fulbrighta [odczyt z dn. 29.03.2012],
Modzelewski W., USA w sondażach, Warszawa 2012, s. 150, 166.
Molendowski E., Polan W., Dyplomacja gospodarcza. Rola i znaczenie w polityce za-granicznej państw, Kraków 2007, s. 31.
Najbardziej uwielbiane państwo świata, http://www.psz.pl/tekst-29497/USA-Najbardziej-uwielbiane-panstwo-swiata [odczyt z dn. 12.04.2012],
Nye J.N., Soft Power. Jak osiągnąć sukces w polityce światowej, przeł. J. Zaborowski, Warszawa 2007, s. 33, 97.
Ociepka B., Dyplomacja publiczna, Wrocław 2008, s. 12.
Olszański P., Prawny wymiar międzynarodowego obiegu informacji, http://www. reporterzy.info/155,prawny_wymiar_miedzynarodowego_obiegu_informacji.html [odczyt z dn. 14.04.2012],
Pacuła P., Kondycja Supermocarstwa. Wizerunek międzynarodowy, problemy we-wnętrzne, [w:] Bezpieczeństwo narodowe, red. M. Biernat, Warszawa 2007, s. 20.
Potocki R., Miłoszewska D., Rola Soft Power w środowisku międzynarodowym, https://repozytorium.amu.edu.p1/jspui/bitstream/10593/966/l/Soft%20power.pdf [odczyt z dn. 01.04.2012],
Richmond Y., Practicing Public Diplomacy: A cold War Odyssey, New York 2008, s. 11.
Snow N., Rething Public Diplomacy [w:] N. Snow, P. M. Taylor, Routledge Handbook of Public Diplomacy, New York 2009, s. 3.
Sussman G., Branding democracy: U.S. regime change in post-Soviet Eastern Europe, New York 2010, s. 30.
Sutor J., Prawo dyplomatyczne i konsularne, Warszawa 1977, s. 5.
The Washington Post Obama Addresses DNC Winter Meeting, http://www.wa- shingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2007/02/05/AR2007020500753_pf.html [odczyt z dn. 29.03.2012],
USA najbardziej uwielbiane państwo świata, http://www.psz.pl/tekst-29497/USA-Najbardziej-uwielbiane-panstwo-swiata [odczyt z dn. 13.04.2012],
Wirtualna ambasada ociepli wizerunek USA, http://tvp.info/informacje/swiat/wirtualna-ambasada-ociepli-wizerunek-usa/5806573 [odczyt z dn. 25.03.2012],
Wolf Ch. Jr., Rosen B., Public Diplomacy. How to think About and Improve It, Santa Monica 2004, s. 4.
Wolfson E., Dyplomacja publiczna z amerykańskiej perspektywy, [w:] B. Ociepka, Dyplomacja publiczna, Wrocław 2008, s. 207, 230.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Nicolaus Copernicus University fully respects the right to privacy and protection of personal data of all authors. The authors’ personal data is not used for commercial and/or marketing purposes.Stats
Number of views and downloads: 675
Number of citations: 0