Image of the Teutonic Order in the Eyes of Polish Youth: An Analysis of Questionnaire Research
DOI:
https://doi.org/10.12775/HiP.2025.018Keywords
Teutonic Knights, surveys, opinions, school students, school textbooksAbstract
The aim of the article was to link the opinions and knowledge of Polish high school students about the Teutonic Knights with the contemporary scientific and educational narrative regarding the Teutonic Order. Initial research was limited to target groups of secondary school students in Kraków and Lublin. The research method was a distributed survey with closed questions. Based on the conducted analyses, it can be concluded that despite changes in the scientific and textbook narrative, which to a greater extent emphasizes the cultural and economic role of the Order, the military dimension still dominates in the perception of the Knights. The image of the Order among students is slowly becoming more nuanced and is far from a clearly negative black legend. In the light of the students’ answers, it can be concluded that the Teutonic Knights are no longer as “insidious” and “destructive” as they were portrayed in the times of the Polish People’s Republic.
References
Arnold, U. (2010). Der Deutsche Orden als Objekt politischer Ideologie im 19.–20. Jahrhundert (ss. 146). W: J. Gancewski (red.). Zakon krzyżacki w historii, ideologii i działaniu – symbole dziejowe. Olsztyn: Polskie Towarzystwo Historyczne.
Biskup, M., Labuda, G. (1986). Dzieje zakonu krzyżackiego w Prusach. Gospodarka – społeczeństwo – państwo – ideologia. Gdańsk: Wydawnictwo Morskie.
Boockmann, H. (1981). Der Deutsche Orden. Zwölf Kapitel aus seiner Geschichte. München: C.H. Beck.
Kosman, M. (1989). Historia: wielkość i upadek Rzeczypospolitej szlacheckiej. Podręcznik dla klasy szóstej szkoły podstawowej. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Kosman, M. (2010). Krzyżacy w historii i legendzie wieków. W 600. rocznicę grunwaldzkiej wiktorii. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Grado.
Jankowiak, S. (2000). Historia I: [podręcznik do gimnazjum]: razem przez wieki. Poznań: Wydawnictwo Arka.
Kamieński, A. (2015). Heinrich von Treitschke i Kazimierz Jarochowski. Dyskurs dziewiętnastowiecznych historyków o dziejach Prus, Austrii i Polski (ss. 319–333). W: W. Łazuga, S. Paczos (red.). Między polityką, historią a pamięcią historyczną. Studia z dziejów Polski okresu porozbiorowego. Poznań: Instytut Historii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Musiał, D., Polacka, K., Roszak, S. (1999). Historia: podręcznik dla I klasy gimnazjum. Gdańsk: Wydawnictwo M. Rożak.
Najder, Z. i in. (red.). (2014). Węzły pamięci niepodległej Polski. Kraków–Warszawa: Fundacja Węzły Pamięci, Muzeum Historii Polski, Wydawnictwo Znak.
Pawlak, M., Szweda, A. (2019). Poznać przeszłość. Podręcznik do historii dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Część 1. Zakres podstawowy. Warszawa: Nowa Era.
Pogoda-Kołodziejak, A. (2011). Zakon krzyżacki w literaturze polskiej i niemieckiej XIX i pierwszej połowy XX wieku. Warszawa: Instytut Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Sarnowsky, J. (2020). Kommunikation in der Krise. Der Briefwechsel in Deutschen Orden während des Dreizehnjährigen Krieges in Preußen (ss. 129–151). W: R. Czaja, K. Kopiński (red.). Piśmiennictwo. Opisywanie i interpretacja źródeł. Studia ofiarowane Profesorowi Januszowi Tandeckiemu w 70. rocznicę urodzin. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Szostakowski, S. (1972). Historia dla klasy VI. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Treitschke von, H. (1955). Das deutsche Ordensland Preußen. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
Trybulski, K. (2014). Krzyżacy. Zakon Szpitala Najświętszej Marii Panny Domu Niemieckiego w Jerozolimie. Gdynia: Region.
Urbanek, M. (2011). Broniewski. Miłość, wódka, polityka. Warszawa: Iskry.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Przemysław Łukasik

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Nicolaus Copernicus University fully respects the right to privacy and protection of personal data of all authors. The authors’ personal data is not used for commercial and/or marketing purposes.Stats
Number of views and downloads: 35
Number of citations: 0