Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Redaktorzy tematyczni
    • Zespół Recenzentów (2020-2021)
    • Standardy etyczne
    • Opłaty
    • Indeksowanie
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Historia i Polityka

Does the “Generation of Freedom” Really Exist? Evidence from Qualitative Research among Polish and Ukrainian Students
  • Strona domowa
  • /
  • Does the “Generation of Freedom” Really Exist? Evidence from Qualitative Research among Polish and Ukrainian Students
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Nr 42 (49) (2022) /
  4. Papers

Does the “Generation of Freedom” Really Exist? Evidence from Qualitative Research among Polish and Ukrainian Students

Autor

  • Radosław Marzęcki Pedagogical University of Kraków, Institute of Philosophy and Sociology https://orcid.org/0000-0002-2915-8878

DOI:

https://doi.org/10.12775/HiP.2022.028

Słowa kluczowe

generation, generational identity, youth, Poland, Ukraine

Abstrakt

Thirty years after the onset of democratisation in Central and Eastern Europe, the first generations of post-communist societies have been raised, educated and become professionally active. Objectively, they are a specific group of people whose primary and secondary socialisation occurred during a period that differed profoundly from that of their parents and older acquaintances. The article presents the results of a qualitative study conducted among Polish and Ukrainian students to diagnose their subjective generational self-identifications. The aim of the study was to determine whether and how young people in both countries perceive themselves and their social environment, and whether they identify themselves in terms of a unique generation.

Bibliografia

Ágh, A. (2001). Globalization and Central East European Countries. In: R. Markowski, & E. Wnuk-Lipiński (Eds.). Transformative Paths in Central and Eastern Europe (pp. 93–110). Warszawa: ISP PAN.

Alwin, D.F., & McCammon, R.J. (2007). Rethinking Generations. Research in Human Development, 4(3–4), 219–237. DOI: 10.1080/15427600701663072.

Babakina, O. (2010). Vyvchennia stanu sformovanosti hromadianskosti maibutnoho vchytelia u suchasnykh pedahohichnykh VNZ. Visnyk Zhytomyrskoho Derzhavnoho Universytetu, 49, 12–15.

Batishcheva, O. (2013). Hromadianska osvita yak instrument formuvannia hromadianskoho suspilstva v Ukraini: problemy ta shliakhy yikh podolannia. In: Aktualni problemy hromadianskoi osvity: ukrainskyi ta zarubizhnyi dosvid: materialy Pershoi naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 9–15). Ostroh: HO Tsentr demokratychnoho liderstva, Natsionalnyi universytet «Ostrozka Akademiia».

Biernat, T. (2006). Społeczno-kulturowe uwarunkowania światopoglądu młodzieży w okresie transformacji. Toruń: Wydawnictwo UMK.

Bunce, V. (1998). Regional Differences in Democratization: The East versus the South. Post-Soviet Affairs, 14(3), 187–211. DOI: 10.1080/1060586X.1998.10641452.

Creswell, J.W. (2009). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (3rd Ed.). Thousand Oaks: Sage.

Diamond, L. (2020). Breaking Out of the Democratic Slump. Journal of Democracy, 31(1), 36–50. DOI: 10.1353/jod.2020.0003.

Diuk, N. (2012). The Next Generation in Russia, Ukraine, and Azerbaijan: Youth, Politics, Identity, and Change. New York: Rowman & Littlefield.

Diuk, N. (2013). Youth as an Agent for Change: The Next Generation in Ukraine. Demokratizatsiya, 21(2), 179–196.

Emeran, Ch. (2017). New Generation Political Activism in Ukraine: 2000–2014. London–New York: Routledge.

Flanagan, C.A. (2003). Developmental Roots of Political Engagement. PS: Political Science and Politics, 36(2), 257–261. DOI: 10.1017/S104909650300218X.

Fournier, A. (2012). Forging Rights in a New Democracy: Ukrainian Students between Freedom and Justice. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.

Galas, B. (1996). Młode pokolenie transformacji. In: K. Przyszczypkowski, & A. Zandecki (Eds.). Edukacja i młodzież wobec społeczeństwa obywatelskiego (pp. 119–133). Poznań–Toruń: Wydawnictwo Edytor.

García-Albacete, G.M. (2014). Young People’s Political Participation in Western Europe: Continuity or Generational Change?. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Garewicz, J. (1983). Pokolenie jako kategoria socjofilozoficzna. Studia Socjologiczne, 1, 75–87.

Giddens, A. (1976). New Rules of Sociological Method: A Positive Critique of Interpretative Sociologies. London: Hutchinson.

Guzik, A., Marzęcki, R., & Stach, Ł. (2015). Pokolenie ’89. Aksjologia i aktywność młodych Polaków. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Havrylyshyn, O. (2006). Divergent Paths in Post-Communist Transformation: Capitalism for Art or Capitalism for the Few?. Basingstoke–New York: Palgrave Macmillan.

Havrylyshyn, O. (2017). The Political Economy of Independent Ukraine: Slow Starts, False Starts, and a Last Chance?. London: Palgrave Macmillan.

Hewson, C. (2006). Mixed Method Research. In: V. Jupp (Ed.). The SAGE Dictionary of Social Research Methods (pp. 180–181). London: Sage. DOI: 10.4135/9780857020116.n120.

Hildebrandt-Wypych, D. (2009). Pokolenia młodzieży – próba konceptualizacji. Przegląd Pedagogiczny, 2, 105–124.

Inglehart, R. (1977). The Silent Revolution: Changing Values and Political Styles among Western Publics. Princeton: Princeton University Press.

Inglehart, R. (1990). Culture Shift in Advanced Industrial Society. Princeton: Princeton University Press.

Inglehart, R. (2018). Cultural Evolution, People’s Motivations Are Changing, and Reshaping the World. Ann Arbor: Cambridge University Press.

Islam, A., & Haque, S. (2021). Construction and Validation of a Generational Identity Scale on Bangladeshi Older Adults. Frontiers in Psychology, 12(703237), 1–15. DOI: 10.3389/fpsyg.2021.703237.

Kuisz, J. (2018). Koniec pokoleń podległości. Młodzi Polacy, liberalizm i przyszłość państwa. Warszawa: Fundacja Kultura Liberalna.

Kuzio, T. (1997). Ukraine under Kuchma: Political Reform, Economic Transformation and Security Policy in Independent Ukraine. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Mach, B.W. (2003). Pokolenie historycznej nadziei i codziennego ryzyka. Społeczne losy osiemnastolatków z roku 1989. Warszawa: ISP PAN.

Mannheim, K. (1952). The Problem of Generations. In: P. Kecskemeti (Ed.). Karl Mannheim: Essays on the Sociology of Knowledge (pp. 276–321). London: Routledge.

Marzęcki, R. (2020). Pierwsze pokolenia wolności. Uwarunkowania i wzory partycypacji w sferze publicznej polskich i ukraińskich studentów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

McFaul, M. (2009). The Missing Variable: The “International System” as the Link between Third and Fourth Wave Models of Democratization. In: V. Bunce, M. McFaul, & K. Stoner-Weiss (Eds.). Democracy and Authoritarianism in the Postcommunist World (pp. 3–29). Cambridge: Cambridge University Press.

Mungiu-Pippidi, A. (2015). The Splintering of Postcommunist Europe. Journal of Democracy, 26(1), 88–100. DOI: 10.1353/jod.2015.0016.

Neundorf, A., Smets, K, & García-Albacete, G.M. (2013). Homemade Citizens: The Development of Political Interest during Adolescence and Young Adulthood. Acta Politica, 48(1), 92–116. DOI: 10.1057/ap.2012.23.

Newcomb, T.M. (1953). An Approach to the Study of Communicative Acts. Psychological Review, 60(6), 393–404. DOI: 10.1037/h0063098.

Nikolayenko, O. (2011). Citizens in the Making in Post-Soviet States. London: Routledge.

Riabczuk, M. (2017). Pierwsze skutki trzech niedokończonych rewolucji na Ukrainie i jednej niewypowiedzianej wojny. Nowa Europa. Przegląd Natoliński, 1, 9–41.

Settersten, R.A. (1999). Lives in Time and Place: The Problems and Promises of Developmental Science. Amityville: Baywood Publishing Company.

Settersten, J., & Mayer, K.U. (1997). The Measurement of Age, Age Structuring, and the Life Course. Annual Review of Sociology, 23, 233–261. DOI: 10.1146/annurev.soc.23.1.233.

Sińczuch, M. (2011). Pokolenia transformacji – relacje społeczne, doświadczenia, strategie młodych po 1990 r. Rocznik Lubuski, 37(2), 49–63.

Strauss, W., & Howe, N. (1991). Generations: The History of America’s Future, 1584 to 2069. New York: Morrow.

Tillmann, K.J. (1989). Sozialisationstheorien. Eine Einführung in den Zusammenhang von Gesellschaft, Institution und Subjektwerdung. Reinbeck: Rowohlt.

Way, L.A. (2004). The Sources and Dynamics of Competitive Authoritarianism in Ukraine. Journal of Communist Studies and Transition Politics, 20(1), 143–161. DOI: 10.1080/13523270410001687145.

Wielecki, K. (1990). Społeczne czynniki tożsamości pokoleniowej młodzieży. Studia Socjologiczne, 1–2, 61–82.

Historia i Polityka

Pobrania

  • pdf (English)

Opublikowane

07-12-2022

Jak cytować

1.
MARZĘCKI, Radosław. Does the “Generation of Freedom” Really Exist? Evidence from Qualitative Research among Polish and Ukrainian Students. Historia i Polityka [online]. 7 grudzień 2022, nr 42 (49), s. 25–42. [udostępniono 3.6.2023]. DOI 10.12775/HiP.2022.028.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Nr 42 (49) (2022)

Dział

Papers

Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Radosław Marzęcki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu respektuje prawo do prywatności i ochrony danych osobowych autorów.
Dane autorów nie są wykorzystywane w celach handlowych i marketingowych. Redaktorzy i recenzenci są zobowiązani do zachowania w poufności wszelkich informacji związanych ze złożonymi do redakcji tekstami.

Autor, zgłaszając swój tekst wyraża zgodę na wszystkie warunki i zapisy umowy licencyjnej (określającej prawa autorskie) z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 119
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

generation, generational identity, youth, Poland, Ukraine

cross_check

The journal content is indexed in CrossCheck, the CrossRef initiative to prevent scholarly and professional plagiarism

W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa