Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Redaktorzy tematyczni
    • Zespół Recenzentów (2020-2021)
    • Standardy etyczne
    • Opłaty
    • Indeksowanie
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Historia i Polityka

Droga, brama, szczelina. „Przejście” jako element symboliczny we współczesnych pomnikach i miejscach pamięci
  • Strona domowa
  • /
  • Droga, brama, szczelina. „Przejście” jako element symboliczny we współczesnych pomnikach i miejscach pamięci
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Nr 35 (42) (2021) /
  4. Artykuły

Droga, brama, szczelina. „Przejście” jako element symboliczny we współczesnych pomnikach i miejscach pamięci

Autor

  • Marcin Zaborski SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny, Instytut Nauk Społecznych, Warszawa, Polska https://orcid.org/0000-0001-9746-9670

DOI:

https://doi.org/10.12775/HiP.2021.008

Słowa kluczowe

pomnik, pamięć zbiorowa, kultura pamięci, Holokaust, Auschwitz

Abstrakt

Tekst przedstawia zagadnienia związane ze współczesnymi miejscami pamięci. Autor analizuje symbolikę pomników i memoriałów, w których osią upamiętnienia jest „przejście”, brama, szczelina. Pyta o intencje twórców takich miejsc pamięci i podkreśla, że są one nie tylko reprezentacją przeszłości. Zdobywając status symbolu, wyraźnie wpływają na zbiorową wyobraźnię. Nie tylko pielęgnują wspomnienia, ale też odgrywają ważną rolę w budowaniu mostów między przeszłością a teraźniejszością. Wspierają edukację obywatelską i kształtują postawy społeczne.

Bibliografia

Marsz Żywych. (2012). Pobrano z: http://auschwitz.org/muzeum/aktualnosci/21-marsz-zywych,1383.html.

Marsz Żywych. Deklaracja pamięci ministrów edukacji. (2017). Pobrano z: http://auschwitz.org/muzeum/aktualnosci/26-marsz-zywych-deklaracja-pamieci-ministrow-edukacji-,1894.html.

Marsz Żywych z udziałem Prezydentów Polski i Izraela. (2018). Pobrano z: http://auschwitz.org/muzeum/aktualnosci/27-marsz-zywych-z-udzialem-prezydentow-polski-i-izraela,1977.html.

A Memorial for Communism Victims of Estonia is Opened Tommorow in Maarjamäe. (2018). Pobrano z: https://www.just.ee/en/news/memorial-communism-victims-estonia-opened-tomorrow-maarjamae.

Arbeit macht frei opuścił bramę – napis poddany konserwacji. (2006). Pobrano z: http://auschwitz.org/muzeum/aktualnosci/arbeit-macht-frei-opuscil-brame-napis-poddany-konserwacji,496.html.

Assmann, A. (2007). Konstruktion von Geschichte in Museen. Aus Politik und Zeitgeschichte, 49, 6–13.

Cymer, A. (2019). Krajobraz pamięci. Pobrano z: https://culture.pl/pl/artykul/krajobraz-pamieci.

Gębczyńska-Janowicz, A. (2010). Polskie założenia pomnikowe. Rola architektury w tworzeniu miejsc pamięci od połowy XX wieku. Warszawa: Wydawnictwo Neriton.

Home Garden. (2021). Pobrano z: https://www.memoriaal.ee/en/garden/.

IX Marsz Żywych. (2000). Pobrano z: http://auschwitz.org/muzeum/aktualnosci/ix-marsz-zywych,242.html.

Kapralski, S. (2012). Naród z popiołów. Pamięć zagłady a tożsamość Romów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Kącka, K. (2015). Polityka historyczna: kreatorzy, narzędzia, mechanizmy działania – przykład Polski. W: K. Kącka, J. Piechowiak-Lamparska, A. Ratke-Majewska (red.). Narracje pamięci: między polityką a historią (ss. 59–80). Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Kozakiewicz, J. (2017). Konkurs na międzynarodowy pomnik ofiar obozu Birkenau. Miejsce, 3. Pobrano z: http://miejsce.asp.waw.pl/konkurs-na-miedzynarodowy-pomnik-ofiar-obozu-w-birkenau-2/.

Kranz, T. (2000). Miejsca pamięci czy pamięć miejsc? Rozważania o roli upamiętnienia w przekazie społeczno-historycznym. Przeszłość i Pamięć, 1, 57–63.

Kranz, T. (2002). Edukacja historyczna w miejscach pamięci. Lublin: Stowarzyszenie „Dialog i Współpraca”.

Kula, M. (2002). Nośniki pamięci historycznej. Warszawa: Wydawnictwo DiG.

Leśniakowska, M. (2021). Miejsce pamięci na terenie byłego Hitlerowskiego Obozu Zagłady Żydów, Bełżec. Pobrano z: https://www.nck.pl/szkolenia-i-rozwoj/projekty/kongres-kultury/aktualnosci/miejsce-pamieci-na-terenie-bylego-hitlerowskiego-obozu-zaglady-zydow-belzec-.

Levy, D., Sznaider, N. (2002). Memory Unbound: The Holocaust and the Formation of Cosmopolitan Memory. European Journal of Social Theory, 5, 87–106.

Memorial for the Estonian Victims of Communism. (2021). Pobrano z: https://miesarch.com/work/3915.

Miejsca-symbole w byłym niemieckim obozie Auschwitz. (2015). Pobrano z: https://dzieje.pl/aktualnosci/miejsca-symbole-w-bylym-niemieckim-obozie-auschwitz.

Mołdawa, M. (1967). Gross-Rosen. Obóz koncentracyjny na Śląsku. Warszawa: Wydawnictwo Polonia.

Netzwerk der Erinnerung. 10 Jahre Gedenkstättenreferat der Stiftung Topografie des Terrors. (2003). Berlin: Stiftung Topografie des Terrors.

Oryginał napisu „Arbeit Macht Frei” powrócił nad bramę do byłego KL Auschwitz. (2006). Pobrano z: http://auschwitz.org/muzeum/aktualnosci/oryginal-napisu-arbeit-macht-frei-powrocil-nad-brame-do-bylego-kl-auschwitz,426.html.

Peter Eisenman über das Denkmal. (2021). Pobrano z: https://www.stiftung-denkmal.de/denkmaeler/denkmal-fuer-die-ermordeten-juden-europas-mit-ausstellung-im-ort-der-information/.

Pomnik i jego symbolika. (2021). Pobrano z: http://www.belzec.eu/pl/page/upamietnienie/183.

Przejście. Jerzy Kalina. (2021). Pobrano z: https://sztukapubliczna.pl/pl/przejscie-jerzy-kalina/czytaj/53.

Roloff-Momin, U. (1994). Erinnern an die Orte des Grauens in Berlin-Brandenburg. W: J. Dittberner, A. von Meer (red.). Gedenkstätten im vereinten Deutschland. 50 Jahre nach der Befreiung der Konzentrationslager (ss. 89–96). Berlin: Edition Hentrich.

Sacha, M.I. (2013). Buchenwald jako przestrzeń zmiennej komunikacji. W: M. Fabiszak, M. Owsiński (red.). Obóz-muzeum. Trauma we współczesnym wystawiennictwie (ss. 171–192). Kraków: Universitas.

Sawicki, P. (2017). 26. Marsz Żywych. Deklaracja pamięci ministrów edukacji. Oś – Oświęcim – Ludzie – Historia – Kultura, 109, 3.

Skórzyńska, I. (2007). Inscenizacje pamięci: misteria nieobecności w Lublinie. W: I. Skórzyńska, C. Lavrence, C. Pépin (red.). Inscenizacje pamięci (ss. 83–96). Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Snyder, T. (2015). Czarna ziemia. Holokaust jako ostrzeżenie. Kraków: Znak Horyzont.

Szafkowska, M. (2021). Pomnik Anonimowego Przechodnia. Pobrano z: https://mnwr.pl/pomnik-anonimowego-przechodnia/.

Szuchta, R. (2015). 1000 lat historii Żydów polskich. Podróż przez wieki. Warszawa: Muzeum Historii Żydów Polskich Polin.

Tambur, S. (2018). A Memorial to the Victims of Communism Opens in Estonia. Pobrano z: https://estonianworld.com/life/memorial-to-the-victims-of-communism-opens-in-estonia/.

Wierzbicka, A.M. (2011). Architektura miejsc pamięci jako forma strukturyzująca doświadczenia zbiorowe na przykładzie obiektów świadectwa Holokaustu. Czasopismo Techniczne. Architektura, 108(4-A/2), 446–451.

Wolff-Powęska, A. (2011). Pamięć – brzemię i uwolnienie. Niemcy wobec nazistowskiej przeszłości (1945–2010). Poznań: Wydawnictwo Zysk i Spółka.

Wysok, W. (2015). Refleksje na kanwie pytania: po co współczesny człowiek ma przyjeżdżać do takich miejsc jak Treblinka?. W: E. Kopówka (red.). Treblinka. Historia i pamięć (ss. 17–31). Siedlce: Muzeum Regionalne w Siedlcach.

Zaborski, M. (2006). Stan wojenny – symboliczne formy pamięci. W: D. Magier (red.). 13 XII 1981. Wiedza historyczna i świadomość społeczna po 25 latach od wprowadzenia stanu wojennego (ss. 11–25). Radzyń Podlaski: Instytut Badawczy „Libra”. Lublin: Archiwum Państwowe w Lublinie.

Zaborski, M. (2011). Współczesne pomniki i miejsca pamięci w polskiej i niemieckiej kulturze politycznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Zawadka, A.P. (2015). Upamiętnianie Treblinki. W: E. Kopówka (red.). Treblinka. Historia i pamięć (ss. 32–56). Siedlce: Muzeum Regionalne w Siedlcach.

Historia i Polityka

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

31-03-2021

Jak cytować

1.
ZABORSKI, Marcin. Droga, brama, szczelina. „Przejście” jako element symboliczny we współczesnych pomnikach i miejscach pamięci. Historia i Polityka [online]. 31 marzec 2021, nr 35 (42), s. 127–145. [udostępniono 2.4.2023]. DOI 10.12775/HiP.2021.008.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Nr 35 (42) (2021)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Historia i Polityka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu respektuje prawo do prywatności i ochrony danych osobowych autorów.
Dane autorów nie są wykorzystywane w celach handlowych i marketingowych. Redaktorzy i recenzenci są zobowiązani do zachowania w poufności wszelkich informacji związanych ze złożonymi do redakcji tekstami.

Autor, zgłaszając swój tekst wyraża zgodę na wszystkie warunki i zapisy umowy licencyjnej (określającej prawa autorskie) z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 356
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

pomnik, pamięć zbiorowa, kultura pamięci, Holokaust, Auschwitz

cross_check

The journal content is indexed in CrossCheck, the CrossRef initiative to prevent scholarly and professional plagiarism

W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa