Poparcie dla inteligentnych bibliotek w erze piątej rewolucji przemysłowej
DOI:
https://doi.org/10.12775/FT.2024.002Słowa kluczowe
Inteligentne biblioteki, innowacje, zrównoważony system wiedzy, 5. rewolucja przemysłowaAbstrakt
Cel: Początek piątej rewolucji przemysłowej zwiastuje erę transformacji, charakteryzującą się niesamowitym postępem technologicznym, zmuszającym biblioteki do ponownego odkrycia swojej tożsamości w szybko digitalizującym się świecie. W badaniu przeanalizowano zmieniającą się rolę bibliotek, kładąc nacisk na integrację inteligentnych technologii w celu poprawy doświadczeń użytkowników, usprawnienia operacji i zwiększenia dostępności wiedzy. Badani porusza krytyczne problemy etyczne i związane z prywatnością, opowiadając się za strategiami, które podtrzymują inkluzywność, przejrzystość i wolność intelektualną.
Metody: W badaniu wykorzystano metodologię interpretacji treści/analizy dokumentów w celu dokładnego przeglądu i analizy literatury pochodzącej z różnych baz danych, w tym Scopus i Web of Science. Ten wybór metodologiczny ma na celu kompleksowe i wszechstronne zbadanie tematu, obejmujące szerokie spektrum perspektyw i spostrzeżeń. Proces analizy interpretacji treści/dokumentu polega na skrupulatnej analizie i interpretacji materiałów tekstowych, co sprzyja zrozumieniu badanego tematu w sposób pełen niuansu. Włączenie literatury z renomowanych baz danych, takich jak Scopus i Web of Science, nie tylko zwiększa wiarygodność i rzetelność wyników, ale także zapewnia solidną eksplorację tematu
Wyniki: Kluczowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe, analiza danych, IoT, blockchain, AR/VR i 5G, są badane pod kątem ich wpływu na operacje biblioteczne i zaangażowanie użytkowników. Wyzwania, w tym równość cyfrowa, etyczne wykorzystanie sztucznej inteligencji, bezpieczeństwo danych, interoperacyjność i ograniczenia finansowe, są identyfikowane i analizowane.
Wniosek: Badanie opowiada się za koniecznością przekształcenia się bibliotek w dynamiczne, inteligentne ośrodki, które mają wkład w zrównoważone systemy wiedzy, przy jednoczesnym zachowaniu ich podstawowych zasad.
Bibliografia
Adeleke, R. T. (2023). Personal Protection of Privacy in the Information Age. Library Philosophy and Practice, 1–15.
Ajani, Y. A., Tella, A., Salawu, K. Y., & Abdullahi, F. (2022). Perspectives of librarians on awareness and readiness of academic libraries to integrate artificial intelligence for library operations and services in Nigeria. Internet Reference Services Quarterly, 26(4), 213–230.
Arici, H. E., Cakmakoglu Arıcı, N., & Altinay, L. (2023). The use of big data analytics to discover customers’ perceptions of and satisfaction with green hotel service quality. Current Issues in Tourism, 26(2), 270–288.
Atif, S., Ahmed, S., Wasim, M., Zeb, B., Pervez, Z., & Quinn, L. (2021). Towards a conceptual development of Industry 4.0, servitisation, and circular economy: A systematic literature review. Sustainability, 13(11), 6501.
Attaran, M. (2023). The impact of 5G on the evolution of intelligent automation and industry digitization. Journal of ambient intelligence and humanized computing, 14(5), 5977–5993.
Azizi, S., Nair, G., Rabiee, R., & Olofsson, T. (2020). Application of Internet of Things in academic buildings for space use efficiency using occupancy and booking data. Building and Environment, 186, 107355. https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2020.107355
Babu, C. S., & Das, S. (2023). Impact of Blockchain Technology on the Stock Market. In Revolutionizing Financial Services and Markets Through FinTech and Blockchain (pp. 44–59). IGI Global.
Balaska, V., Adamidou, Z., Vryzas, Z., & Gasteratos, A. (2023). Sustainable Crop Protection via Robotics and Artificial Intelligence Solutions. Machines, 11(8), 774.
Bareh, C. K. (2022). Privacy Policy Analysis for Compliance and Readability of Library Vendors in India. The Serials Librarian, 83(2), 148–165.
Berman, E. M., Bowman, J. S., West, J. P., & Van Wart, M. R. (2021). Human resource management in public service: Paradoxes, processes, and problems. CQ Press.
Budhwar, P., Chowdhury, S., Wood, G., Aguinis, H., Bamber, G. J., Beltran, J. R., ... & Varma, A. (2023). Human resource management in the age of generative artificial intelligence: Perspectives and research directions on Chat GPT. Human Resource Management Journal, 33(3), 606–659.
Chaturvedi, R., & Verma, S. (2023). Opportunities and Challenges of AI-Driven Customer Service. Artificial Intelligence in Customer Service: The Next Frontier for Personalized Engagement, 33–71.
Chytis, E. (2019). A review of blockchain technology and its applications in the business environment. In Res Gate Conf (pp. 1–16).
de Vries, M. S., &Kroukamp, H. (2023). Decision-making skills in the fourth industrial revolution. Teaching Public Administration, 41(3), 389–407.
Doğaray, A. (2023). Library as a third space (Master’s thesis, Abdullah Gül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü).
Dou, F., Ye, J., Yuan, G., Lu, Q., Niu, W., Sun, H., ... & Song, W. (2023). Towards Artificial General Intelligence (AGI) in the Internet of Things (IoT): Opportunities and Challenges. https://ar5iv.labs.arxiv.org/html/2309.07438
Farid, G., Warraich, N. F., & Iftikhar, S. (2023). Digital information security management policy in academic libraries: A systematic review (2010–2022). Journal of Information Science, 0(0). https://doi.org/10.1177/01655515231160026
Greene, D., & Groenendyk, M. (2021). An environmental scan of virtual and augmented reality services in academic libraries. Library Hi Tech, 39(1), 37–47.
Gupta, A., Liu, Y., Lin, T.-C., Zhong, Q., & Suzuki, T. (2024). Listening to diverse voices: Inclusive pedagogy and culturally responsive teaching for library interactions. Reference Services Review, 52(1), 66–85. https://doi.org/10.1108/RSR-04-2023-0042
Gupta, V., & Gupta, C. (2023). Leveraging AI Technologies in Libraries through Experimentation-Driven Frameworks. Internet Reference Services Quarterly, 27(4), 211–222. https://doi.org/10.1080/10875301.2023.2240773
Ihejirika, K. T., Goulding, A., & Calvert, P. (2021). Rethinking academic library use of social media for marketing: Management strategies for sustainable user engagement. Journal of Library Administration, 61(1), 58–85.
Kamal, M., & Himel, A. S. (2023). Redefining Modern Marketing: An Analysis of AI and NLP’s Influence on Consumer Engagement, Strategy, and Beyond. Eigenpub Review of Science and Technology, 7(1), 203–223.
Khalid, A., Malik, G. F., & Mahmood, K. (2021). Sustainable development challenges in libraries: A systematic literature review (2000–2020). The Journal of academic librarianship, 47(3), 102347.
Khan, G., & Basir, M. (2023). Copyright literacy of library and information science professionals in Pakistan. IFLA Journal, 03400352231172800.
Killoran, P. (2018). ‘Ladies and Gentlemen the School Library Has Left the Building.’ An Investigation into School Libraries, Their Efficacy, Successes and Dilemmas (Doctoral dissertation, C).
Kociubuk, J., Mueller, A., Wardrip, P., & Willett, R. (2023). “Our Mission Doesn’t Stop Just Because We Don’t Have a Building”: Librarians’ and Museum Educators’ Discursive Construction of Their Shifting Roles during the Pandemic. The Library Quarterly, 93(2), 222–240.
Kraft-Terry, S. D., & Brown, J. (2023). Data-Informed Planning and Decision-Making. In Academic Advising Administration (pp. 181–194). Routledge.
Martínez-Falcó, J., Marco-Lajara, B., Sánchez-García, E., & Millan-Tudela, L. A. (Eds.). (2023). Crafting a Sustainable Future Through Education and Sustainable Development. IGI Global.
Mathiasson, M. H., & Jochumsen, H. (2023). The Sustainable Library: A retrospective case study of a public library sharing initiative. Journal of Librarianship and Information Science, 09610006231190131.
Moll, I. (2023). Why there is no technological revolution, let alone a ‘Fourth Industrial Revolution’. South African Journal of Science, 119(1-2), 1–6.
Nematollahi, M., Ghaffari, A., & Mirzaei, A. (2023). Task and resource allocation in the internet of things based on an improved version of the moth-flame optimization algorithm. Cluster Computing, 1–23.
Noble, S. M., Mende, M., Grewal, D., & Parasuraman, A. (2022). The Fifth Industrial Revolution: How harmonious human–machine collaboration is triggering a retail and service [r] evolution. Journal of Retailing, 98(2), 199–208.
Oladokun, B. D., Ajani, Y. A., Tom-George, N. W., & Okeke, O. C. (2024a). From metaverse to meta AI: a dynamic disruption in libraries in higher education institutions. Library Hi Tech News.
Oladokun, B. D., Durodolu, O. O., Tella, A., Ajani, Y. A., & Owolabi, A. K. (2024b). Metaverse decline, growth in online videos increases: implications to libraries. Library Hi Tech News, (ahead-of-print).
Oladokun, B. D., & Gaitanou, P. (2024). Avatars and their players–art in the libraries. Library Hi Tech News.
Organisation for Economic Co-operation and Development. (2016). Innovating education and educating for innovation: The power of digital technologies and skills. OECD.
Oruma, S. O., Ayele, Y. Z., Sechi, F., & Rødsethol, H. (2023). Security Aspects of Social Robots in Public Spaces: A Systematic Mapping Study. Sensors, 23(19), 8056.
Prouzeau, A., Wang, Y., Ens, B., Willett, W., & Dwyer, T. (2020, September). Corsican twin: Authoring in situ augmented reality visualisations in virtual reality. In Proceedings of the International Conference on advanced visual interfaces (pp. 1–9).
Rossman, J. (2023). Understanding Access in Academic Library Special Collections, 1936–2019 (Doctoral dissertation, Simmons College).
Sharma, M., Singh, A., & Daim, T. (2023). Exploring cloud computing adoption: COVID era in academic institutions. Technological forecasting and social change, 193, 122613.
Sørensen, V., & Lansing, J. S. (2023). Art, technology and the Internet of Living Things. AI & society, 1–17.
Sousa-Zomer, T. T., Neely, A., & Martinez, V. (2020). Digital transforming capability and performance: a micro foundational perspective. International Journal of Operations & Production Management, 40(7/8), 1095–1128.
Taherdoost, H. (2023). An overview of trends in information systems: emerging technologies that transform the information technology industry. Cloud Computing and Data Science, 1-16.
Tella, A., & Ajani, Y. A. (2022). Robots and public libraries. Library Hi Tech News, 39(7), 15–18.
Tella, A., Ajani, Y. A. and Ailaku, U.V. (2023), Libraries in the metaverse: the need for metaliteracy for digital librarians and digital age library users, Library Hi Tech News, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/LHTN-06-2023-0094
Tella, A., Amuda, H. O., &Ajani, Y. A. (2022). Relevance of blockchain technology and the management of libraries and archives in the 4IR. Digital Library Perspectives, 38(4), 460–475.
Thirunavukarasu, A. J., Elangovan, K., Gutierrez, L., Li, Y., Tan, I., Keane, P. A., ... & Ting, D. S. W. (2023). Democratizing Artificial Intelligence Imaging Analysis With Automated Machine Learning: Tutorial. Journal of Medical Internet Research, 25, e49949.
Vadjunec, J. M., Colston, N. M., Fagin, T. D., Boardman, A. L., & Birchler, B. (2022). Fostering resilience and adaptation to drought in the southern high plains: Using participatory methods for more robust citizen science. Sustainability, 14(3), 1813.
Zeng, N., Vignali, G., & Ryding, D. (2023). Understanding the Application of AI-enabled Chatbots in Luxury Fashion Retailing. In The Garment Economy: Understanding History, Developing Business Models, and Leveraging Digital Technologies (pp. 369-388). Cham: Springer International Publishing.
Zhang, H., Cui, Y., Shan, H., Qu, Z., Zhang, W., Tu, L., & Wang, Y. (2020, June). Hotspots and trends of virtual reality, augmented reality and mixed reality in education field. In 2020 6th International Conference of the Immersive Learning Research Network (iLRN) (pp. 215–219). IEEE.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 the Provincial Public Library - the Copernicus Library in Torun

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Teksty są publikowane w formule Open Access, na zasadach niewyłącznej licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0).

Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 302
Liczba cytowań: 0