Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • 日本語
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aims & Scope
  • Przesyłanie tekstów
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • 日本語

Folia Toruniensia

Poprawa świadczenia usług bibliotecznych dzięki instrumentarium praktyk zarządzania wiedzą: krytyczny przegląd
  • Strona domowa
  • /
  • Poprawa świadczenia usług bibliotecznych dzięki instrumentarium praktyk zarządzania wiedzą: krytyczny przegląd
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 22 (2022) /
  4. Artykuły

Poprawa świadczenia usług bibliotecznych dzięki instrumentarium praktyk zarządzania wiedzą: krytyczny przegląd

Autor

  • Magnus Osahon Igbinovia Uniwersytet Ambrose Alli. Nigeria https://orcid.org/0000-0001-9104-2991

DOI:

https://doi.org/10.12775/FT.2022.002

Słowa kluczowe

biblioteki, zarządzanie wiedzą, praktyki zarządzania wiedzą, dostarczanie usług, model SECI

Abstrakt

Cel: Artykuł krytycznie analizuje związek między praktykami zarządzania wiedzą (Knowledge Management Practices – KMP) a dostarczaniem usług w bibliotekach poprzez szczegółowy przegląd odpowiedniej literatury. Szczególną uwagę zwrócono na biblioteki uniwersyteckie ze względu na ich stosunkowo solidny system i struktury dla KMP. Artykuł analizuje również, w jaki sposób model zarządzania wiedzą (KM), socjalizacji, eksternalizacji, łączenia i internalizacji (Socialisation, Externalisation, Combination and Internalisation – SECI) służy jako narzędzie poprawy świadczenia usług w bibliotekach.

Metoda: Zastosowanym podejściem w niniejszym opracowaniu jest krytyczny przegląd literatury.

Wynik: Efektywne zarządzanie wiedzą, przekładające się na jej tworzenie, organizację, udostępnianie i wykorzystywanie, znacząco wpływa na dostarczanie usług w bibliotekach. Artykuł ujawnił również, że model SECI służy jako skuteczny przewodnik w adaptacji KMP do poprawy świadczenia usług w bibliotekach.

Wniosek: KMP jest czynnikiem wpływającym na poprawę świadczenia usług w bibliotekach niezależnie od ich rodzaju i wielkości.

Biogram autora

Magnus Osahon Igbinovia - Uniwersytet Ambrose Alli. Nigeria

Magnus Osahon Igbinovia jest obecnie bibliotekarzem zasobów elektronicznych na Uniwersytecie Ambrose Alli w Ekpomie. Jest również adiunktem na Wydziale Biblioteki i Nauk Informacyjnych Uniwersytetu Ambrose Alli. Obecnie odbywa studia doktoranckie na Uniwersytecie Ibadan w Nigerii. Autor napisał ponad 25 artykułów naukowych opublikowanych w renomowanych czasopismach międzynarodowych i lokalnych. Wygłaszał również referaty na konferencjach związanych z bibliotekoznawstwem i informacją naukową. Jest członkiem niektórych organizacji zawodowych, takich jak Nigeryjskie Stowarzyszenie Bibliotek (NLA), Grupa Adwokatów Bibliotek (LAG) i jest certyfikowany przez Radę Rejestracji Bibliotekarzy Nigerii (LRCN). Igbinovia jest laureatem nagrody 2016 Young Library and Information Professionals (yLIPs) nadawanej przez NLA.

Bibliografia

Abdulsalami, L.T., Okezie, Q. I., & Agbo, A. D. (2013). The role of the library in the promotion of knowledge societies in Nigeria. Advances in Applied Science Research, 4(1), 58-70.

Adesina, A. O., & Ocholla, D. N. (2019). The SECI model in knowledge management practices: Past, present and future. Mousaion: South African Journal of Information Studies, 37(3), 1-34. https://doi.org/10.25159/2663-659X/6557.

Agrawal, P. R. (2011). Application of 'Six Sigma' in libraries for enhancing service quality. International Journal of Information Dissemination and Technology, 1(4):203-206.

Akpokodje, V. N., & Lawal, V. (2015). The Changing Nature of Academic Libraries Service Delivery: Taking the Library with You!, Asian Journal of Education and e-Learning, 3(1), 10-17.

Almuayqil, S. Atkins, A., & Sharp, B. (2017). Application of the SECI model using web tools to support diabetes self-management and education in the kingdom of Saudi Arabia. Intelligent Information Management, 9(5), 156-176.

Alzaydi, Z. M., Al-Hajla, A., Nguyen, B., & Jayawardhena, C. (2018). A review of service quality and service delivery. Business Process Management Journal, 24(1), 295–328. https://doi:10.1108/bpmj-09-2016-0185.

Amanullah, M., Hasan, M., & Hafez, M. (2021). The impact of service quality on user satisfaction: A case study of selected public libraries in Bangladesh. EPRA International Journal of Multidisciplinary Research, 7(1), 309-316. https://doi.org/10.36713/epra6218.

Anasi, S. N. I., Akpan, I. J., & Adedokun, T. (2014). Information and communication technologies and knowledge sharing among academic librarians in south-west Nigeria. Library Review, 63(4/5), 352-369. http://dx.doi.org/10.1108/LR-10-2013-0124.

Asogwa, B. E. (2012). Knowledge management in academic libraries: librarians in the 21st

century. Journal of Knowledge Management Practice, 13(2), 1-11.

http://www.tlainc.com/articl301.htm.

Bello, A. A. (2018). Knowledge management in academic libraries: Trends, issues and challenges. World Journal of Research and Review (WJRR),6(2), 20-25.

Daneshgar, F., & Bosanquet, L. (2010). Organizing customer knowledge in academic libraries.

Electronic Journal of Knowledge Management, 8(10), 21-32.

Dlamin, P. (2017). Applying the knowledge creation model to the management of indigenous knowledge research. Inkanyiso, Jnl Hum & Soc Sci, 9(1), 75-86.

Easa, N. F. H. (2012). Knowledge management and the SECI model: A study of innovation in the Egyptian banking sector . PhD thesis submitted to the Stirling Management School, University of Stirling.

Farnese, M. L., Barbieri, B., Chirumbolo, A., & Patriotta, G. (2019). Managing Knowledge in Organizations: A Nonaka’s SECI Model Operationalization. Front Psychol, 10, 2730. https://10.3389/fpsyg.2019.02730.

Gyau, E. B., Liu, J., & Kwakye, O. (2021). Evaluation of user satisfaction with academic libraries services based on students' perspectives. Open Access Library Journal, 8(8), 1-17. https://doi.org/10.4236/oalib.1107783.

Islam, M. A., Argarwal, N. K., & Ikeda, M. (2014). Library adoption of knowledge management using Web 2.0: A new paradigm for libraries. IFLA Journal, 40(4), 317-330.

Ismail, M. B., & Yusof, Z. M. (2009). The relationship between knowledge sharing, employee performance and service delivery in public sector organizations: a theoretical framework. Public Sector Review, 3(1), 37-45.

Jain, P. (2012). An empirical study of knowledge management in university libraries in SADC Countries, New Research on Knowledge Management Applications and Lesson Learned. HueiTseHou (Ed.). http://www.intechopen.com/books/new-research-on-knowledgemanagement-applications-and-lesson-learned/an-empirical-study-of-knowledge-management-in-universitylibraries-in-sadc-countries.

Kassem, S., Hammami, S., & Alhousary, T. (2015). Applying SECI model to encourage knowledge creation in E-learning environment. IJER Serials Publications, 12(4), 1601-1611.

Khaola, P., & Mabilikoane, M. (2015). Perception of library service quality, satisfaction and frequency of use of library resources. Inkanyiso, Jnl Hum & Soc Sci 2015, 7(1), 44-52.

Kumara, S. U., & Narasimhaiah, S. (2016). Concepts of knowledge management in library & information services at Central Forest Library: A case study. Qualitative and Quantitative Methods in Libraries (QQML), 5, 141-148.

Lekay, L. L. (2012). Exploring knowledge sharing and creation practices among a selected of library staff at the University of the Western Cape. A mini-thesis submitted to the Department of Library and Information Science, University of the Western Cape, South Africa. Pg1-65.

Mayekiso, N. (2013). Knowledge sharing practices in academic libraries with special reference to the Unisa Library. MLS dissertation, Faculty of the Humanities, University of Cape Town, South Africa.

Mohammad N., & Bhaskar Mukherjee (2013) Librarians’ perceptions of knowledge management in developing countries: A case with Indian academic libraries. International Information & Library Review, 45(1-2), 63-76. http://10.1080/10572317.2013.10766372.

Muchaonyerwa, N., & Mutula, S. (2018). Knowledge-Sharing Strategies among Library Staff at Selected University Libraries. Mousaion: South African Journal of Information Studies, 35(3), 1-24. http://10.25159/0027-2639/2003.

Natek, S., & Zwilling, M. (2016). Knowledge management systems support SECI model of knowledge-creating process. Managing innovation and diversity in knowledge society through turbulent time: Joint International Conference, 25-27 May 2016, Romania. https://www.toknowpress.net/ISBN/978-961-6914-16-1/papers/ML16-251.pdf.

Nonaka, I., Byosiere, P., Borucki, C. C., & Konno, N. (1994). Organizational knowledge creation theory: a first comprehensive test. Int. Bus. Rev. 3, 337–351. http://10.1016/0969-5931(94)90027-2.

Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). The knowledge-creating company. New York: Oxford University Press.

Nonaka, I., Toyama, R., & Hirata, T. (2008). Managing Flow, A Process Theory of Knowledge Based Firm. Palgrave Macmillan.

Nonaka, I. (1994). A dynamic theory of organizational knowledge creation. Organization

Science, 5(1), 14-37.

Ogola, S. A. (2012). Knowledge management practices in university libraries in Kenya. PhD thesis submitted to Department of Library, Records Management and Information Science, School of Information Sciences, Moi University, Kenya.

Oh, D. G. (2020). Beyond providing information: An analysis on the perceived service quality, satisfaction, and loyalty of public library customers. LIBRI, 70(4), 345-359. https://doi.org/10.1515/libri-2020-0006.

Okonedo, S., & Popoola, S. O. (2012). Effect of self-concept, knowledge sharing and utilization on research productivity among librarians in public universities in South-west, Nigeria. Library philosophy and practice (e-journal), 865. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/865.

Orbih, D. E., & Aina, A.J. (2014). Benefits and challenges of original cataloguing versus copy cataloguing: The experience at the Lagos State University. International Journal of Library and Information Science, 16(5), 88-97.

Parirokh, M. Daneshgar, F., & Fattahi, R. (2008). Identifying knowledge-sharing requirements in

academic libraries. Library Review, 57(2), 107-122.

Partap, B. (2019). A review of service quality assessment of library and information centres. Library Philosophy and Practice (e-journal), paper 2333. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/2333.

Raja, M. W., Ahmad, M. Z., & Sinha, A. K. (2009). Knowledge Management and Academic Libraries in IT Era: Problems and Positions. ICAL – POSTER PAPERS, 701-704. http://crl.du.ac.in/ical09/papers/index_files/ical-124_198_418_2_RV.pdf.

Saumure, K., & Shir, A. (2008). Knowledge organization trends in library and information studies: A preliminary comparison of the pre- and post-web eras. Journal of Information Science, 34(5), 651-666.

Tahleho, T. E. (2016). Improving service delivery at the National University of Lesotho library through knowledge sharing. Masters dissertation submitted to the Department of Information Science, University of South Africa, South Africa.

Tasmin, R., CheRusuli, M.S., Takala, J. & Norazlin, H. 2012. Relationship between knowledge management practices and library users’ satisfaction at Malaysian university libraries: A Preliminary Finding. Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 6(12), 30-40.

Reddy, P. R. (2017). Measuring of Quality Services in the Libraries. International Journal of Library and Information Studies, 7(1), 144-149.

Roknuzzaman, M. & Umemoto, K. (2009). How library practitioners view knowledge management in libraries: A qualitative study. Library Management, 30(8/9), 643- 656.

Ugwu, C. I., & Ekere, J. N. (2018). The role of knowledge management in providing innovative services in university libraries in Nigeria: A structural equation modeling approach. Global Knowledge, Memory and Communication, 67(6/7), 350-376. https://doi.org/10.1108/GKMC-10-2017-0086.

Uzohue, C. E., & Yaya, J. A. (2016). Knowledge management competencies required for library and information professionals in 21st century Nigerian libraries. American Journal of Business and Society, 1(3), 90-97.

Folia Toruniensia

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2022-11-09

Jak cytować

Igbinovia, M. O. (2022). Poprawa świadczenia usług bibliotecznych dzięki instrumentarium praktyk zarządzania wiedzą: krytyczny przegląd. Folia Toruniensia, 22, 27–42. https://doi.org/10.12775/FT.2022.002
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 22 (2022)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 the Provincial Public Library - the Copernicus Library in Torun

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Teksty są publikowane w formule Open Access, na zasadach niewyłącznej licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0).

This is a RoMEO green publisher.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 575
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • 日本語

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

biblioteki, zarządzanie wiedzą, praktyki zarządzania wiedzą, dostarczanie usług, model SECI

Make a Submission

Make a Submission
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa