Zwrot z inwestycji (ZZI) w subskrypcyjnych bazach nigeryjskich bibliotek akademickich: badanie
DOI:
https://doi.org/10.12775/FT.2021.003Słowa kluczowe
Return on Investment, Subscription Database, Cost, Use, Librarians, Universities, Nigeria.Abstrakt
Cel: Wydaje się, że brakuje literatury na temat tego, ile nigeryjskie biblioteki uniwersyteckie wydają na zakup elektronicznych baz danych (dalej: EBD). Niniejsze opracowanie ma na celu zbadanie rocznych kosztów nabycia tego ważnego i ewoluującego aspektu zbiorów bibliotecznych w celu ustalenia, czy wskaźniki pod względem wykorzystania są współmierne do zainwestowanych pieniędzy.
Metody: W opracowaniu przyjęto ilościową metodę badawczą. W celu zebrania danych od 55 bibliotekarzy z 41 bibliotek akademickich w Nigerii wykorzystano opracowany samodzielnie kwestionariusz. Zebrane dane zostały przetworzone przy użyciu Pakietu Statystycznego dla Nauk Społecznych (PSNS) w wersji 20.
Wnioski: Biblioteki akademickie w Nigerii wydają średnio 12,500,000 nairii nigeryjskich lub 32,637 dolarów amerykańskich rocznie na subskrypcje EBD. Badanie wykazało, że nigeryjskie biblioteki akademickie zazwyczaj subskrybują bazy danych EBSCOhost i Research4Life, z kilkoma dodatkowymi bazami specjalistycznymi, takimi jak Law Pavilion, HeinOnline, Legalpedia i ScienceDirect. Aby zapewnić odpowiedni zwrot z inwestycji, biblioteki masowo zapewniają infrastrukturę pomocniczą, edukację użytkowników i inne usługi informacyjne. Jednak wyzwania ograniczające powszechne korzystanie z internetowych baz danych obejmują między innymi nieregularne zasilanie i powolną łączność z Internetem.
Wyniki: Z badania wynika zatem, że zwrot z subskrybowanych EBD w nigeryjskich bibliotekach akademickich jest średni lub niski. Jednak nadal istnieją różne narady, które należy przeskalować, aby nigeryjskie biblioteki akademickie mogły uzyskać odpowiedni zwrot z inwestycji w elektroniczne bazy danych online.
Bibliografia
Abdullah, Nor Hazana, Nor Aziati Abdul Hamid, Muhamad Shahrul Amirul Shaif, Alina Shamsuddin, and Eta Wahab. 2016. “Structural model for the effects of perceived indoor work environment on sick building syndrome and stress.” MATEC Web of Conferences 68: 13012. https://doi.org/10.1051/matecconf/20166813012.
S. AlAwadhi, S. M. Al-Daihani, 2018. “Marketing academic library information services using social media” Library Management. https://doi.org/10.1108/LM-12-2017-0132.
Ani, Okon E., Patrick Ngulube, and Bosire Onyancha. 2015. “Perceived effect of accessibility and utilization of electronic resources on productivity of academic staff in selected Nigerian universities.” SAGE open 5(4). https://doi.org/0.1177/2158244015607582.
Ansari, Nahav Alam, and M. Masoom Raza. 2020. “Awareness and usage of Emerald Insight database as determinant of research output for researcher scholar of Aligarh Muslim University, India.” Collection Management 45(1): 71-86. https://doi.org/10.1080.
/01462679.2019.1579013.
Cotter, G., et al. 2005. “Electronic collection management and electronic information services.” Information services & use 25(1):23-34. https://core.ac.uk/download/pdf/46956524.pdf.
Elsayed, Amany M., and Emad I. Saleh. 2015. “Measuring the return on investment of academic libraries in Arab countries: a proposed model.” Information Development 31(3): 219-228. https://doi.org/10.1177/0266666913512146.
Idhalama, O. U., and E. D. Krubu. 2018. “Fee-based library services: a sine-qua-non in the effective management of libraries.” Open Journal of Social Science and Humanities 1(1): 01-08. https://core.ac.uk/download/pdf/18198583.pdf.
Irunegbo, Godwin C., Josiah C. Nworie, Nkechi A. Igbokwe, and Emeke E. Omorodion. 2018. “Marketing library and information services: A case for library managers.” Information Impact: Journal of Information and Knowledge Management 9(4): 91-106. 91https://dx.doi.org/10.4314/iijikm.v9i4.9.
Julien, Heidi, Melissa Gross, and Don Latham. 2018. "Survey of information literacy instructional practices in US academic libraries." College & research libraries 79, no. 2 : 179.
Kowalsky, Michelle. 2015. “Opportunity costs of electronic resources.” Procedia economics and finance 23: 948-952. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(15)00489-X.
Kumar, Ravi Ranjan. 2017. "Marketing electronic information resources (EIRS) in academic libraries: a conceptual study." International Journal of Library and Information Studies 7, no. 4: 217-226.
Mehrandasht, Akram, and Najla Hariri. 2016. “Cost-Benefit Analysis of Databases ScienceDirect, Scopus, and Ovid in Qom University of Medical Sciences Based on SAMAA index (Evaluation of Electronic Resources), Iran.” Qom University of Medical Sciences Journal 9(12): 58-64.
Ndungu, Wanjiku Miriam, and Jane Wacuka Gikandi. 2018. "Strategic marketing of electronic resources in academic libraries in Kenya." Journal of Scholarly Publishing 49, no. 4: 435-452.
Nnadozie, Chuma Opara. 2013. “Alternative funding models for Nigerian academic libraries.” Library Philosphy and Practice, Paper 904.
Oyewole, Olawale, and Airen Adetimirin. 2015. “Lecturers and Postgraduates Perception of Libraries as Promoters of Teaching, Learning, and Research at the University of Ibadan, Nigeria.” New Review of Academic Librarianship 21(1):83-93. https://doi.org/10.1080/13614533.2014.934965.
Tenopir, Carol, Rachel Volentine, and Donald W. King. 2012. “Scholarly Reading and the Value of Academic Library Collections: results of a study in six UK universities.” Insights 25(2): 130-149. http://doi.org/10.1629/2048-7754.25.2.130.
Uzoigwe, Comfort U., and Jacintha U. Eze. 2018. “The perceived benefits of electronic/digital reference services in Nigerian university libraries: A survey.” International Journal of Knowledge Content Development & Technology 8(2): 49-65. https://doi.org/10.5865/IJKCT.2018.8.2.049.
Uzuegbu, Chimezie Patrick, O. C. Chukwu, and A. Ibegwam. 2012. “Creating universal resource locator links on library computers desktop: A panacea for students’ underutilization of subscribed electronic databases in academic institutions in Nigeria.” Annals of Library and Information Studies 59 (June): 97-105.
Yebowaah, Franklina Adjoa, and Florence Dedzoe Dzokotoe Plockey. 2017. “Awareness and Use of Electronic Resources in University Libraries: A Case Study of University for Development Studies Library.” Library Philosophy & Practice. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/1562/.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 the Provincial Public Library - the Copernicus Library in Torun

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Teksty są publikowane w formule Open Access, na zasadach niewyłącznej licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0).

Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 718
Liczba cytowań: 0