Die Gestaltung der E-Book-Kultur, die Analyse der Internetwebseiten von Firmen, die auf dem Buchmarkt tätig sind
DOI:
https://doi.org/10.12775/FT.2020.007Schlagworte
Gestaltung der E-Book-Kultur, Analyse der Internetwebseiten von Firmen, die auf dem Buchmarkt tätig sindAbstract
Die Arbeit bezieht sich auf die digitale Kultur. Die Forschungsfrage umfasst den Bereich der E-Book-Kultur (Bibliologie und Informationswissenschaft). Man nahm an, dass die Bedeutungsgrenzen der E-Book-Kultur gleichzeitig das einschließen, was bereits geschehen ist und zum Wandel im Bereich des Buchs (in Bezug auf das Buch) selbst sowie zur Anwesenheit von digitalen Buchformen in der Gesellschaft beigetragen hat. Das Ziel ist, eine engere Frage der E-Book-Kultur am Ende der 2010er Jahre aufgrund zugänglicher Internetdaten darzustellen. Man griff nach den Webseiten von Firmen und Institutionen, die die E-Books als „Produktform eines Buches“ (der Nationalbibliothek zufolge) auf den Markt einführen und in Umlauf setzen. Die einzelnen Webseiten analysierte man aus der Sicht ihrer Inhalte, die verstreut sind und die man in dieser Untersuchung als „Wissen von den E-Books“ (weiter genannt als: WvE-B) bezeichnete. Die angenommene Untersuchungsmethode vom WvE-B erlaubte dieses Forschungsmaterial für eine relevante Quelle zu halten, die als ein gewisser Beitrag zur Herausbildung von der E-Book-Kultur in der Gesellschaft gilt. Die durchgeführten Analysen zeigten, dass der Markt an der Herausbildung der E-Book-Kultur durch den Transfer von Wissen von dieser Buchform beteiligt ist (Aspekte: Empfänger, Anforderungen, Eigentum, Eigenschaften, Gültigkeit/Überlegenheit). Zum Teil rekonstruierte man das Empfängerprofil der E-Books und legte die dreifache Richtung der herauszubildenden E-Book-Kultur fest: 1) Anwendung der E-Book-Technologie, 2) Nutzung von Produkten der E-Book-Technologie, 3) Vorteile der E-Book-Technologie.
Literaturhinweise
„Co nas wyróżnia,” Dostęp Marzec 13, 2020. https://virtualo.pl/o-nas/.
„Co to jest ebook,” Dostęp Kwiecień 9, 2020. https://virtualo.pl/blog/co-jest-ebook-zalety-i-wady-ksiazek-elektronicznych-w142/.
„Czy jest możliwy domowy dostęp do IBUK Libra?,” Dostęp Marzec 16, 2020. libra.ibuk.pl/#faq.
„Czy z Legimi mogę korzystać na Kindle?,” Dostęp Marzec 18, 2020. https://support.legimi.com/hc/pl/articles/360001586178-Czy-z-Legimi-mogę-korzystać-na-Kindle-.
„Czym są ebooki?,” Dostęp Kwiecień 9, 2020. https://woblink.com/katalog/ebooki/powiesc-obyczajowa-k80?tag=111.
„Czytaj, słucha, oglądaj, cyfrowa biblioteka internetowa,” Dostęp Marzec 20, 2020. https://nasbi.pl/.
„Dla autorów,” Dostęp Marzec 18, 2020. https://www.e-bookowo.pl/dla-autorow.html.
Duguid, Paul. 2013. „Materia ma znaczenie: przeszłość i futurologia książki.” W Przyszłość książki, red. G. Nunberg, tłum. J. Rzepa, A. Szatkowska, 89–130. Warszawa: Biblioteka Analiz.
NN. b.d. „E-book.” W Słownik języka polskiego. Dostęp Marzec 18, 2020. https://sjp.pwn.pl/szukaj/e-book.html.
„eBooki czyli książki elektroniczne.” Dostęp Luty 13, 2020. https://www.taniaksiazka.pl/ebooki-c-10334.html.
„Ebooki i Audiobooki – najważniejsze informacje.” Dostęp Marzec 16, 2020. ksiegarnia.pwn.pl/publikacje-elektroniczne#oprogramowanie.
„Ebooki w abonamencie dla bibliotek.” Dostęp Marzec 18, 2020. http://biz.legimi.com/pl/dla-bibliotek/.
„Ebooki w formatach MOBI, Epub, Kindle, PDF – księgarnia internetowa Woblink.”Dostęp Marzec 11, 2020. https://woblink.com/.
„Ebooki.” Dostęp Marzec 13. https://virtualo.pl/ebooki/.
„Ebookpoint – księgarnia internetowa. Znajdź najlepsze ebooki, audiobooki i książki.” Dostęp Marzec 20, 2020. https://ebookpoint.pl/#.
„FAQ – najczęściej zadawane pytania.” Dostęp Luty 13. https://www.taniaksiazka.pl/faq-najczesciej-zadawane-pytania-a-131.html.
„Formaty e-publikacji.” Dostęp Kwiecień 9, 2020. http://www.publio.pl/pomoc.html.
Harari, Yuval Noah. 2018. 21 lekcji na XXI wiek, tłum. M. Romanek. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Herden, Elżbieta. Jabłońska-Stefanowicz, Ewa. 2016. „Zasoby informacyjne Biblioteki Narodowej jako źródła do badań rynku książki elektronicznej w Polsce.” Roczniki Biblioteczne 60: 285–297.
„Informacje podstawowe.” Dostęp Marzec 20, 2020. https://ebookpoint.pl/ebooki_przewodnik_podstawowe.shtml#podstawowe_1.
NN. 2020. „ISBN history.” W ISBN. Dostęp Marzec 16, 2020. https://www.isbn.org/ISBN_history.
„Jak czytać pliki ebooków i e-prasy (zabezpieczone znakiem wodnym)?” Dostęp Kwiecień 9, 2020. http://www.publio.pl/pomoc.html.
„Jak korzystać z abonamentu Legimi na czytniku Kindle?” Dostęp Marzec 18, 2020. https://support.legimi.com/hc/pl/articles/360001585078-Jak-korzystać-z-abonamentu-Legimi-na-czytniku-Kindle-.
„Jak kupować bez rejestracji.” Dostęp Maj 1, 2020. http://www.publio.pl/pomoc.html#Jak_kupowac_bez_rejestracji.
„Katalog kompetencji medialnych informacyjnych i cyfrowych 2014. Warszawa: Fundacja Nowoczesna Polska.” Dostęp 2020 Marzec 16, 2020. http://katalog.edukacjamedialna.edu.pl/.
„Katalog.” Dostęp Marzec 13, 2020. http://chmuraczytania.pl/catalog.php.
„Kim jesteśmy.” Dostęp Marzec 13, 2020. https://Virtualo.pl/-o-nas/.
„Kim jesteśmy.” Dostęp Marzec 16, 2020. www.rozpisani.pl/#kim-jestesmy.
„Kody rabatowe na Ebooki i Audiobooki.” Dostęp Kwiecień 9, 2020. https://woblink.com/pl/kody.
Kotuła, Sebastian. 2017. „Ewolucja kultury książki.” W Czytelnicy – zasoby informacji i wiedzy. Tradycja i przemiany w czasach kultury cyfrowej, red. A. Dymmel, S. Kotuła, 15–28. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej.
Krzan K., „Wydawnictwo.” Dostęp Marzec 18, 2020. https://www.e-bookowo.pl/wydawnictwo.html.
„Księgarnia Virtualo.pl – czytaj nowocześnie!” Dostęp Marzec 13, 2020. https://virtualo.pl/.
„Kupuj najtaniej, wybieraj spośród szerokiej oferty.” Dostęp Marzec 13, 2020. https://virtualo.pl/.
Migoń, Krzysztof. 2003. „Program dla bibliologii i potrzeba dla studiów bibliotekoznawczych.” W Nauka o książce, bibliotece i informacji we współczesnym świecie, red. M. Banacka, 11–17. Warszawa: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich.
Migoń, Krzysztof. 2011. „«Kultura książki» – wyrażenie potoczne, kategoria badawcza, czy specjalność naukowa.” W Ludzie i książki, red. E. Andrysiak, 47–57. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
„Model edukacji medialnej, informacyjnej i cyfrowej (MEMIC).” Red. A. Pacewicz, G. Ptaszek. Kraków–Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej. Dostęp 2020 Marzec 16, 2020. https://www.academia.edu/40148350/.
„Na czym polega synchronizacja?” Dostęp Marzec 18, 2020. https://support.legimi.com/hc/pl/articles/360001611878-Na-czym-polega-synchronizacja-.
„Na jakich urządzeniach i systemach operacyjnych działa abonament Legimi?” Dostęp Marzec 18, 2020. https://support.legimi.com/hc/pl/articles/360001608938-Na-jakich-urządzeniach-i-systemach-operacyjnych-działa-abonament-Legimi-.
„NASBI a nowy model czytelnika?” Dostęp Marzec 20, 2020. https://nasbi.pl/produkt.
„Nie chomikuj, czytaj legalnie!” Dostęp Kwiecień 9, 2020. https://virtualo.pl/.
„Nowy kanał marketingowy. O custom publishing.” Dostęp Kwiecień 9, 2020. http://b2b.helion.pl/o-custom-publishing/.
„O nas.” Dostęp Kwiecień 9, 2020. https://woblink.com/pl/o-nas.
„Pierwszy raz z plikami elektronicznymi.” Dostęp Marzec 20, 2020. https://www.taniaksiazka.pl/pierwszy-raz-z-plikami-elektronicznymi-a-130.html.
„Pomoc libra.ibuk.pl.” Dostęp Marzec 16, 2020. libra.ibuk.pl/#help.
„Przewodnik po ebookach.” Dostęp Marzec 20, 2020. https://ebookpoint.pl/ebooki_przewodnik.shtml.
„Publio.pl – ksiegarnia internetowa.” Dostęp Marzec 19, 2020. http://www.publio.pl/index.html#.
„Pytania o ISBN.” W e-ISBN. Dostęp Wrzesień 10, 2020. e-isbn.pl/IsbnWeb/start/poco.html.
„Regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną – zasady korzystania z serwisu IBUK Libra w ramach dostępów zakupionych przez instytucję.” Dostęp Marzec 16, 2020. libra.ibuk.pl/#terms.
„Regulamin świadczenia usług Self Publishingu dla Autorów indywidualnych.” Dostęp Marzec 20, 2020. https://ebookpoint.pl/eps/regulamin.
„Regulamin.” Dostęp Marzec 18, 2020. https://www.e-bookowo.pl/regulamin.html.
Sadowska, Jadwiga. 2001. „Międzynarodowe systemy numeracji wydawnictw ciągłych i zwartych: polskie doświadczenia.” Zagadnienia Informacji Naukowej 1: 35–40.
Siwecka, Dorota. 2015. Światowy model informacji bibliograficznej. Warszawa: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich.
„Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2015–2019.” Dostęp Marzec 13, 2020. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/.
„Sponsorzy.” Dostęp Marzec 13, 2020. http://chmuraczytania.pl/sponsors.php.
Stan czytelnictwa w Polsce w 2017 r. 2018. Warszawa: Biblioteka Narodowa. Dostęp Styczeń 12, 2020. https://bn.org.pl/download/document/1535441771.pdf.
„Strefa biznesu: ebooki i audiobooki w Twojej firmie.” Dostęp Kwiecień 9, 2020. https://ebookpoint.pl/strefa-biznesu.phtml.
“The Second Gutenberg,” interview with Michael Hart, by S. Vaknin. Dostęp Maj 1, 2020. http://samvak.tripod.com/busiweb29.html.
„Virtualo podsumowuje rok 2010.” Dostęp Marzec 16, 2020. www.eksiazki.org/virtualo-podsumowuje-rok-2010/#more-2070.
„W Woblinku każda dycha wraca jak bumerang.” Dostęp Kwiecień 9, 2020. https://woblink.com/pl/bumerang.
„Warunki i zasady sprzedaży w sklepie internetowym Virtualo.pl.” Dostęp Marzec 13, 2020. virtualo.pl/regulamin-zakupow/.
Wasilewski A. 2020. „Ebooki dla początkujących, czyli jak zacząć przygodę z elektronicznymi książkami.” Dostęp Marzec 18, 2020. https://www.legimi.pl/blog/2019/12/ebooki-dla-poczatkujacych-czyli-jak-zaczac-przygode-z-elektronicznymi-ksiazkami/.
Wiercińska, Janina. 1986. Sztuka i książki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
„Zostań mecenasem.” Dostęp Marzec 13, 2020. http://chmuraczytania.pl/about.php.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Authors sign the license agreement, where authors have copyright but license exclusive rights in their article to the publisher. In this case authors have a range of rights, including:
- The right to share or reuse their article in the same ways permitted to third parties under the Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 (CC BY-ND 4.0) license. Following it, the author can "copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms."
- Authors retain patent, trademark and other intellectual property rights (including research data).
- Authors receive proper attribution and credit for the published work.
Stats
Number of views and downloads: 1488
Number of citations: 0