Information technology revolution for the blind and visually impaired with examples on the local level
DOI:
https://doi.org/10.12775/FT.2012.007Keywords
Typhlo-informatics, Nicolaus Copernicus Public Provincial Library in Toruń, Reading Centre for the Sick and Handicapped, ToruńAbstract
The aim of the article is to discuss the influence of modern information technologies for the blind and visually impaired on the work of libraries, particularly in the aspect of library collections and information services. The article explains the term ‘typhlo-informatics’ and describes the most frequently used products defined by this term. Next, the author characterizes the changes which took place in the formats of documents and the manners of making them accessible to visually impaired people. The article goes on to describe the activity of the only unit in Torun which meets the needs of the blind and visually impaired – the Reading Centre for the Sick and Handicapped of Copernicus Voivodeship Public Library. The book collections were described, taking into account changing data storage devices and the offer of services directed at the above-mentioned group. The author also stresses the difficulties which appear as a result of technological changes.References
Barnes C., Mercer G., Niepełnosprawność, Warszawa 2008.
BON – edukacja, niepełnosprawność, informacja, technologia – likwidowanie barier w dostępie osób niepełnosprawnych do edukacji [online] Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych. Uniwersytet Warszawski [dostęp 7 IV 2012]. Dostępny w World Wide Web: http://www.bon.uw.edu.pl/otwarcie_portali.html.
e-Accessibility – opening up the Information Society [online] Europe’s Information Society. Thematic Portal [dostęp 26 III 2011]. Dostępny w World Wide Web: http://ec.europa.eu/information_society/activities/einclusion/policy/accessibility/index_en.htm.
Fedorowicz M., Człowiek niepełnosprawny w bibliotece publicznej, Toruń 2010.
Fedorowicz-Kruszewska M., Audiodeskrypcja – metoda udostępniania obrazu osobom z niepełnosprawnością wzrokową, Niepełnosprawność i Rehabilitacja, R. 11: 2011, nr 3.
Grygrowski D., Dokumenty nieksiążkowe w bibliotece, Warszawa 2001.
Jakubowski S., Rewolucja tyfloinformatyczna w Polsce [online] Tyfloświat 2010, nr 3 [dostęp 18 III 2012]. Dostępny w World Wide Web: http://www.firr.org.pl/uploads/PUB/Tyfloswiat_3_2010.pdf.
Jakubowski S., Środki techniczne w rehabilitacji i edukacji osób z niepełnosprawnością sensoryczną, [w:] Społeczeństwo równych szans. Tendencje i kierunki zmian, red. D. Gorajewska, Warszawa 2005.
Jonscher Ch., Życie okablowane, Warszawa 2001.
Motylewska D., Biblioteka otwarta dla wszystkich, [w:] Ośrodek Czytelnictwa Chorych i Niepełnosprawnych. Publikacja jubileuszowa w 20-lecie istnienia, red. M. Gogulska, Toruń 2003.
Nguyen R. A., Komputer – uniwersalna proteza czy źródło sprawności, [w:] Integracja społeczna osób niepełnosprawnych, red. G. Dryżałowska, H. Żuraw, Warszawa 2004.
Olszewska R., Studenci niewidomi i słabowidzący – poradnik dla wyższych uczelni. Vademecum adaptacji stanowiska komputerowego [online], Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego 2007 [dostęp 13 III 2012]. Dostępny w World Wide Web: http://firr.org.pl/uploads/PUB/FIRR_poradnik_dla_uczelni_vademecum.pdf.
Paplińska M., Brajl w nowoczesnych technologiach – kierunki przemian w edukacji i komunikacji niewidomych, [w:] Społeczeństwo równych szans. Tendencje i kierunki zmian, red. D. Gorajewska, Warszawa 2005.
Regulamin Akademickiej Biblioteki Cyfrowej [online] Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych. Uniwersytet Warszawski [dostęp 2 IV 2012]. Dostępny w World Wide Web: http://www.bon.uw.edu.pl/index.html.
Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 29 października 2008 roku w sprawie sposobu ewidencji materiałów bibliotecznych, Dziennik Ustaw, 2008 nr 205 poz.1283.
Smoliński J., „By czytać mogli wszyscy...”, czyli jak powstaje w Kanadzie pierwsza na świecie biblioteka książki mówionej w systemie cyfrowym, Przegląd Tyflologiczny 2002, nr 1–2.
Walter N., Nowe media dla niewidomych i słabowidzących, Poznań 2008.
Walter N., Tyflointernet – niewidomi w globalnej wiosce, Neodidagmata, 2010/2011, nr 31/32.
Wdówik P., Technologie asystujące dla uczniów niewidomych w zakresie czytania i pisania, [w:] Wspomaganie uczniów z dysfunkcją wzroku. Wybrane zagadnienia, red. J. Witczak-Nowotna [online] Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Warszawskiego 2010 [dostęp 11 XII 2012]. Dostępny w World Wide Web: http://www.bon.uw.edu.pl/dane/wspomaganie_uczniow.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors sign the license agreement, where authors have copyright but license exclusive rights in their article to the publisher. In this case authors have a range of rights, including:
- The right to share or reuse their article in the same ways permitted to third parties under the Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 (CC BY-ND 4.0) license. Following it, the author can "copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms."
- Authors retain patent, trademark and other intellectual property rights (including research data).
- Authors receive proper attribution and credit for the published work.
Stats
Number of views and downloads: 331
Number of citations: 0