Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Srpski
    • Українська
    • 日本語
    • Język Polski
    • Deutsch
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aims & Scope
    • Open Access Policy
  • Przesyłanie tekstów
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Srpski
  • Українська
  • 日本語
  • Język Polski
  • Deutsch
Halucynacje sztucznej inteligencji, nowy wymiar dezinformacji szerzonej przez ludzi: ich wpływ na publikacje naukowe z perspektywy bibliotekarzy
  • Strona domowa
  • /
  • Halucynacje sztucznej inteligencji, nowy wymiar dezinformacji szerzonej przez ludzi: ich wpływ na publikacje naukowe z perspektywy bibliotekarzy
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 25 (2025) /
  4. Artykuły

Halucynacje sztucznej inteligencji, nowy wymiar dezinformacji szerzonej przez ludzi: ich wpływ na publikacje naukowe z perspektywy bibliotekarzy

Autor

  • Onyema Nsirim Uniwersytet Edukacyjny Ignatiusa Ajuru, Port Harcourt, Nigeria https://orcid.org/0000-0002-9386-1699

DOI:

https://doi.org/10.12775/FT.2025.004

Słowa kluczowe

sztuczna inteligencja, halucynacje AI, dezinformacja, publikacja naukowa

Abstrakt

Oczekuje się, że w publikacjach naukowych sztuczna inteligencja zwiększy produktywność i sprawi, że dostęp do wiedzy stanie się bardziej powszechny, ale wiąże się to z anomaliami znanymi jako halucynacje AI, reprezentującymi nową falę dezinformacji szerzoną przez ludzi, podważającą wiarygodność publikacji naukowych. W niniejszym badaniu przeanalizowano postrzeganie przez bibliotekarzy implikacji halucynacji sztucznej inteligencji i dezinformacji szerzonej przez ludzi w publikacjach naukowych. W badaniu przyjętoprojekt opisowy ankiety badawczej. Populacja objęta tym badaniem składała się z bibliotekarzy w Nigerii. Zastosowano technikę celowego pobierania próbek, aby uzyskać odpowiedzi od bibliotekarzy korzystających z platform mediów społecznościowych, a następnie wykorzystano metodę kuli śnieżnej, aby dotrzeć do bibliotekarzy, do których trudno było dotrzeć za pomocą ogólnych platform mediów społecznościowych, gdzie można ich było znaleźć. Narzędziem do gromadzenia danych był ustrukturyzowany kwestionariusz. 97 odpowiedzi uznano za nadające się do analizy. Dane zebrane z kwestionariusza zostały przeanalizowane przy użyciu średniej i odchylenia standardowego. Badanie wykazało, że bibliotekarze posiadają wiedzę zarówno na temat halucynacji sztucznej inteligencji, jak i dezinformacji szerzonej przez człowieka. Bibliotekarze są również głęboko przekonani, że w znacznym stopniu zagrażają one wiarygodności, rzetelności i ogólnej integralności publikacji naukowych. Bibliotekarze stoją przed poważnymi wyzwaniami związanymi z łagodzeniem skutków dezinformacji, w tym brakiem specjalistycznego szkolenia w zakresie sztucznej inteligencji, brakiem ustalonych wytycznych dotyczących weryfikacji, szybkim postępem technologicznym, ograniczonym wsparciem instytucjonalnym oraz trudnościami w weryfikacji dzieł drukowanych i niepublikowanych. Badanie wykazało również, że bibliotekarze przyjęli kilka strategii mających na celu ograniczenie halucynacji związanych ze sztuczną inteligencją i dezinformacji wśród ludzi, w tym szkolenia w zakresie technologii sztucznej inteligencji i podnoszenie świadomości na temat rozwoju narzędzi sztucznej inteligencji do wdrożenia, ustalenie wytycznych dotyczących halucynacji. Zalecono wzbogacenie wiedzy bibliotekarzy poprzez ciągłe programy doskonalenia zawodowego, specjalistyczne warsztaty oraz umiejętność korzystania ze sztucznej inteligencji. Pomoże to bibliotekarzom być na bieżąco z nowymi trendami w dezinformacji oraz lepiej edukować badaczy i studentów.

Biogram autora

Onyema Nsirim - Uniwersytet Edukacyjny Ignatiusa Ajuru, Port Harcourt, Nigeria

Dr Onyema Nsirim jest wykładowcą na Wydziale Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej wKatedrze Nauk Społecznych Uniwersytetu Edukacyjnego Ignatiusa Ajuru w Port Harcourt w Nigerii. Uzyskał tytuł licencjata w dziedzinie bibliotekoznawstwa i informacji naukowej na Uniwersytecie w Ilorin oraz tytuł magistra i doktora bibliotekoznawstwa i informacji naukowej na Uniwersytecie Edukacyjnym Ignatiusa Ajuru. Jest certyfikowanym bibliotekarzem w Nigerii (CLN) zarejestrowanym w Radzie Rejestracji Bibliotekarzy w Nigerii (LRCN) oraz Certyfikowanym Nauczycielem w Radzie Rejestracji Nauczycieli w Nigerii (TRCN). Obecnie pełni funkcję sekretarza Nigeryjskiego Stowarzyszenia Bibliotek (NLA), Rivers State Chapter i pełni funkcję redaktora naczelnego Information Managers: A Journal of the Nigerian Library Association, Rivers State Chapter, wnosząc znaczący wkład w komunikację naukową i wysoką jakoś redakcyjną w zawodzie bibliotekarza. Ma bogate doświadczenie badawcze i wydawnicze, z licznymi artykułami opublikowanymi w recenzowanych czasopismach, rozdziałami książek, zredagowanymi tomami i materiałami konferencyjnymi. Jego zainteresowania obejmują bibliotekarstwo cyfrowe, umiejętności cyfrowe, zarządzanie informacją i wiedzą, nowe i innowacyjne technologie w edukacji oraz świadczenie usług bibliotecznych. Jego wyniki badań są dostępne za pośrednictwem Google Scholar, ResearchGate i Academia.edu. Jest pasjonatem akademickim i informatykiem, zaangażowanym w przesuwanie granic edukacji, badań i praktyki bibliotecznej i informacyjnej w Nigerii i poza nią. Można się z nim skontaktować za pośrednictwem poczty elektronicznej pod adresem nsirimonyema@gmail.com

Bibliografia

Aïmeur, E., Amri, S., & Brassard, G. (2023). Fake news, disinformation and misinformation in social media: a review. Social Network Analysis and Mining, 13(1), 30. https://doi.org/10.1007/s13278-023-01028-5

Ali, M. Y., Naeem, S. B., & Bhatti, R. (2020). Artificial intelligence tools and perspectives of university librarians: An overview. Business Information Review, 37(3), 116–124. https://doi.org/10.1177/0266382120952016

Bøyum, I., & Khosrowjerdi, M. (2025). ‘It’s such a blackbox function’: Norwegian academic librarians’ ambivalent perceptions towards AI use in academic libraries and academia. Information Research an International Electronic Journal, 30, 91–104(CoLIS). https://doi.org/10.47989/ir30CoLIS52285

De, S., & Mondal, P. (2025). Assessing the Impact of Misinformation by Predatory Journals on Academic Integrity. The Serials Librarian, 86(1–2), 17–28. https://doi.org/10.1080/0361526X.2025.2471922

Elsayed, H. (2024). The impact of hallucinated information in large language models on student learning outcomes: A critical examination of misinformation risks in AI-Assisted education. Northern Reviews on Algorithmic Research, Theoretical Computation, and Complexity, 9(8), 11–23. https://northernreviews.com/index.php/NRATCC/article/view/2024-08-07

Kamel, H. (2024). Understanding the impact of AI Hallucinations on the university community. Cybrarians Journal, (73), 111–134. https://doi.org/10.70000/cj.2024.73.622

Khalifa, M., & Albadawy, M. (2024). Using artificial intelligence in academic writing and research: An essential productivity tool. Computer Methods and Programs in Biomedicine Update, 5, 100145. https://doi.org/10.1016/j.cmpbup.2024.100145

Ma, L. (2024). The Role of Scholarly Communication in Combating Disinformation and Misinformation. Journal of Education for Library and Information Science, 65(1), 92–99. https://doi.org/10.3138/jelis-2022-0017

Nsirim, O., Idoniboye-Obu, T. (2023). Media misinformation and information management in the era of new techologies. In Library, ICT and Information Management, edited by Mmejim, I. C., H. Wiche, I. Idoniboye-Obu, O. Nsirim, and B. O. Umahi, 25–31. Port Harcourt: Supber Print Concept.

Oladokun, B. D., Enakrire, R. T., Emmanuel, A. K., Ajani, Y. A., & Adetayo, A. J. (2025). Hallucitation in Scientific Writing: Exploring Evidence from ChatGPT Versions 3.5 and 4o in Responses to Selected Questions in Librarianship. Journal of Web Librarianship, 19(1), 62–92. https://doi.org/10.1080/19322909.2025.2482093

Ramesh, M. R. (2024). Ethical Publication and Dissemination of Research: Principles and Practices. In R. K. Kushwaha, K. Yadav, P. K. Yadav, & M. K. Yadav (Eds.), Ethical Frameworks in Special Education: A Guide for Researchers. Blue Rose Publishers, (pp. 40-51). https://www.researchgate.net/publication/382887467_Ethical_Frameworks_in_Special_Education

Saqib, M. B., & Zia, S. (2024). Evaluation of AI content generation tools for verification of academic integrity in higher education. Journal of Applied Research in Higher Education, 17(4), 1430–1440. https://doi.org/10.1108/JARHE-10-2023-0470

Saunders, L. (2023). Librarian perspectives on misinformation: A follow-up and comparative study. College & Research Libraries, 84(4), 478–494. https://doi.org/10.5860/crl.84.4.478

Shakeri, S., & Hawamdeh, S. (2022). Combating misinformation in the open access era. In D. G. Alemneh (Ed.), Handbook of Research on the Global View of Open Access and Scholarly Communications (pp. 214–236). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-9805-4

Warren, G., Shklovski, I., & Augenstein, I. (2025). Show Me the Work: Fact-Checkers’ Requirements for Explainable Automated Fact-Checking. 1–21. https://doi.org/10.1145/3706598.3713277

Williams, R. T. (2024). The ethical implications of using generative chatbots in higher education. Frontiers in Education, 8. https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1331607

Folia Toruniensia

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2025-11-04

Jak cytować

Nsirim, O. (2025). Halucynacje sztucznej inteligencji, nowy wymiar dezinformacji szerzonej przez ludzi: ich wpływ na publikacje naukowe z perspektywy bibliotekarzy. Folia Toruniensia, 25, 79–98. https://doi.org/10.12775/FT.2025.004
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 25 (2025)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 the Provincial Public Library - the Copernicus Library in Torun

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Teksty są publikowane w formule Open Access, na zasadach niewyłącznej licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0).

This is a RoMEO green publisher.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 152
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Srpski
  • Українська
  • 日本語
  • Język Polski
  • Deutsch

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

sztuczna inteligencja, halucynacje AI, dezinformacja, publikacja naukowa

Make a Submission

Make a Submission
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa