Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • 日本語
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aims & Scope
  • Przesyłanie tekstów
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • 日本語

Folia Toruniensia

Zwrot z inwestycji (ZZI) w subskrypcyjnych bazach nigeryjskich bibliotek akademickich: badanie
  • Strona domowa
  • /
  • Zwrot z inwestycji (ZZI) w subskrypcyjnych bazach nigeryjskich bibliotek akademickich: badanie
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 21 (2021) /
  4. Artykuły

Zwrot z inwestycji (ZZI) w subskrypcyjnych bazach nigeryjskich bibliotek akademickich: badanie

Autor

  • Adekunle Emmanuel Oyadeyi Universytet Ajayi Crowther w Oyo. Biblioteka Uniwersytecka https://orcid.org/0000-0002-7932-4934
  • Taofeek Abiodun Oladokun Uniwersytet Lead City w Ibadanie https://orcid.org/0000-0001-7015-9496
  • Oludare Adebanji Shorunke Uniwersytet w Lagos. Biblioteka Medyczna https://orcid.org/0000-0002-2993-4881
  • Omobolanle Seri Fasola Universytet Ajayi Crowther w Oyo. Biblioteka Uniwersytecka https://orcid.org/0000-0002-7446-4137

DOI:

https://doi.org/10.12775/FT.2021.003

Słowa kluczowe

Return on Investment, Subscription Database, Cost, Use, Librarians, Universities, Nigeria.

Abstrakt

Cel: Wydaje się, że brakuje literatury na temat tego, ile nigeryjskie biblioteki uniwersyteckie wydają na zakup elektronicznych baz danych (dalej: EBD). Niniejsze opracowanie ma na celu zbadanie rocznych kosztów nabycia tego ważnego i ewoluującego aspektu zbiorów bibliotecznych w celu ustalenia, czy wskaźniki pod względem wykorzystania są współmierne do zainwestowanych pieniędzy.

Metody: W opracowaniu przyjęto ilościową metodę badawczą. W celu zebrania danych od 55 bibliotekarzy z 41 bibliotek akademickich w Nigerii wykorzystano opracowany samodzielnie kwestionariusz. Zebrane dane zostały przetworzone przy użyciu Pakietu Statystycznego dla Nauk Społecznych (PSNS) w wersji 20.

Wnioski: Biblioteki akademickie w Nigerii wydają średnio 12,500,000 nairii nigeryjskich lub 32,637 dolarów amerykańskich rocznie na subskrypcje EBD. Badanie wykazało, że nigeryjskie biblioteki akademickie zazwyczaj subskrybują bazy danych EBSCOhost i Research4Life, z kilkoma dodatkowymi bazami specjalistycznymi, takimi jak Law Pavilion, HeinOnline, Legalpedia i ScienceDirect. Aby zapewnić odpowiedni zwrot z inwestycji, biblioteki masowo zapewniają infrastrukturę pomocniczą, edukację użytkowników i inne usługi informacyjne. Jednak wyzwania ograniczające powszechne korzystanie z internetowych baz danych obejmują między innymi nieregularne zasilanie i powolną łączność z Internetem.

Wyniki: Z badania wynika zatem, że zwrot z subskrybowanych EBD w nigeryjskich bibliotekach akademickich jest średni lub niski. Jednak nadal istnieją różne narady, które należy przeskalować, aby nigeryjskie biblioteki akademickie mogły uzyskać odpowiedni zwrot z inwestycji w elektroniczne bazy danych online.

Biogramy autorów

Adekunle Emmanuel Oyadeyi - Universytet Ajayi Crowther w Oyo. Biblioteka Uniwersytecka

Adekunle Emmanuel Oyadeyi jest odpowiedzialny za usługi elektronicznych zasobów informacyjnych w Bibliotece T. Y. Danjuma, Universytetu Ajayi Crowther w Oyo. Posiada ponad dziewięcioletnie doświadczenie w zarządzaniu elektronicznymi zasobami informacji. Ma na swoim koncie publikacje w czasopismach. Jego zainteresowania badawcze obejmują: zachowanie informacyjne użytkowników; korzystanie z elektronicznych zasobów informacyjnych; digitalizacja; repozytorium cyfrowe, oprogramowanie do zarządzania bibliotekami; motywowanie bibliotekarzy w pracy i satysfakcja. Jest członkiem Stowarzyszenia Bibliotek Nigeryjskich (dalej: SBN).

Taofeek Abiodun Oladokun - Uniwersytet Lead City w Ibadanie

Taofeek Abiodun Oladokun jest odpowiedzialny za usługi elektronicznych zasobów informacyjnych w bibliotece Uniwersyetetu Lead City w Ibadanie. Posiada ponad pięcioletnie doświadczenie w zarządzaniu elektronicznymi zasobami informacji. Ma na swoim koncie publikacje w czasopismach. Jego zainteresowania badawcze obejmują: elektroniczne systemy informatyczne; doświadczenie użytkownika biblioteki cyfrowej; oprogramowanie do zarządzania informacjami elektronicznymi i biblioteką. Jest członkiem SBN.

Oludare Adebanji Shorunke - Uniwersytet w Lagos. Biblioteka Medyczna

Oludare Adebanji Shorunke is the electronic resources Librarian at the medical library, University of Lagos, Idi-Araba, Lagos. He is a Certified Librarian of Nigeria (CLN) with several local and international journal publications to his credit. Oludare is presently on his PhD programme at the department of library and information science, University of Ilorin. His research interests include: electronic resources use; accessibility; users satisfaction, and library service quality. He is a member of NLA.

Omobolanle Seri Fasola - Universytet Ajayi Crowther w Oyo. Biblioteka Uniwersytecka

Omobolanle Seri Fasola jest bibliotekarzem usług technicznych w Bibliotece T. Y. Danjuma Uniwersytetu Ajayi Crowther w Oyo. Jest dyplomowaną bibliotekarką w Nigerii (CLN), mającą na swoim koncie kilka publikacji w lokalnych i międzynarodowych czasopismach oraz materiałów konferencyjnych. Omobolanle jest obecnie w trakcie studiów doktoranckich w Instytucie Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej na Uniwersytecie Ibadan. Jej zainteresowania badawcze obejmują: zarządzanie wiedzą, zachowania organizacyjne, media społecznościowe dla usług bibliotecznych oraz zarządzanie biblioteką. Jest członkiem SBN.

Bibliografia

Abdullah, Nor Hazana, Nor Aziati Abdul Hamid, Muhamad Shahrul Amirul Shaif, Alina Shamsuddin, and Eta Wahab. 2016. “Structural model for the effects of perceived indoor work environment on sick building syndrome and stress.” MATEC Web of Conferences 68: 13012. https://doi.org/10.1051/matecconf/20166813012.

S. AlAwadhi, S. M. Al-Daihani, 2018. “Marketing academic library information services using social media” Library Management. https://doi.org/10.1108/LM-12-2017-0132.

Ani, Okon E., Patrick Ngulube, and Bosire Onyancha. 2015. “Perceived effect of accessibility and utilization of electronic resources on productivity of academic staff in selected Nigerian universities.” SAGE open 5(4). https://doi.org/0.1177/2158244015607582.

Ansari, Nahav Alam, and M. Masoom Raza. 2020. “Awareness and usage of Emerald Insight database as determinant of research output for researcher scholar of Aligarh Muslim University, India.” Collection Management 45(1): 71-86. https://doi.org/10.1080.

/01462679.2019.1579013.

Cotter, G., et al. 2005. “Electronic collection management and electronic information services.” Information services & use 25(1):23-34. https://core.ac.uk/download/pdf/46956524.pdf.

Elsayed, Amany M., and Emad I. Saleh. 2015. “Measuring the return on investment of academic libraries in Arab countries: a proposed model.” Information Development 31(3): 219-228. https://doi.org/10.1177/0266666913512146.

Idhalama, O. U., and E. D. Krubu. 2018. “Fee-based library services: a sine-qua-non in the effective management of libraries.” Open Journal of Social Science and Humanities 1(1): 01-08. https://core.ac.uk/download/pdf/18198583.pdf.

Irunegbo, Godwin C., Josiah C. Nworie, Nkechi A. Igbokwe, and Emeke E. Omorodion. 2018. “Marketing library and information services: A case for library managers.” Information Impact: Journal of Information and Knowledge Management 9(4): 91-106. 91https://dx.doi.org/10.4314/iijikm.v9i4.9.

Julien, Heidi, Melissa Gross, and Don Latham. 2018. "Survey of information literacy instructional practices in US academic libraries." College & research libraries 79, no. 2 : 179.

Kowalsky, Michelle. 2015. “Opportunity costs of electronic resources.” Procedia economics and finance 23: 948-952. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(15)00489-X.

Kumar, Ravi Ranjan. 2017. "Marketing electronic information resources (EIRS) in academic libraries: a conceptual study." International Journal of Library and Information Studies 7, no. 4: 217-226.

Mehrandasht, Akram, and Najla Hariri. 2016. “Cost-Benefit Analysis of Databases ScienceDirect, Scopus, and Ovid in Qom University of Medical Sciences Based on SAMAA index (Evaluation of Electronic Resources), Iran.” Qom University of Medical Sciences Journal 9(12): 58-64.

Ndungu, Wanjiku Miriam, and Jane Wacuka Gikandi. 2018. "Strategic marketing of electronic resources in academic libraries in Kenya." Journal of Scholarly Publishing 49, no. 4: 435-452.

Nnadozie, Chuma Opara. 2013. “Alternative funding models for Nigerian academic libraries.” Library Philosphy and Practice, Paper 904.

Oyewole, Olawale, and Airen Adetimirin. 2015. “Lecturers and Postgraduates Perception of Libraries as Promoters of Teaching, Learning, and Research at the University of Ibadan, Nigeria.” New Review of Academic Librarianship 21(1):83-93. https://doi.org/10.1080/13614533.2014.934965.

Tenopir, Carol, Rachel Volentine, and Donald W. King. 2012. “Scholarly Reading and the Value of Academic Library Collections: results of a study in six UK universities.” Insights 25(2): 130-149. http://doi.org/10.1629/2048-7754.25.2.130.

Uzoigwe, Comfort U., and Jacintha U. Eze. 2018. “The perceived benefits of electronic/digital reference services in Nigerian university libraries: A survey.” International Journal of Knowledge Content Development & Technology 8(2): 49-65. https://doi.org/10.5865/IJKCT.2018.8.2.049.

Uzuegbu, Chimezie Patrick, O. C. Chukwu, and A. Ibegwam. 2012. “Creating universal resource locator links on library computers desktop: A panacea for students’ underutilization of subscribed electronic databases in academic institutions in Nigeria.” Annals of Library and Information Studies 59 (June): 97-105.

Yebowaah, Franklina Adjoa, and Florence Dedzoe Dzokotoe Plockey. 2017. “Awareness and Use of Electronic Resources in University Libraries: A Case Study of University for Development Studies Library.” Library Philosophy & Practice. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/1562/.

Folia Toruniensia

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2021-11-24

Jak cytować

Oyadeyi, A. E., Oladokun, T. A., Shorunke, O. A., & Fasola, O. S. (2021). Zwrot z inwestycji (ZZI) w subskrypcyjnych bazach nigeryjskich bibliotek akademickich: badanie. Folia Toruniensia, 21, 63–85. https://doi.org/10.12775/FT.2021.003
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 21 (2021)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 the Provincial Public Library - the Copernicus Library in Torun

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Teksty są publikowane w formule Open Access, na zasadach niewyłącznej licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0).

This is a RoMEO green publisher.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 747
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • 日本語

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Return on Investment, Subscription Database, Cost, Use, Librarians, Universities, Nigeria.

Make a Submission

Make a Submission
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa