Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • 日本語
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aims & Scope
  • Przesyłanie tekstów
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • 日本語

Folia Toruniensia

Kompetencje cyfrowe/informacyjne potencjalnych nauczycieli w świecie sprzecznych informacji
  • Strona domowa
  • /
  • Kompetencje cyfrowe/informacyjne potencjalnych nauczycieli w świecie sprzecznych informacji
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 21 (2021) /
  4. Artykuły

Kompetencje cyfrowe/informacyjne potencjalnych nauczycieli w świecie sprzecznych informacji

Autor

  • Dóra Szabó Uniwersytet w Debreczynie, Węgry. Program doktorancki z Nauk o Edukacji i Kulturze https://orcid.org/0000-0002-1547-2073

DOI:

https://doi.org/10.12775/FT.2021.005

Słowa kluczowe

umiejętność korzystania z mediów, kompetencje cyfrowe, szkolenie nauczycieli, fałszywe wiadomości, informacja

Abstrakt

Cel: Moje badania mają na celu ocenę kompetencji cyfrowych przyszłych nauczycieli i ustalenie, jakich narzędzi będą potrzebować w przyszłym nauczaniu, aby zmotywować młode pokolenia do czytania coraz więcej. Uczenie się przez czytanie, a następnie nauczanie oparte na czytaniu i uczeniu się zyskuje coraz większą popularność w naszym cyfrowym świecie. Powinniśmy również wziąć pod uwagę, że te działania szybko zajmują przestrzeń cyfrową.

Idąc nieco dalej, celem tego artykułu jest znalezienie odpowiedzi na następujące pytania: Z jakich źródeł będą korzystać przyszli nauczyciele w edukacji? Czy w przypadku informacji online będą odróżniać fałszywe lub nierzetelne informacje od prawdziwych i wiarygodnych? Co można uznać za „fałszywe wiadomości”? Czy mają odpowiednie umiejętności medialne i informacyjne, aby informować swoich uczniów również o dobrych źródłach elektronicznych i tradycyjnych? Jakie mają kompetencje cyfrowe i jakie są najważniejsze w ich ocenie cechy dobrego i skutecznego nauczyciela?

Metody badawcze: Niniejsze opracowanie będzie poświęcone tym zagadnieniom, ze szczególnym uwzględnieniem węgierskich i karpackich programów kształcenia nauczycieli. Jeśli chodzi o metodologię, zostało wykorzystane aktualne badanie, oparte na kwestionariuszu, który bada, w jaki sposób studenci węgierskich uniwersytetów odnoszą się do powyższych zagadnień.

Wyniki: W rezultacie badanie skoncentruje się na węgierskiej narodowej podstawie programowej 2020, która stworzyła przedmiot „Kultura cyfrowa” i rozwija umiejętność korzystania z mediów.

Wnioski: Uważam, że pojawienie się fake newsów jest bardzo ważne w edukacji. W kolejnym opracowaniu chciałbym pogłębić różne praktyki, poznać nowe i ocenić opinię nauczycieli, którzy pracują i będą pracować w węgierskiej edukacji publicznej.

Biogram autora

Dóra Szabó - Uniwersytet w Debreczynie, Węgry. Program doktorancki z Nauk o Edukacji i Kulturze

Dóra Szabó jest studentką programu doktoranckiego z zakresu Nauk o Edukacji i Kulturze na Uniwersytecie w Debreczynie (Węgry). W 2020 r. została nauczycielem języka i kultury niemieckiej oraz nauczycielem bibliotekoznawstwa i informacji naukowej. Podczas swoich lat uniwersyteckich zaczęła odkrywać technologie informacyjno-komunikacyjne, kompetencje cyfrowe oraz kompetencje cyfrowe przyszłych nauczycieli w oparciu o informacje online, fałszywe wiadomości. Jej pole badawcze koncentruje się na przyszłych nauczycielach i ich postawie cyfrowej, umiejętnościach edukacji cyfrowej. Głównym pytaniem jest, jaki wpływ na edukację mają fałszywe wiadomości i wpływowe osoby.

Bibliografia

Andersen, Dávid, 2019. “Egyetlen tanóra nem elég a szemléletváltáshoz” – álhírek elleni képzést indít egy alapítvány.” Last modified July 14, 2019. https://nlc.hu/szabadido/20190714/alhir-fake-news-hoax-idea-alapitvany-oktatas-televele/?fbclid=IwAR2p8A-GU_WDlGXTlw2mgtS2ZW5p5MnJWq8QMMpe9Lfa42mwIb-8t2F-kc4.

Bildungsportal Niedersachsen. 2021. “Good News – Bad News – Fake News.” Last modified March 24, 2021. https://www.nibis.de/good-news---bad-news---fakenews_12049.

Charlton, Emma. 2019. “How Finland is fighting fake news – in the classroom.” last modified May 21, 2019. https://www.weforum.org/agenda/2019/05/how-finland-is-fighting-fake-news-in-the-classroo /?fbclid=IwAR1K1kdkXUdebVj1YAhBIgji1LZ4y7JwC0JLOWeG7Bus4H67uHaeF0JHbWM.

European Commission. 2017. “Digital Competence Framework for Educators

(DigCompEdu).” Accessed February 20, 2021. https://ec.europa.eu/jrc/en/digcompedu.

Faix, Allison, Amy Fyn. 2020. “Framing Fake News: Misinformation and the ACRL Framework.“ Libraries and the Academy 20(3): 495-508. https://doi.org/10.1353/pla.2020.0027.

Folken, Sikke. 2019. “In der Klasse fällt mindestens ein Kind auf Fake News herein.“ Spiegel. Accessed December 10, 2019. https://www.spiegel.de/lebenundlernen/schule/jugendlicher-populismus-wie-die-lie-detectors-fake-news-enttarnen-a-1291695.html.

Friedrich Verlag. “Stop Fake News!” Friedrich Verlag. Accessed March 12, 2021. https://www.friedrich-verlag.de/bildung-plus/digitale-schule/medienkompetenz/verantwortungsbewusstes-handeln/stop-fake-news.

Junior, Rendy Bambang. 2020. “The Fake News Detective: A Game to Learn Busting Fake News as Fact Checkers using Pedagogy for Critical Thinking.” School of Computer Science Graduate Student Publications, Georgia Institute of Technology. Accessed: June 5, 2021. https://smartech.gatech.edu/handle/1853/63023.

Kaufman, Chelsea. 2021. “Civic Education in a Fake News Era: Lessons for the Methods Classroom”. Journal of Political Science Education 17(2): 326-331. https://doi.org/10.1080/15512169.2020.1764366.

Machkintosh, Eliza. 2019. “Finland is winning the war on fake news. What it’s learned may be crucial to Western democracy.” Accessed October 22, 2019. https://edition.cnn.com/interactive/2019/05/europe/finland-fake-news-intl/.

Neuvonen, Markus, Kari Kivinen, and Mikko Salo. 2018. Fact-checking for educators and future voters. Helsinki: FactBar EDU. Accessed August 4, 2021. https://faktabaari.fi/assets/FactBar_EDU_Fact-checking_for_educators_and_future_voters_13112018.pdf.

Phippen, Andy, Emma Bond, Ellen Buck. 2021. “Effective strategies for information literacy education: Combatting „fake news“ and empowering critical thinking“. In Future Directions in Digital Information. Predictions, Practice, Participation, edited by D. Baker, L. Ellis, 39-53. San Diego: Elsevier Science & Technology. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-822144-0.00003-3.

Schultz, Teri. 2019. “Der Kampf gegen Fake News im Klassenzimmer.“ Deutsche Welle, June 21, 2019. https://www.dw.com/de/der-kampf-gegen-fake-news-im-klassenzimmer/a-49293454.

Szabó Dóra, Dani Erzsébet. 2020. “The Digital Space Dimension in Education. A Review on a PILOT Research.” Acta Universitatis Sapientiae Social Analysis 10: 159-174. https://doi.org/10.2478/aussoc-2020-0008.

Szabó, Dóra. 2020. “Would-be teachers’ digital/information literacy competencies in the world of contradictory information.” In Boustany, Joumana, and Gabriela Seccardini ed. Bobcatsss2020 Information Management, Fake News and Disinformation Abstract booklet, 42. https://bobcatsss2020.sciencesconf.org/data/pages/BoA_final.pdf.

Szitás Péter. 2019. “Mit kezdjünk a médiával a fake-news korában?” Barankovics Alapítvány, Accessed October 21, 2019. https://barankovics.hu/cikk/jovoido/mit-kezdjunk-a-mediaval-a-fake-news-koraban?fbclid=IwAR3DJCHTc8vZU2TbkzaMME9LZ8Yd4q30JEwhNyu4jiOFOLyTdlvO0BaZnWo.

World Bank. 2020. Digital Skills: Framework and Programs. Accessed January 20, 2021. https://documents1.worldbank.org/curated/en/562351611824219616/pdf/Digital-Skills-Frameworks-and-Programs.pdf.

Zeit Online. 2018. “Schulen skeptisch gegenüber Digitalisierung.“ Accessed October 11, 2019. https://www.zeit.de/gesellschaft/schule/201810/medien-unterricht-digitalisierung-schulleitungsmonitorlehrkraefte?fbclid=IwAR2MundetxTwS3-NAUuW37_EvKdc3XDjeHJVzA8YqtqXhBJDGcmrYQ3z4E.

Folia Toruniensia

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2021-11-24

Jak cytować

Szabó, D. (2021). Kompetencje cyfrowe/informacyjne potencjalnych nauczycieli w świecie sprzecznych informacji. Folia Toruniensia, 21, 105–120. https://doi.org/10.12775/FT.2021.005
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 21 (2021)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 the Provincial Public Library - the Copernicus Library in Torun

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Teksty są publikowane w formule Open Access, na zasadach niewyłącznej licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0).

This is a RoMEO green publisher.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 650
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • 日本語

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

umiejętność korzystania z mediów, kompetencje cyfrowe, szkolenie nauczycieli, fałszywe wiadomości, informacja

Make a Submission

Make a Submission
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa