Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Uczenie się w czasie pandemii – obszary trudności i próby optymalizacji procesu na podstawie autorefleksji studentów
  • Strona domowa
  • /
  • Uczenie się w czasie pandemii – obszary trudności i próby optymalizacji procesu na podstawie autorefleksji studentów
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 82 Nr 1 (2020): Edukacja Dorosłych /
  4. POSZUKIWANIA BADAWCZE ANDRAGOGÓW

Uczenie się w czasie pandemii – obszary trudności i próby optymalizacji procesu na podstawie autorefleksji studentów

Autor

  • Violetta Rodek Uniwersytet Śląski https://orcid.org/0000-0002-2501-4092

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2020.007

Słowa kluczowe

proces uczenia się, dydaktyka szkoły wyższej,

Abstrakt

Badania, prezentowane w artykule, zmierzały do: – rozpoznania ob- szarów trudności identyfikowanych przez studentów w przebiegu własnego uczenia się w aspekcie nowej sytuacji epidemicznej i nauczania on-line; – rozpoznania dzia- łań zaplanowanych i podjętych przez uczestników badań w celu optymalizacji włas-nego procesu uczenia oraz sposobów monitorowania uzyskiwanych efektów; – okre- ślenia poczucia satysfakcji osób badanych z podjętej próby optymalizacji własnego procesu uczenia się. W badaniach, o charakterze diagnostycznym, wykorzystano metodę analizy dokumentów intencjonalnie tworzonych – 246 pisemnych raportów, sporządzonych przez studentów pedagogiki Uniwersytetu Śląskiego. Obszary trud- ności identyfikowane przez osoby badane dotyczyły: warunków organizacyjnych i higieny uczenia się; braku systematyczności w nauce oraz mało skutecznych tech- nik uczenia się. Studenci zaplanowali i zastosowali w praktyce wiele różnorodnych sposobów optymalizacji procesu uczenia się, dokonując pisemnej analizy własnego działania i jego efektów.

Bibliografia

Callender, A.A., McDaniel, M.A. (2009). Te limited benefts of rereading educational texts. Contemporary Educational Psychology, vol. 34(1), s. 30–42.

Dylak, S. (2013). Architektura wiedzy w szkole. Warszawa: Difin.

Gilovich, T., Epley, N., Hanko, K. (2005). Shallow Toughts About the Self: Te Automatic

Components of Self-Assessment. W: M.D. Alicke, D.A. Dunning, J.I. Krueger (ed.) Te Self in Social Judgment. Studies in Self and Identity. New York: Psychology Press, s. 77–132.

Gollwitzer, P., Sheeran, P. (2006). Implementation Intentions and Goal Achievement: A Me- ta-analysis of Effects and Processes (wersja PDF).

Gurung, R.R. (2005). How Do Students Really Study (and Does It Matter)? Teaching Of Psychology, vol. 32(4), s. 239–241.

Illeris, K. (2006). Trzy wymiary uczenia się. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSWE.

Jackson, N. (2004). Developing the concept of metalearning. Innovations in Education

and Teaching International, vol. 41(4), November.

Karpicke, J.D., Butler, A.C., Roediger, H.I. (2009). Metacognitive strategies in studentlearning: Do students practise retrieval when they study on their own? Memory, vol. 17(4), s. 471–479.

Mezzirow, J. (2009). Transformative learning theory. W: J. Mezirow, E.W., Taylor (ed.).

Transformative Learning in Practise: Insights from Community. San Francisco: Jossey

– Bass.

Fook, J. (2006). Beyond reflective practice: reworking the “critical” in critical reflection.

Keynote speech for conference. Professional lifelong learning: beyond reflective practice, July 3, http://www.leeds.ac.uk/educol/documents/155665.pdf (dostęp: 27.07.2020 r.).

Łobocki, M. (2005). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Impuls.

Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B. (2006). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wy-

dawnictwo Naukowe PWN.

Rodek, V. (2019). Learning and its Effectiveness in Students’ Self – reflection. The New

Educational Review, vol. 55, No. 1.

Szczygieł, M., Cipora, K. (2014). Fałszywe przekonania na temat działania mózgu i zjawisk psychicznych, czyli neuromity i psychomity w edukacji. Edukacja, 2(127),

s. 53–66.

Szepietowska, E.M. (2013). Metapamięć. Perspektywa psychologiczna i kliniczna. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Uszyńska-Jarmoc, J. (2008). Komu sprzyja szkoła? Różnice w rozwoju kompetencji poznawczych i społecznych dzieci w młodszym wieku szkolnym. Psychologia Rozwo- jowa, t. 13, nr 2, s. 85–100.

Edukacja Dorosłych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2020-07-30

Jak cytować

1.
RODEK, Violetta. Uczenie się w czasie pandemii – obszary trudności i próby optymalizacji procesu na podstawie autorefleksji studentów. Edukacja Dorosłych [online]. 30 lipiec 2020, T. 82, nr 1, s. 99–112. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/ED.2020.007.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 82 Nr 1 (2020): Edukacja Dorosłych

Dział

POSZUKIWANIA BADAWCZE ANDRAGOGÓW

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 512
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

proces uczenia się, dydaktyka szkoły wyższej,
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa