Między pracą zawodową a edukacją dzieci – sytuacja zawodowa rodziców edukujących domowo
DOI:
https://doi.org/10.12775/ED.2020.006Słowa kluczowe
edukacja domowa, rodzice, kobieta, matka, karieraAbstrakt
Artykuł dotyczy wyborów między karierą a wychowaniem dzieci, ja- kich dokonują rodzice edukujący domowo, którzy rezygnując z korzystania ze szkół, muszą zapewnić dzieciom całodobową opiekę. Przedstawia wyniki badań jakościo- wych przeprowadzonych w Polsce (2012–2019) metodą wywiadu narracyjnego oraz etnografii wirtualnej. Koncentruje się na matkach-edukatorkach, ponieważ kobiety są bardziej zaangażowane w edukację dzieci. Zrekonstruowana sytuacja zawodowa współczesnych homeschoolerek pozwala wpisać je w dwa dyskursy macierzyństwa: matkowanie („momism”) i supermatki („superwoman”). Kobiety te, niezależnie od tego, czy podejmują pracę, czy koncentrują się wyłącznie na edukacji domowej, łączy jednoczesne poczucie zmęczenia i szczęścia. Ojcowie nie rezygnują z pracy z powodu edukacji domowej, choć najczęściej pracują na etatach. Popularny wśród polskich rodzin homeschoolingowych charakter zatrudnienia to: działalność gospo- darcza, wolny zawód, praca zdalna. Wśród uczestników badań nie dominował trady- cyjny model rodziny, najczęściej oboje rodzice byli aktywni zawodowo.
Bibliografia
Balcerzak-Paradowska, B. (2015). Czas pracy jako instrument zatrudnienia przyjaznego rodzinie – polskie realia. Polityka Społeczna, vol. 42, 4(493), s. 30–35.
Balcerzak-Paradowska, B., Bednarski, M., Głogosz, D., Kusztelak, P., Ruzik-Sierdzińska, A., Mirosław, J. (2011).
Przedsiębiorczość kobiet w Polsce. Warszawa: PARP.
Bielecka-Prus, J., Heleniak, A. (2018a). Motywy podjęcia edukacji domowej w opinii rodziców. W: J. Bielecka-Prus (red.), Rodzina w edukacji domowej (s. 139–166). Warszawa: Wydawnictwo i Księgarnia Gotów.
Bielecka-Prus, J., Heleniak, A. (2018b). Sposób organizacji edukacji domowej. W: J. Biele- cka-Prus (red.), Rodzina w edukacji domowej (s. 202–223). Warszawa: Wydawnictwo i Księgarnia Gotów.
Biskup, B. (2012). Role i niedole płci: kobieta pracująca w XXI wieku. Nowe Horyzonty Edukacji, nr 3, s. 16–17.
Bronk, A. (2015). O politykę rodzinną sprzyjającą pracy kobiet. Polityka Społeczna, nr 7, s. 21–25.
Budajczak, M. (2004). Edukacja domowa. Gdańsk: GWP.
Ecler-Nocoń, B. (2016). Macierzyństwo jako przełom i kapitał biograficzny. Problemy
Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 4, s. 32–37.
Giercarz-Borkowska, M. (2019). Edukacja domowa jako alternatywa edukacyjna dla dzie-
ci zdolnych. Wrocław: Wydawnictwo TeksTy.
Głowacka, M. (2015). Edukacja domowa a przemiany nowoczesności. Zoon Politykon, nr 6, s. 219–236.
Graff, A. (2014). Matki feministki. Warszawa: Krytyka Polityczna.
Jakubiak, K., Winiarz, A. (red.). (2004). Nauczanie domowe dzieci polskich od XVIII do
XX wieku. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.
Jemielniak, D. (2013). Netnografia, czyli etnografia wirtualna – nowa forma badań etno-
graficznych. Prakseologia, nr 154, s. 97–116.
Kochan, K. (2015). Women-Home Educators. Pedagogika Rodziny, nr 5(2), s. 157–172.
Młynarska, M. (2011). Kiedy mieć dziecko? Jakościowe badanie procesu odraczania de-
cyzji o rodzicielstwie. Zeszyty Naukowe Instytutu Statystyki i Demografii SGH, 11. Mróz, L. (2014).
Idealne i wściekłe. Newsweek Polska, nr 22, s. 30–33.
Olcoń-Kubicka, M. (2009). Indywidualizacja a nowe formy wspólnotowości. Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Pawlikowska, K., Maison, D. (2014). Polki. Spełnione profesjonalistki, rodzinne panie domu czy obywatelki świata? Warszawa: Wydawnictwo UW.
Piotrowska-Marchewa, M. (2011). Kobieta, rodzina i życie codzienne na ziemiach polskich w XIX wieku. Mówią Wieki, nr 3, s. 31–35.
Rembiasz, M., Siemieniak, P. (2018). Kształtowanie postaw przedsiębiorczych studentek w kontekście konfliktu roli rodzicielskiej i zawodowej. Nowe Horyzonty Wychowania, nr 17(43), s. 197–207.
Rollnik-Sadowska, E. (2010). Przedsiębiorczość kobiet w Polsce. Warszawa: Difin. Samsel, A. (2015).
Współczesna rodzina – cz. IV. Matka. Sygnał, nr 5, s. 17–19. Sikorska, M. (red.). (2012). Raport Ciemna strona macierzyństwa. O niepokojach współ-
czesnych matek. Warszawa: AXA.
Szczepańska, J. (2009). Raport o sytuacji kobiet w Polsce. Warszawa: CBOS.
Titkow, A. (2007). Tożsamość polskich kobiet. Warszawa: IFIS PAN.
Zakrzewska, M. (2013). Rola wychowawcza matki w edukacji domowej. Warszawa: Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam”.
Zakrzewski, P. (2013). Rola wychowawcza ojca w edukacji domowej. Warszawa: Oficyna
Wydawniczo-Poligraficzna „Adam”.
Zdrojewska, K. (2012). Kobieta aktywna zawodowo – zadania i role w świetle badań
CBOS. Zmiana myślenia czy pogłębienie stereotypu? AEQUALITAS, nr 1.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 255
Liczba cytowań: 0