Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Dylematy andragoga
  • Strona domowa
  • /
  • Dylematy andragoga
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 81 Nr 2 (2019): Edukacja Dorosłych /
  4. STUDIA NAD KONDYCJĄ EDUKACJI DOROSŁYCH

Dylematy andragoga

Autor

  • Janusz Tomiło https://orcid.org/0000-0003-2926-6147

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2019.012

Słowa kluczowe

andragogika, dylematy, edukacja, wychowanie, teoria andragogiczna

Abstrakt

Autor artykułu nawiązując do opublikowanych w 1994 r. przez prof. Józefa Kargula dylematów ówczesnej andragogiki, podejmuje namysł nad niektóry- mi z nich w perspektywie rozwoju andragogiki w minionym ćwierćwieczu. Swoją uwagę skupia głównie na problemach budowy teorii i tożsamości dziedzinowej an-dragogiki jako nauki. Konstatuje, że kształtowanie się teorii andragogicznej zdomi- nowały potrzeby rozwoju praktyki edukacyjnej; pomijana jest kwestia wychowania dorosłych. Postuluje położenie większego nacisku na kolejność rozwoju dyscypliny: najpierw teoria, potem praktyka edukacji dorosłych.

Bibliografia

Hejnicka-Bezwińska, T. (2008). Pedagogika ogólna. Warszawa: Wydawnictwa Aka- demickie i Profesjonalne.

Kamiński, A. (1961). Wstęp. W: H. Radlińska. Pedagogika społeczna. Wrocław – Warszawa – Kraków: Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich – Wydawnictwo.

Kargul, J. (1994). Dylematy andragogiki jako nauki. W: Marczuk M. (red.), Problemy

i dylematy andragogiki. Lublin – Radom: UMCS, TWWP, MCNEMT.

Kargul, J. (2007). Od nauczania dorosłych do całożyciowego uczenia się. W: T. Aleksander, D. Barwińska (red.), Stan i perspektywy rozwoju refleksji nad edukacją doro- słych. Kraków – Radom: Uniwersytet Jagielloński, Instytut Technologii Eksploatacji

– Państwowy Instytut Badawczy.

Klasyfikacja zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy z dnia 7 sierpnia 2014 r.

– tekst jednolity (Dz.U. z 2018 r. poz. 227).

Kwieciński, Z. (1995). Socjopatologia edukacji. Olecko: Mazurska Wszechnica Na-

uczycielska.

Malewski, M. (1998). Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny

naukowej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Malewski, M. (2007). W poszukiwaniu teorii uczenia się ludzi dorosłych. W: T. Alek- sander, D. Barwińska (red.), Stan i perspektywy rozwoju refleksji nad edukacją dorosłych, Kraków – Radom: Uniwersytet Jagielloński, Instytut Technologii Eksploatacji

– Państwowy Instytut Badawczy.

Milerski, B., Śliwerski, B. (2000). Pedagogika. Leksykon PWN. Warszawa: PWN.

Okoń, W. (1996). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Żak.

Palka, S. (2007). Andragogika w systemie nauk pedagogicznych. W: T. Aleksander,

D. Barwińska (red.), Stan i perspektywy rozwoju refleksji nad edukacją dorosłych. Kraków – Radom: Uniwersytet Jagielloński, Instytut Technologii Eksploatacji – Pań- stwowy Instytut Badawczy.

Półturzycki, J. (2012). Edukacja ustawiczna i andragogika w procesie modernizacji szkolnictwa wyższego. Pedagogika Szkoły Wyższej, nr 1.

Radlińska, H. (1934). Stosunek wychowawcy do środowiska społecznego. Warszawa: Nakładem „Naszej Księgarni”, sp. akc. Związku Nauczycielstwa Polskiego.

Toffler, A., Toffler, H. (2007). Rewolucyjne bogactwo. Poznań: Wydawnictwo Kurpisz.

Turos, L. (1980). Andragogika. Zarys teorii oświaty i wychowania dorosłych, wyd. III. Warszawa: PWN.

Edukacja Dorosłych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2019-12-30

Jak cytować

1.
TOMIŁO, Janusz. Dylematy andragoga. Edukacja Dorosłych [online]. 30 grudzień 2019, T. 81, nr 2, s. 9–22. [udostępniono 1.4.2023]. DOI 10.12775/ED.2019.012.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 81 Nr 2 (2019): Edukacja Dorosłych

Dział

STUDIA NAD KONDYCJĄ EDUKACJI DOROSŁYCH

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 221
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

andragogika, dylematy, edukacja, wychowanie, teoria andragogiczna
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa