Osądzanie refleksyjne – tutorzy i tutees na temat trudnych poznawczo problemów
DOI:
https://doi.org/10.12775/ED.2022.006Słowa kluczowe
tutoring, refleksyjność, osądzanie refleksyjne, trudne poznawczo problemyAbstrakt
Niniejszy artykuł prezentuje badania przeprowadzone w celu uzyskania odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób tutorzy (nauczyciele akademiccy) i tutees (studenci) formują osądy na temat kilku trudnych poznawczo problemów. W badaniu skoncentrowano się na opisie intelektualnych procedur stosowanych w refleksyjnym osądzaniu tutorów i tutees. Rozstrzygano, na ile jest to myślenie na poziomie prerefleksyjnym, quasirefleksyjnym i refleksyjnym. Podczas badania tutorzy i tutees byli postawieni wobec kilku niejednoznacznych tematów i mieli za pomocą krótkich odpowiedzi ustosunkować się do własnych źródeł poznania, przekonań i wiedzy. Badanym zadawano serię pytań skoncentrowanych wokół pięciu tematów, np. stosowania leków w terapii zaburzeń psychicznych; przyczyn alkoholizmu. Badania zostały przeprowadzone za pomocą pisemnego kwestionariusza zainspirowanego Wywiadem osądzania refleksyjnego (Reflective Judgment Interwiew), opracowanego przez King i Kitchener w oparciu o Model osądzania refleksyjnego. Model zakłada trzy stadia myślenia: prerefleksyjne, quasirefleksyjne i refleksyjne, podzielone na siedem etapów. Analiza wyników badań pozwoliła ustalić m.in. to z jakich źródeł korzystają badani uzasadniając swe sądy, na ile są pewni swojej wiedzy, czy dopuszczają inne punkty widzenia. Tutorzy najczęściej prezentowali stadium refleksyjne, a tutees stadium quasi-refleksyjne. Ustalono jednak, że poziom refleksyjności niektórych badanych spośród tutees zmieniał się w zależności od rozważanego zagadnienia, natomiast w grupie tutorów nie zaobserwowano istotnych różnic w myśleniu reflek- syjnym po zmianie tematu. Dodatkowe analizy z uwzględnieniem płci i kierunku studiów nie wykazały znaczących różnic międzygrupowych w myśleniu studentów. Badani tutorzy i tutees okazali się grupą niezwykłą, kompetentną i wyrafinowaną w zakresie rozwiązywania trudnych poznawczo problemów. Rekomendowane jest zindywidualizowane podejście do edukacji studentów poprzez stosowanie metody tutoringu.
Bibliografia
Bächtiger, A., Parkinson, J. (2019). Mapping and Measuring Deliberation. Towards a New Deliberative Quality. Oxford: Oxford University Press.
Barabas, J. (2004). How Deliberation Affects Policy Opinions. American Political Science Review, 98(4), s. 687–701.
Biesta, G.J. (2007). Foundations of Democratic education: Kant, Dewey, Arendt. W: R. Van der Veen. J. Youngblood (red.), Democratic practices as learning opportunities (s. 1–18). Rotterdam: Sense Publishers.
Bruner, J. (2006). Kultura Edukacji. Kraków: Wydawnictwo: Universitas.
Burke, T. (1994). Dewey's New Logic: A Reply to Russell Chicago. Chicago: University of Chicago Press.
Dewey, J. (1906). The Child and the Curriculum. University of Chicago Press, pobrano 19.1.22. z: https://quote.ucsd.edu/childhood/files/2013/05/dewey-childcurriculum.pdf
Dewey, J. (1988). Jak myślimy? Warszawa: PWN.
Fischer, K.W., Pruyne E. (2002). Reflective thinking in adulthood. W: J. Demick, C. Andreoletti (red.), Handbook of adult development, New York: Springer-Verlag New York Inc.
Fischer, K.W., Bullock, D.H., Rotenberg, E.J, Raya, P. (1993). The Dynamics of Competence: How Context Contributes Directly to Skill. W: R.H. Wozniak, K.W. Fischer (red.), Development in Context Acting and Thinking in Specific Environments. New York: Psychology Press.
Fischer, K.W. (1980). A theory of cognitive development: The control and construction of hierarchies of skills. Psychological Review, 87, s. 477–531.
Friedman, A.A. (2004). The Relationship Between Personality traits and Reflective Judgment Among Female Students. Journal of Adult Development, 11, s. 297–304.
Friedman, A.A. (2004). The Relationship Between Personality Traits and Reflective Judgment Among Female Students. Journal of Adult Development 11, s. 297–304.
Habermas, J. (1981). Theory of communicative action, Beacon Press, pobrano 20.1.22 z: https://uniteyouthdublin.files.wordpress.com/2015/01/4421-the_theory_of_commu- nicative.pdf
Jerit, J., Barabas, J., Toby Bolsen T. (2006). Citizens, Knowledge, and the Information Environment. American Journal of Political Science, 50(2), s. 266–282.
King, P.M., Kitchener, K.S. (1994). Developing reflective judgment: Understanding and promoting intellectual growth and critical thinking in adolescents and adults. San Francisco: Jossey Bass.
King, P.M., Kitchener, K.S. (2002). The Reflective Judgment Model: Twenty Years of Research on Epistemic Cognition. W: B.K. Hofer, P.R. Pintrich (red.), Personal Epistemology: The Psychology of Beliefs about Knowledge and Knowing (s. 37–61). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
King, P.M., Kitchener, K.S. (2004). Reflective Judgment: Theory and Research on the Development of Epistemic Assumptions Through Adulthood. Educational Psychologist, 39 (1), s. 5–18.
Lamborn, S.D., Fischer, K.W. (1988). Optimal and functional levels in cognitive development: The individual's developmental range. Newsletter of the International Society of Behavioral Development, 2(14), s. 1–4.
Marcus G.E., Neuman W., MacKuen M. (2000). Affective Intelligence and Political Judgment. Chicago: University of Chicago Press.
Mines, R.A., King, P.M., Hood, A.B., Wood, P.K. (1990). Stages of intellectual development and associated critical thinking skills in college students. Journal of College Student Development, 31, s. 538–547.
Nizińska, A. (2007). O pożytkach z narracyjnego odczytywania świata społecznego. W: E. Kurantowicz i M. Nowak-Dziemianowicz (red.), Narracja – krytyka – zmiana. Praktyki badawcze we współczesnej pedagogice. (s. 241–246). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu.
Odrowąż-Coates A., Perkowska-Klejman A. (2021). The English language as a reflective judgment component in the intercultural Erasmus exchange to and from Poland, EDUKACJA MIĘDZYKULTUROWA, 1(14), s. 178–192.
Perkowska-Klejman, A. (2014). Osądzanie refleksyjne – ocena intelektualnego rozwoju uczniów, studentów i absolwentów. Ruch Pedagogiczny, 4, s. 69–84.
Perkowska-Klejman, A. (2019). Poszukiwanie refleksyjności w edukacji Studium teoretyczno-empiryczne. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Perry, W.G., Jr. (1970). Forms of Intellectual and Ethical Development in the College Years: A Scheme. San Francisco: Jossey-Bass.
Piaget J. (1972). Strukturalizm. Warszawa: PWN.
Whitmire E. (2004). The relationship between undergraduates’ epistemological beliefs, reflective judgment, and their information-seeking behavior. Information Processing & Management, 40(1), s. 97–111.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 289
Liczba cytowań: 0