Międzypokoleniowe uczenie się
DOI:
https://doi.org/10.12775/ED.2022.005Słowa kluczowe
międzypokoleniowe uczenie się, impregnacja na przekaz międzypokoleniowy, pokolenie, starośćAbstrakt
Międzypokoleniowe uczenie się może mieć charakter nieformalny oraz pozaformalny. W pierwszym przypadku odbywa się wewnątrz rodziny, jak też i poza nią. Natomiast w drugim przypadku przyjmuje postać różnych edukacyjnych programów międzypokoleniowych. Problematyka podjętych badań dotyczy nieformalnego wymiaru międzypokoleniowego uczenia się. Głównym celem było rozpoznanie pozycji, z jakiej osoby starsze kierują swój przekaz do innych pokoleń, identyfikacja zakresu i siły tego przekazu oraz tego, czym wyróżnia się przekaz międzygeneracyjny w późnej dorosłości. Badanie osadzone zostało w paradygmacie konstrukcjonistycznym i metodologii teorii ugruntowanej. Do gromadzenia danych wykorzystana została technika wywiadu częściowo strukturyzowanego. Materiał empiryczny stanowiło 37 nagranych wywiadów z osobami powyżej siedemdziesiątego roku życia (21 kobiet i 16 mężczyzn). Dobór kolejnych przypadków miał charakter teoretyczny. Wyniki przeprowadzonych analiz wykazały, że osoby starsze kierują swój przekaz do różnych pokoleń z dwóch jakościowo odmiennych pozycji – znaczących innych oraz tradycyjnych autorytetów. W przypadku znaczących innych zakres przekazu jest niewielki, ale za to duża jest siła jego oddziaływania. Przekaz formułowany z pozycji tradycyjnych autorytetów ma relatywnie niski zakres i siłę oddziaływania. Wyniki badań pokazują, że międzypokoleniowe uczenie się może zachodzić w obu kierunkach – od generacji starszej do młodszej i od młodszej do starszej, choć z drugiej strony silnie dokumentuje się zjawisko zaimpregnowania inaczej zamknięcia się na przekaz międzygeneracyjny przez osoby z różnych pokoleń. To, co pojawia się w przekazie osób starszych a jest raczej niespotykane na wcześniejszych etapach życia to komunikaty o uniwersalnym przesłaniu do anonimowego i bezosobowego odbiorcy.
Bibliografia
Arendt, H. (2011). Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej. Warszawa: Aletheia.
Arnett, J.J. (2000). Emerging adulthood. A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55(5), s. 469–480.
Baldwin, E., Longhurst, B., McCracken, S., Ogborn, M., Smith, G. (2007). Wstęp do kulturoznawstwa. Poznań: Zysk i S-ka.
Bauman, Z. (2006). Płynna nowoczesność. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Bieńkowska, I., Kitlińska-Król, M. (2017). Rodzina w świetle danych demograficznych w Polsce i w Europie. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie, 112(1990), s. 35–46.
Biesta, G., Field, J., Hodkinson, P., Macleod, F.J., Goodson, I.F. (2011). Improving learning through the lifecourse. Learning lives. London: Routledge.
Boltanski, L., Chiapello, E. (2005). The new spirit of capitalism. London: Verso. Borowik, J. (2020). „Dziadkowie–rodzice” widziani oczami dorosłych wnuków. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 10(1), s. 175–188.
Brown, R., Ohsako, T. (2003). A study of inter-generational programs for schools promoting international education in developing countries through the International Baccalaureate Diploma Programme. Journal of Research in International Education, 2(2), s. 151–165.
Brzezińska, A.I. (2017). Tożsamość u progu dorosłości. Wizerunek uczniów szkół ponadgi- manzjalnych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM.
Charmaz, K. (2006). Constructing grounded theory. A practical guide through qualitative analysis. Thousand Oaks CA: Sage.
Charmaz, K. (2009). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: Wydawn. Naukowe PWN.
Charmaz, K. (2014). Constructing grounded theory. Los Angeles: Sage Publication.
Cichy, K.E., Smith, G.C. (2011). Closing the generation gap. Using discussion groups to benefit older adults and college students. W: P.E. Hartman-Stein, A. LaRue (red.), Enhancing cognitive fitness in adults (s. 137–154). New York, NY: Springer.
Czapiński, J., Błędowski, P. (2014). Aktywność społeczna osób starszych w kontekście percepcji Polaków. Diagnoza społeczna 2013. Raport tematyczny. Warszawa: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej; Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.
Denzin, N. (2005). The significant others of a college population. The Sociological Quarterly, 7, s. 298–310.
Ferenz, K. (2015). Relacje dziadków i rodziców z dziećmi. Przejawy prefiguratywnej kultury wychowawczej. Pedagogika Rodziny, 5(4), s. 7–17.
Garewicz, J. (1983). Pokolenie jako kategoria socjofilozoficzna. Studia Socjologiczne, 1, s. 75–87.
Giddens, A. (2008). Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gubrium, J.E., Holstein, J.A. (2008). Constructionist perspectives on aging. W: M. Silverstein, V.L. Bengtson, N. Putney, D. Gans (red.), Handbook of theories of aging (s. 287–305). New York: Springer Publishing Company.
Hoff, A. (2007). Intergenerational learning as an adaptation strategy in aging knowledge societies. W: E. Commission (red.), Education, Employment, Europe (s. 126–129). Warsaw: National Contact Point for Research Programmes of the European Union. J
Janusz, B. (2015). Niewypowiedziane cierpienia. Międzypokoleniowy przekaz traumy. Znak, (720), s. 68–73.
Jecker, N.S. (1992). Intergenerational justice and the family. The Journal of Value Inquiry, 26(4), s. 495–509.
Jursa, E., Kolbuch, W., Poznańska, P., Sobota, K., Stawarczyk, J., Smoleń, E., Boroń,
W. (2018). Wizerunek starości i autorytet osób starszych w opinii młodzieży z uwzględnieniem czynników socjodemograficznych. Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne, 8(2), s. 123–128.
Kargul, J. (2017). „Piotruś Pan” i „wieczna dziewczynka” – w kalejdoskopie odraczania dorosłości. Edukacja Dorosłych, 1, s. 17–32.
Kaźmierska, K. (1996). Wywiad narracyjny–technika i pojęcia analityczne. W: M. Czyżewski, P. Piotrowski, A. Rokuszewska-Pawełek (red.), Biografia a tożsamość narodowa (s. 34–44). Łódź: Katedra Socjologii UŁ.
Kliś, M. (2011). Konflikt pokoleń w rodzinach dorastającej młodzieży. Państwo i Społeczeństwo, 11(3), s. 37– 60.
Konecki, K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawn. Naukowe PWN.
Konieczna-Woźniak, R. (2014). Młodzi „nauczyciele” a budowanie międzypokoleniowych relacji. W: M. Muszyński (red.), Międzypokoleniowe uczenie się (s. 119–129). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Kuderowicz, Z. (1987). Dilthey. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Mannheim, K. (1952). The problem of generations. W: K. Mannheim (red.), Essays on the
sociology of knowledge (s. 276–322). London: Routledge and Kegal Paul.
Marianowska, A. (2017). Transmisja młodości w dorosłość. Edukacja Dorosłych, 76(1), s. 101–111.
Mazor, A., Tal, I. (1996). Intergenerational transmission. The individuation process and the capacity for intimacy of adult children of Holocaust survivors. Contemporary Family Therapy, 18(1), s. 95–113.
Mead, G.H. (1975). Umysł, osobowość i społeczeństwo. Warszawa: Państwowe Wydawnic- two Naukowe.
Mead, M. (2000). Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
de Medeiros, K. (2013). Narrative gerontology in research and practice. New York: Springer Publishing Company.
Muszyński, M. (2014a). Edukacja i uczenie się – wokół pojęć. Rocznik Andragogiczny, 21, s. 77–88.
Muszyński, M. (2014b). Międzypokoleniowe uczenie się – wprowadzenie. W: M. Muszyński (red.), Międzypokoleniowe uczenie się (s. 7–19). Łódź: Wydawnictwo Uni- wersytetu Łódzkiego.
Newman, S., Hatton-Yeo, A. (2008). Intergenerational learning and the contributions of older people. Ageing Horizons, 10(8), s. 31–39.
Noël, S., de Broucker, P. (2001). Intergenerational inequities. A comparative analysis of the influence of parents’ educational background on length of schooling and literacy skills. W: W. Hutmacher, D. Cochrane, N. Bottani (red.), In pursuit of equity in education. Using international indicators to compare equity policies (s. 277–298). Boston: Springer.
Nowak-Dziemianowicz, M. (2008). Podmiot w narracjach. Narracja, autobiografia, tożsamość. Forum Oświatowe, 20, s. 181–184.
Ossowska, M. (1963). Koncepcja pokolenia. Studia socjologiczne, 2.
Phillipson, C., Walker, A. (1987). The case for a critical gerontology. W: S. di Gregorio (red.), Social gerontology. New directions (s. 1–15). London: Croom Helm.
Pilch, T., Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Prettner, K., Prskawetz, A. (2010). Decreasing fertility, economic growth and the intergenerational wage gap. Empirica, 37(2), s. 197–214.
Sasin, M. (2014). Międzypokoleniowy przekaz zainteresowań na przykładzie zainteresowań sztuką. W: M. Muszyński (red.), Międzypokoleniowe uczenie się (s. 57–74). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Schuman, H., Scott, J. (1989). Generations and collective memories. American Sociological Review, s. 359–381.
Słowińska, S. (2014). O „gettoizacji” aktywności kulturalnej seniorów. Rocznik Andragogiczny, 21, s. 271–282.
Stern, P.J. (2002). Generational differences. Journal of Hand Surgery, 27(2), s. 187–194. Szlendak, T. (2011). Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Sztompka, P. (2002). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Znak.
Szukalski, P. (2004). Osoby bardzo stare w Polsce i w krajach Unii Europejskiej - przeszłość, teraźniejszość, przyszłość. Prace Instytutu Ekonometrii i Statystyki UŁ, 142, s. 5–33.
Tapscott, M., Frick, P. J., Wootton, J., Kruh, I. (1996). The intergenerational link to antisocial behavior. Effects of paternal contact. Journal of Child and Family Studies, 5(2), s. 229–240. Ignatiana, 20(5), s. 187–212.
Turek, K. (2011). Aktywność społeczna osób starszych w Polsce. Trzeci sektor seniorów. W: J. Mucha, Ł. Krzyżowski (red.), Ku socjologii starości. Starzenie się w biegu życia jednostki (s. 153–173). Kraków: Wydawnictwo Akademii Górniczo-Hutniczej.
Tyszka, Z. (2002). Rodzina w świecie współczesnym – jej znaczenie dla jednostki i społeczeństwa. W: Z. Tyszka (red.), Rodzina we współczesnym świecie (s. 35–51). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Volkmer, I. (2006). Generational entelechies, and the global public space. W: I. Volkmer (red.), News in public memory. An international study of media memories across generations (s. 251–268). New York: Peter Lang.
Weber, M. (2011). Etyka protestancka i duch kapitalizmu. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
White, H. (1992). Succession and generations. Looking back on chains of opportunity. W: H.A. Becker (red.), Dynamics of cohort and generations research (s. 31–51). Amsterdam: Thesis.
Wielecki, K. (1990). Społeczne czynniki tożsamości pokoleniowej młodzieży. Studia Socjologiczne, 1–2, s. 61–82.
Netografia:
Trwanie życia w 2020 roku https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/trwanie-zycia/trwanie-zycia-w-2020- -roku,2,15.html
Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021. Raport z wstępnych wyników https://stat.gov.pl/aktualnosci/juz-jest-narodowy-spis-powszechny-ludnosci-i-miesz- kan-2021-raport-z-wstepnych-wynikow,432,1.html
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 608
Liczba cytowań: 0