Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Międzypokoleniowe uczenie się
  • Strona domowa
  • /
  • Międzypokoleniowe uczenie się
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 86 Nr 1 (2022): Edukacja Dorosłych /
  4. WSPÓŁCZESNE KONTEKSTY EDUKACJI DOROSŁYCH

Międzypokoleniowe uczenie się

Autor

  • Marcin Muszynski Uniwersytet Łódzki https://orcid.org/0000-0001-7393-8866

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2022.005

Słowa kluczowe

międzypokoleniowe uczenie się, impregnacja na przekaz międzypokoleniowy, pokolenie, starość

Abstrakt

Międzypokoleniowe uczenie się może mieć charakter nieformalny oraz pozaformalny. W pierwszym przypadku odbywa się wewnątrz rodziny, jak też i poza nią. Natomiast w drugim przypadku przyjmuje postać różnych edukacyjnych programów międzypokoleniowych. Problematyka podjętych badań dotyczy nieformalnego wymiaru międzypokoleniowego uczenia się. Głównym celem było rozpoznanie pozycji, z jakiej osoby starsze kierują swój przekaz do innych pokoleń, identyfikacja zakresu i siły tego przekazu oraz tego, czym wyróżnia się przekaz międzygeneracyjny w późnej dorosłości. Badanie osadzone zostało w paradygmacie konstrukcjonistycznym i metodologii teorii ugruntowanej. Do gromadzenia danych wykorzystana została technika wywiadu częściowo strukturyzowanego. Materiał empiryczny stanowiło 37 nagranych wywiadów z osobami powyżej siedemdziesiątego roku życia (21 kobiet i 16 mężczyzn). Dobór kolejnych przypadków miał charakter teoretyczny. Wyniki przeprowadzonych analiz wykazały, że osoby starsze kierują swój przekaz do różnych pokoleń z dwóch jakościowo odmiennych pozycji – znaczących innych oraz tradycyjnych autorytetów. W przypadku znaczących innych zakres przekazu jest niewielki, ale za to duża jest siła jego oddziaływania. Przekaz formułowany z pozycji tradycyjnych autorytetów ma relatywnie niski zakres i siłę oddziaływania. Wyniki badań pokazują, że międzypokoleniowe uczenie się może zachodzić w obu kierunkach – od generacji starszej do młodszej i od młodszej do starszej, choć z drugiej strony silnie dokumentuje się zjawisko zaimpregnowania inaczej zamknięcia się na przekaz międzygeneracyjny przez osoby z różnych pokoleń. To, co pojawia się w przekazie osób starszych a jest raczej niespotykane na wcześniejszych etapach życia to komunikaty o uniwersalnym przesłaniu do anonimowego i bezosobowego odbiorcy.

Bibliografia

Arendt, H. (2011). Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej. Warszawa: Aletheia.

Arnett, J.J. (2000). Emerging adulthood. A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55(5), s. 469–480.

Baldwin, E., Longhurst, B., McCracken, S., Ogborn, M., Smith, G. (2007). Wstęp do kulturoznawstwa. Poznań: Zysk i S-ka.

Bauman, Z. (2006). Płynna nowoczesność. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Bieńkowska, I., Kitlińska-Król, M. (2017). Rodzina w świetle danych demograficznych w Polsce i w Europie. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie, 112(1990), s. 35–46.

Biesta, G., Field, J., Hodkinson, P., Macleod, F.J., Goodson, I.F. (2011). Improving learning through the lifecourse. Learning lives. London: Routledge.

Boltanski, L., Chiapello, E. (2005). The new spirit of capitalism. London: Verso. Borowik, J. (2020). „Dziadkowie–rodzice” widziani oczami dorosłych wnuków. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 10(1), s. 175–188.

Brown, R., Ohsako, T. (2003). A study of inter-generational programs for schools promoting international education in developing countries through the International Baccalaureate Diploma Programme. Journal of Research in International Education, 2(2), s. 151–165.

Brzezińska, A.I. (2017). Tożsamość u progu dorosłości. Wizerunek uczniów szkół ponadgi- manzjalnych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM.

Charmaz, K. (2006). Constructing grounded theory. A practical guide through qualitative analysis. Thousand Oaks CA: Sage.

Charmaz, K. (2009). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: Wydawn. Naukowe PWN.

Charmaz, K. (2014). Constructing grounded theory. Los Angeles: Sage Publication.

Cichy, K.E., Smith, G.C. (2011). Closing the generation gap. Using discussion groups to benefit older adults and college students. W: P.E. Hartman-Stein, A. LaRue (red.), Enhancing cognitive fitness in adults (s. 137–154). New York, NY: Springer.

Czapiński, J., Błędowski, P. (2014). Aktywność społeczna osób starszych w kontekście percepcji Polaków. Diagnoza społeczna 2013. Raport tematyczny. Warszawa: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej; Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.

Denzin, N. (2005). The significant others of a college population. The Sociological Quarterly, 7, s. 298–310.

Ferenz, K. (2015). Relacje dziadków i rodziców z dziećmi. Przejawy prefiguratywnej kultury wychowawczej. Pedagogika Rodziny, 5(4), s. 7–17.

Garewicz, J. (1983). Pokolenie jako kategoria socjofilozoficzna. Studia Socjologiczne, 1, s. 75–87.

Giddens, A. (2008). Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gubrium, J.E., Holstein, J.A. (2008). Constructionist perspectives on aging. W: M. Silverstein, V.L. Bengtson, N. Putney, D. Gans (red.), Handbook of theories of aging (s. 287–305). New York: Springer Publishing Company.

Hoff, A. (2007). Intergenerational learning as an adaptation strategy in aging knowledge societies. W: E. Commission (red.), Education, Employment, Europe (s. 126–129). Warsaw: National Contact Point for Research Programmes of the European Union. J

Janusz, B. (2015). Niewypowiedziane cierpienia. Międzypokoleniowy przekaz traumy. Znak, (720), s. 68–73.

Jecker, N.S. (1992). Intergenerational justice and the family. The Journal of Value Inquiry, 26(4), s. 495–509.

Jursa, E., Kolbuch, W., Poznańska, P., Sobota, K., Stawarczyk, J., Smoleń, E., Boroń,

W. (2018). Wizerunek starości i autorytet osób starszych w opinii młodzieży z uwzględnieniem czynników socjodemograficznych. Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne, 8(2), s. 123–128.

Kargul, J. (2017). „Piotruś Pan” i „wieczna dziewczynka” – w kalejdoskopie odraczania dorosłości. Edukacja Dorosłych, 1, s. 17–32.

Kaźmierska, K. (1996). Wywiad narracyjny–technika i pojęcia analityczne. W: M. Czyżewski, P. Piotrowski, A. Rokuszewska-Pawełek (red.), Biografia a tożsamość narodowa (s. 34–44). Łódź: Katedra Socjologii UŁ.

Kliś, M. (2011). Konflikt pokoleń w rodzinach dorastającej młodzieży. Państwo i Społeczeństwo, 11(3), s. 37– 60.

Konecki, K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawn. Naukowe PWN.

Konieczna-Woźniak, R. (2014). Młodzi „nauczyciele” a budowanie międzypokoleniowych relacji. W: M. Muszyński (red.), Międzypokoleniowe uczenie się (s. 119–129). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Kuderowicz, Z. (1987). Dilthey. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Mannheim, K. (1952). The problem of generations. W: K. Mannheim (red.), Essays on the

sociology of knowledge (s. 276–322). London: Routledge and Kegal Paul.

Marianowska, A. (2017). Transmisja młodości w dorosłość. Edukacja Dorosłych, 76(1), s. 101–111.

Mazor, A., Tal, I. (1996). Intergenerational transmission. The individuation process and the capacity for intimacy of adult children of Holocaust survivors. Contemporary Family Therapy, 18(1), s. 95–113.

Mead, G.H. (1975). Umysł, osobowość i społeczeństwo. Warszawa: Państwowe Wydawnic- two Naukowe.

Mead, M. (2000). Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

de Medeiros, K. (2013). Narrative gerontology in research and practice. New York: Springer Publishing Company.

Muszyński, M. (2014a). Edukacja i uczenie się – wokół pojęć. Rocznik Andragogiczny, 21, s. 77–88.

Muszyński, M. (2014b). Międzypokoleniowe uczenie się – wprowadzenie. W: M. Muszyński (red.), Międzypokoleniowe uczenie się (s. 7–19). Łódź: Wydawnictwo Uni- wersytetu Łódzkiego.

Newman, S., Hatton-Yeo, A. (2008). Intergenerational learning and the contributions of older people. Ageing Horizons, 10(8), s. 31–39.

Noël, S., de Broucker, P. (2001). Intergenerational inequities. A comparative analysis of the influence of parents’ educational background on length of schooling and literacy skills. W: W. Hutmacher, D. Cochrane, N. Bottani (red.), In pursuit of equity in education. Using international indicators to compare equity policies (s. 277–298). Boston: Springer.

Nowak-Dziemianowicz, M. (2008). Podmiot w narracjach. Narracja, autobiografia, tożsamość. Forum Oświatowe, 20, s. 181–184.

Ossowska, M. (1963). Koncepcja pokolenia. Studia socjologiczne, 2.

Phillipson, C., Walker, A. (1987). The case for a critical gerontology. W: S. di Gregorio (red.), Social gerontology. New directions (s. 1–15). London: Croom Helm.

Pilch, T., Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Prettner, K., Prskawetz, A. (2010). Decreasing fertility, economic growth and the intergenerational wage gap. Empirica, 37(2), s. 197–214.

Sasin, M. (2014). Międzypokoleniowy przekaz zainteresowań na przykładzie zainteresowań sztuką. W: M. Muszyński (red.), Międzypokoleniowe uczenie się (s. 57–74). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Schuman, H., Scott, J. (1989). Generations and collective memories. American Sociological Review, s. 359–381.

Słowińska, S. (2014). O „gettoizacji” aktywności kulturalnej seniorów. Rocznik Andragogiczny, 21, s. 271–282.

Stern, P.J. (2002). Generational differences. Journal of Hand Surgery, 27(2), s. 187–194. Szlendak, T. (2011). Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Sztompka, P. (2002). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Znak.

Szukalski, P. (2004). Osoby bardzo stare w Polsce i w krajach Unii Europejskiej - przeszłość, teraźniejszość, przyszłość. Prace Instytutu Ekonometrii i Statystyki UŁ, 142, s. 5–33.

Tapscott, M., Frick, P. J., Wootton, J., Kruh, I. (1996). The intergenerational link to antisocial behavior. Effects of paternal contact. Journal of Child and Family Studies, 5(2), s. 229–240. Ignatiana, 20(5), s. 187–212.

Turek, K. (2011). Aktywność społeczna osób starszych w Polsce. Trzeci sektor seniorów. W: J. Mucha, Ł. Krzyżowski (red.), Ku socjologii starości. Starzenie się w biegu życia jednostki (s. 153–173). Kraków: Wydawnictwo Akademii Górniczo-Hutniczej.

Tyszka, Z. (2002). Rodzina w świecie współczesnym – jej znaczenie dla jednostki i społeczeństwa. W: Z. Tyszka (red.), Rodzina we współczesnym świecie (s. 35–51). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Volkmer, I. (2006). Generational entelechies, and the global public space. W: I. Volkmer (red.), News in public memory. An international study of media memories across generations (s. 251–268). New York: Peter Lang.

Weber, M. (2011). Etyka protestancka i duch kapitalizmu. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

White, H. (1992). Succession and generations. Looking back on chains of opportunity. W: H.A. Becker (red.), Dynamics of cohort and generations research (s. 31–51). Amsterdam: Thesis.

Wielecki, K. (1990). Społeczne czynniki tożsamości pokoleniowej młodzieży. Studia Socjologiczne, 1–2, s. 61–82.

Netografia:

Trwanie życia w 2020 roku https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/trwanie-zycia/trwanie-zycia-w-2020- -roku,2,15.html

Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021. Raport z wstępnych wyników https://stat.gov.pl/aktualnosci/juz-jest-narodowy-spis-powszechny-ludnosci-i-miesz- kan-2021-raport-z-wstepnych-wynikow,432,1.html

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2022-10-27

Jak cytować

1.
MUSZYNSKI, Marcin. Międzypokoleniowe uczenie się. Edukacja Dorosłych [online]. 27 październik 2022, T. 86, nr 1, s. 53–74. [udostępniono 21.3.2023]. DOI 10.12775/ED.2022.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 86 Nr 1 (2022): Edukacja Dorosłych

Dział

WSPÓŁCZESNE KONTEKSTY EDUKACJI DOROSŁYCH

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 195
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

międzypokoleniowe uczenie się, impregnacja na przekaz międzypokoleniowy, pokolenie, starość
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa