Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Kompetencja narracyjna w biegu życia człowieka
  • Strona domowa
  • /
  • Kompetencja narracyjna w biegu życia człowieka
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 86 Nr 1 (2022): Edukacja Dorosłych /
  4. WSPÓŁCZESNE KONTEKSTY EDUKACJI DOROSŁYCH

Kompetencja narracyjna w biegu życia człowieka

Autor

  • Emilia Mazurek Politechnika Wrocławska https://orcid.org/0000-0002-2132-8756

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2022.004

Słowa kluczowe

narracja, kompetencja narracyjna, rozwój

Abstrakt

Człowiek żyje w świecie opowieści. Intensywna „kąpiel narracyjna” (Rostek, 2019, s. 131), jakiej poddawane jest dziecko już od pierwszych dni swojego życia, przyczynia się do rozwoju jego gotowości do słuchania opowieści, samodzielnego opowiadania, rozumienia i interpretowania. Od dzieciństwa rozpoczyna się zatem proces rozwoju kompetencji narracyjnej i może on trwać przez całe życie. Kompetencja narracyjna odnosi się zarówno do rozumienia już stworzonej narracji, jak i do samodzielnego jej tworzenia w różnorodnych sytuacjach komunikacyjnych. Zmienia się w biegu życia człowieka. W oparciu o przegląd literatury przedmiotu przedstawiono wybrane ustalenia teoretyczne i empiryczne dotyczące rozwoju kompetencji narracyjnej w okresie dzieciństwa, adolescencji i dorosłości.

Bibliografia

Alea, N., Bluck, S. (2003). Why are you telling me that? A conceptual model of the social function of autobiographical memory. Memory, nr 11, s. 165–178. DOI: 10.1080/741938207

Alea, N., Bluck, S. (2007). I’ll keep you in mind: the intimacy function of autobiographical memory. Applied Cognitive Psychology, nr 21, s. 1091–1111. DOI: 10.1002/acp.1316

Bartniczak M. (2018). Możliwe sposoby ujmowania kompetencji narracyjnej w kontekście autonomii jako kategorii teleologicznej w pedagogice specjalnej. Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, nr 32, s. 127–142.

Beverley, J. (2009). Narracja świadka, podrzędność i autorytet narracyjny, W: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych (s. 761–774). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bluck, S. (2003). Autobiographical memory: exploring its functions in everyday life. Memory, nr 11(2), s. 113–123. DOI: 10.1080/741938206

Bruner, J. (1990). Życie jako narracja. Kwartalnik Pedagogiczny, nr 4, s. 3–17.

Burzyńska, A. (2008). Idee narracyjności w humanistyce. W: B. de Barbaro, B. Janusz, K. Gdowska (red.), Narracja. Teoria i praktyka (s. 21–36), Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Charon, R. (2001). Narrative Medicine A Model for Empathy, Reflection, Profession, and Trust. JAMA, Vol 286, No. 15, s. 1897–1902.

Clark, C. M. (2010). Narrative Learning: Its Contours and Its Possibilities. New Directions For Adult & Continuing Education, nr 126, s. 3–11.

Corbin, J., Strauss, A. (1985). Managing Chronic Illness at Home: Three Lines of Work. Qualitative Sociology, 8(3), s. 224–247.

van Dijk, T. (1985). Działanie, opis działania a narracja. Pamiętnik Literacki, LXXVI, z. 1, s. 145–166.

Domagała, A., Sitek, E, (2018). Choroba Alzheimera. Zaburzenia komunikacji językowej. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.

Dryll, E. (2004). Homo narrans – wprowadzenie. W: E. Dryll, A. Cierpka (red.), Narracja. Koncepcje i badania psychologiczne (s. 7–20), Warszawa: Wydawnictwo InstytutuPsychologii PAN.

Dubas, E. (2015). Andragogiczne badania biografii – zakresy, trudności, etyka badacza (wybrane aspekty), W: E. Dubas, J. Stelmaszczyk (red.), Biografia i badanie biografii, T. IV. Biografie i uczenie się (s. 31–47), Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Dudzik, A. (2008). Struktura opowiadań tworzonych przez dzieci dwuipół- i trzyipółletnie w interakcji z dorosłym. LingVaria, nr 1 (5), s. 235–247.

Fisher, W.R. (1984). Narration as a Human Communication paradigm: The Case of Public Moral Argument. Communication Monographs, nr 51, s. 1–22.DOI: 10.1080/03637758409390180

Freeman, M. (1993). Rewriting the Self: History, Memory, Narrative. New York: Rutledge.

Goodson, I. (2013). Developing Narrative Theory. Life Histories and Personal Representation, New York: Routledge.

Goodson, I., Biesta, G., Tedder, M., Adair, N. (2010). Narrative Learning, New York: Routledge.

Goodson, I., Gill, S. (2011). Narrative Pedagogy. Life History and Learning, New York: Peter Lang Publishing.

Grabias, S. (2015), Postępowanie logopedyczne. Standardy terapii. W: Grabias S., Pa- nasiuk J., Woźniak T. (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki (s. 13–35), Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Grabias, S. (2012), Teoria zaburzeń mowy. Perspektywa badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego. W: S. Grabias, M. Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy (s. 15–71). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Irwin, R.R. (1996). Narrative Competence and Constructive Developmental Theory: A Pro- posal for Rewriting The Bildungsroman in the Postmodern World, Journal od Adult Develompent, nr 3, s. 109–125. DOI: 10.1007/BF02278776

Kaczmarek, L. (1977). Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.

Kaźmierska, K., Waniek, K. (2020). Autobiograficzny wywiad narracyjny. Metoda – technika – analiza. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Kielar-Turska, M. (2018). Refleksja nad istotą narracji w kontekście badań z zakresu psychologii rozwoju człowieka. Horyzonty Wychowania, nr 17(42), s. 71–84. DOI:10.17399/HW.2018. 174205

Krawczyk-Bocian, A. (2021). Homo narrator. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Krawczyk-Bocian, A., Leppert, R. (2021). Narracja jako temporalna podróż po świecie sensów i znaczeń. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika, nr 40(2), s. 13–55.

Labov, W. (1997). Some Further Steps in Narrative Analysis, Journal of Narrative and Life History, nr 1–4, s. 207–215.

Labov W., Waletzky J. (1967). Narrative Analysis: Oral Versions of Personal Experience. W: J. Helm (red.), Essays on the Verbal and Visual Arts. Proceedings of the 1966 Annual Spring Meeting of the American Ethnological Society (s. 12–44). Seattle-London: University of Washington Press.

Lalak, D. (2010). Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Mazurek, E. (2017). Biograficzne uczenie się i narracyjne uczenie się – ramy teoretyczne. Edukacja Dorosłych, nr 1(76), s. 51–65.

Mazurek E. (2019). Biograficzność i kapitał narracyjny jako zasoby w procesie uczenia się człowieka dorosłego. Edukacja Dorosłych, nr 1(80), s. 91–101. DOI: 10.12775/ ED.2019.006

Mazurek, E. (2020). Praca biograficzna w sytuacji poradniczej. Studia Poradoznawcze / Journal of Counsellogy, nr 9, s. 77–90 (PL). DOI: 10.34862/sp.2020.4

McAdams, D.P. (1993). The stories we live by. Personal Myths and Making of the Self. New York and London: The Guildford Press.

de Medeiros, K. (2014). Narrative Gerontology in Research and Practice. New York: Springer Publishing Company.

McArthur, D., Adamson, D., Deckner, D.L. (2005). As Stories Become Familiar: Mother- Child Conversations During Shared Reading. Merrill-Palmer Quarterly, 51, s. 389– –411. DOI: 10.1353/mpq.2005.0025

Nadolska H. (1995), Kompetencja narracyjna uczniów o różnym poziomie intelektualnym. Przejawy, uwarunkowania, tendencje rozwojowe, Białystok: eRBe.

Nelson, K., Fivush, R. (2020). The Development of Autobiographical Memory, Autobio- graphical Narratives, and Autobiographical Consciousness. Psychological Reports, nr 123(1), s. 71–96. DOI: 10.1177/0033294119852574

Nowak-Dziemianowicz, M. (2014). Narracja w pedagogice – znaczenie, badania, interpre- tacje. Kultura i Edukacja, nr 2(102), s. 7–44.

Nowak-Dziemianowicz, M. (2008). Podmiot w narracjach. Narracja, Autobiografia, Tożsamość. Forum Oświatowe, numer specjalny, s. 181–194.

Nowak-Dziemianowicz, M. (2016). Walka o uznanie w narracjach. Jednostka i wspólnota w procesie poszukiwania tożsamości. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnoślą- skiej Szkoły Wyższej.

Panasiuk, J. (2013). Afazja a interakcja. Tekst-metaTekst-konTekst. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Pillemer, D. (2003). Directive functions of autobiographical memory: The guiding power of the specific episode, Memory, nr 11(2), s. 193–202. DOI: 10.1080/741938208

Przybyła, O. (2018). Kompetencja narracyjna uczniów z zaburzeniem rozwoju koordynacji. Logopedia, nr 47(2), s. 304–316.

Rana, S., Padhy, M., Padiri, R.A., Nandinee, D., Vincent, K. (2014). Story: An Aid to Positive Child Development. Indian Journal of Positive Psychology, 5(2), s. 178–182.

Riemann, G., Schütze, F. (1992). „Trajektoria” jako podstawowa koncepcja teoretyczna w analizach cierpienia i bezładnych procesów społecznych. Kultura i Społeczeństwo, 2, s. 89–109.

Rosner, K. (1999). Narracja jako struktura rozumienia. Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacja, nr 3 (56), s. 7–15.

Rosner, K. (2003). Narracja, tożsamość i czas. Kraków: Wydawnictwo Universitas.

Rostek, I. (2019). Rodzinny trening narracyjny. Wychowanie w Rodzinie, XX, nr 1, s. 129–145. DOI: 10.34616/wwr.2019.1.129.145

Soroko, E. (2010). Określanie wad i zalet metod generowania autonarracji. W: M. Straś-Romanowska, B. Bartosz, M. Żurko (red.), Badania narracyjne w psychologic (s. 101–128). Warszawa: Eneteia.

Soroko, E., Wojciechowska, J. (2015). Kompetencja narracyjna jako obszar nauczania i oceny w edukacji. Studia Edukacyjne, nr 37, s. 211–236. DOI: 10.14746/se.2015.37.13

Szurek, M.M., Zmuda, E. (2020). Od słowa do opowieści. Usprawnianie kompetencji narracyjnych dziecka drogą doskonalenia zdolności opowiadania. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, vol. 15, nr 2(56), s. 63–76. DOI: 10.35765/eetp.2020.1556.05

Straś-Romanowska, M. (2010). Psychologia wobec małych i wielkich narracji. W: M. Straś-Romanowska, B. Bartosz, M. Żurko (red.), Badania narracyjne w psychologii (s. 21–40), Warszawa: Wydawnictwo Eneteia.

Takacs, C.G. (2000). Becoming Interesting: Narrative Capital Development at Elite Colleges. Qualitative Sociology, nr 43, s. 255–270. DOI: 10.1007/s11133-020-09447-y

Tłokiński, W. (2018). Zaburzenia mowy i komunikacji w otępieniach. W: W. Tłokiński, S. Milewski K. Kaczorowska-Bray (red.), Gerontologopedia (s. 350–366), Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.

Trzebiński, J. (2002a). Narracyjne konstruowanie rzeczywistości. W: J. Trzebiński (red.), Narracja jako sposób rozumienia świata (s. 16–42), Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2022-10-27

Jak cytować

1.
MAZUREK, Emilia. Kompetencja narracyjna w biegu życia człowieka. Edukacja Dorosłych [online]. 27 październik 2022, T. 86, nr 1, s. 35–51. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/ED.2022.004.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 86 Nr 1 (2022): Edukacja Dorosłych

Dział

WSPÓŁCZESNE KONTEKSTY EDUKACJI DOROSŁYCH

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 655
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

narracja, kompetencja narracyjna, rozwój
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa