Postawy proinnowacyjne nauczycieli – elementy teorii i badań
DOI:
https://doi.org/10.12775/ED.2021.016Słowa kluczowe
nauczyciel, innowacyjność, edukacja, edukacja, badaniaAbstrakt
W artykule przedstawiono pedeutologiczny aspekt innowacyjności w edukacji. Na początku nawiązano do dokumentów strategicznych UE oraz zapi- sów dotyczących działań na rzecz podnoszenia poziomu innowacyjności w edukacji. Następnie omówiono cechy charakteryzujące postawę proinnowacyjną człowieka w kontekście takich pojęć jak kreatywność i innowacyjność. Wskazano na czynniki warunkujące postawę proinnowacyjną. W głównej części artykułu skupiono się na różnych płaszczyznach działalności innowacyjnej nauczycieli i ich stosunku do twór- czości i kreatywności. Zwrócono uwagę na postawy nauczycieli wobec zachowań twórczych uczniów. Ważnym elementem jest próba diagnozy czynników kształtujących innowacyjność nauczycieli – w ujęciu systemowym i osobowym. W analizie wykorzystano wybrane wyniki dotychczasowych badań.
Bibliografia
Bałachowicz, J. (2013). Wiedza nauczycieli o twórczości. W: I. Adamek, J. Bałachowicz (red.), Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Brzeziński, M. (2009). Organizacja kreatywna. Warszawa: PWN.
Chmielińska, A., Modrzejewska-Świgulska, M. (2018), Bariery w pracy nauczycieli oraz innowatorów edukacyjnych w perspektywie badań pedagogicznych. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, Vol. 13, No 2(48).
Cudowska, A. (2004). Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji. Białystok: Trans Humana.
Denek, K. (2007). O innowacjach i ewaluacji w edukacji decydują kompetentni nauczyciele. W: J. Grzesiak (red.), Ewaluacja i innowacje w edukacji. Autoewaluacja i refleksyjność nauczyciela. Konin: Wydawnictwo PWSZ.
Drozdowski, R., Zakrzewska, A., Puchalska, K., Morchat, M., Mroczkowska, D. (2010). Wspieranie postaw proinnowacyjnych przez wzmacnianie kreatywności jednostki. Warszawa: PARP.
Dyrda, B. (2008). Twórcze rozwiązywanie problemów w kształceniu nauczycieli. W: K. Sujak-Lesz (red.), Kształcenie nauczycieli w szkole Wyższej. Wybrane zagadnienia. Wrocław: Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Pobrane z: http://www.cen.uni.wroc.pl/dzialalnosc/publikacje#beata-dyrda-tworcze-rozwiazy- wanie-problemow-w-ksztalceniu-nauczycieli-w-k-sujak-lesz-red-ksztalcenie-nauczy- cieli-w-szkole-wyzszej-wybrane-zagadnienia-wroclaw-2008 (23.05.2021).
Dzierzgowska, I. (2008). Szkoła, która interesująco uczy. Dyrektor Szkoły, nr 6.
Ekiert-Oldroyd, D. (2014). Wiedza o twórczości i stosunek do nauczania twórczego jako istotne elementy kompetencji współczesnego nauczyciela. Raport z badań studentów pedagogiki. W: I. Adamek, B. Olszewska (red.), Nauczyciel wczesnej edukacji dziecka
wobec czasu zmiany. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
Fazlagić, J.A. (2018). Szkoła dla innowatora. Kształtowanie kompetencji proinnowacyjnych, Kalisz: Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
Karwowski, M. (2008). Radosna twórczość o twórczości. Badajmy kreatywność uczniów - nie twórzmy stereotypów, Meritum, nr 3.
Kazimierowicz, M. (2008). Innowacyjność nauczycieli, Nowa Szkoła, nr 1. KOMUNIKAT KOMISJI DO PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO, RADY, EUROPEJ- SKIEGO KOMITETU EKONOMICZNO-SPOŁECZNEGO I KOMITETU RE- GIONÓW w sprawie utworzenia Europejskiego Obszaru Edukacji do 2025 r. z dnia 30.09.2020, COM/2020/625 final. Pobrane z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/
EN/TXT/?uri=CELEX%3A52020DC0625 (28.05.2021).
Konkluzje Rady z dnia 12 maja 2009 r. w sprawie strategicznych ram Europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia („ET 2020”) 2009/C 119/02. Pobrane z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=OJ:C:2009:119:FULL&f rom=HR (28.05.2021)
Kozielecki, J. (1996). O człowieku wielowymiarowym. Eseje psychologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Leśniewska, G. (2016). Gotowość do zmiany nauczycieli szansą edukacji XXI wieku. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskie- go, 46/1. Oobrane z: http://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element. ekon-element-000171459394 (21.03.2021).
Przyborowska, B. (2013). Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Rezolucja Rady w sprawie strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia na rzecz europejskiego obszaru edukacji i w szerszej perspek- tywie (2021–2030) z dnia 26.02.2021, 2021/C 66/01. Pobrane z: https://eur-lex.euro- pa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32021G0226(01)&from=PL [dostęp 28.05.2021]
Schulz, R. (1994), Twórczość pedagogiczna: elementy teorii i badań. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Skorobogata, M. (2012). O przygotowaniu do nieprzygotowania z perspektywy nauczy- ciela-praktyka. W: B.D. Gołębniak, H. Kwiatkowska (red.), Nauczyciele. Programowe (nie) przygotowanie. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Szmidt, K.J. (2017). Edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności, Łódź: Wydawni- ctwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Uszyńska-Jarmoc, J. (2014). Kreatywność nauczycieli i ich przekonania i intencje dotyczące interakcji wychowawczych z dziećmi. W: I. Adamek, B. Olszewska (red.), Nauczyciel wczesnej edukacji dziecka wobec czasu zmiany. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 762
Liczba cytowań: 0