Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Sztuka popularna jako źródło uczenia się dorosłych
  • Home
  • /
  • Sztuka popularna jako źródło uczenia się dorosłych
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 85 No. 2 (2021): Edukacja Dorosłych /
  4. WSPÓŁCZESNE KONTEKSTY EDUKACJI DOROSŁYCH

Sztuka popularna jako źródło uczenia się dorosłych

Authors

  • Aleksandra Litawa Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie https://orcid.org/0000-0003-2004-8450

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2021.013

Keywords

sztuka popularna, kultura popularna, uczenie się dorosłych

Abstract

W artykule podjęto próbę uzasadnienia tezy, że sztuka popularna może stanowić dla dorosłych źródło uczenia się. Problem rozpatrywano w kontekście nurtu pedagogii publicznej oraz andragogicznych koncepcji uczenia się autorstwa Jacka Mezirowa oraz Knuda Illerisa. Dla zobrazowania problemu posłużono się wybranymi tekstami kultury popularnej z dziedziny filmu, street artu i serialu telewizyjnego. Przeprowadzone analizy pozwoliły sformułować trzy wnioski. Po pierwsze, sztuka popularna może być źródłem transformatywnego uczenia się. Po drugie, uczenie się w relacji ze sztuką popularną może przebiegać w trzech wymiarach: poznawczym, emocjonalnym oraz społecznym. Trzeci wniosek pozwala uznać sztukę popularną za formę publicznej pedagogii.

References

Adamska-Staroń, M. (2018). Spotkanie z wybranymi tekstami kultury popularnej. W stronę relacyjnego bycia w świecie, Studia Edukacyjne, nr 50.

Atwood, M. (2017). Opowieść podręcznej, tłum. Z. Uhrynowska-Hanasz. Warszawa: Wielka Litera.

Brookfield, S. (2000). Transformative learning as ideology critique. W: J. Mezirow and Associates (red.), Learning as transformation; Critical perspectives on a theory in progress. San Francisco: Jossey-Bass.

Charles, L., (reż.). (2006). Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan [Film]. USA: Dune Entertainment, Everyman Pictures, Four by Two, Four by Two Films, Major Studio Partners, One America.

Dziadzia, B. (2014). Naznaczeni popkulturą. Media elektroniczne i przemiany prowincji. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.

Dziemidok, B. (2011). Czy sens i znaczenie współczesnej sztuki popularnej sprowadza się do jej wartości rozrywkowych? Estetyka i Krytyka, nr 1 (20).

Fiske, J. (1997). Postmodernizm i telewizja, tłum. J. Mach. W: A. Gwóźdź (wybór, wstęp i oprac.), Pejzaże audiowizualne. Telewizja – wideo – komputer. Kraków: „Univer- sitas”, s. 165–182.

Fiske, J. (1999). Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, tłum. A. Gierczak. Wrocław: „Astrum”.

Giroux, H. A. (2004). Cultural Studies, Public Pedagogy, and the Responsibility of Intellectuals. Communication and Critical/Cultural Studies, nr 1 (1). doi:10.1080/ 1479142042000180926

Golonka-Legut, J. (2018). Muzyka popularna jako źródło refleksji nad dorosłością. Album The Dark Side of the Moon grupy Pink Floyd jako droga do (z)rozumienia istoty do- rosłości i przygotowania się do niej. Edukacja Dorosłych, nr 1 (78).

Gruza, J. (reż.). (1974). Czterdziestolatek [Serial telewizyjny]. Polska: Telewizja Polska. Holland, A. (reż.). (2019). Mr. Jones [Film]. Polska, Ukraina, Wielka Brytania: Film Produkcja & Parkhurst.

Illeris, K. (2006). Trzy wymiary uczenia się, tłum. A. Jurgiel. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.

Jakubowski, W. (2006). Edukacja w świecie kultury popularnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Kegan, R. (2000). What “form” transforms?: A constructive-developmental approach to transformative learning. W: J. Mezirow (red.), Learning as transformation: Critical perspectives on a theory in progress. San Francisco: Jossey-Bass, s. 35–69.

Kellner, D. (1995). Media culture: cultural studies, identity, and politics between the mod- ern and the postmodern. London: Routledge.

Krajewski, M. (2005). Kultury kultury popularnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Kruszelnicki, W. (2016). Henry Giroux, studia kulturowe i krytyka filmowa, czyli pytania o granice między pedagogiką krytyczną a moralistyką. Forum Pedagogiczne, nr 2,

cz. 2. doi: 10.21697/fp.2016.2.40.

Kubinowski, D. (2019). Sztuka (dla/w) społeczności – animacja kultury – pedagogia publiczna. Przypadek Międzykulturowego Festiwalu Artystycznego „Ludzka Mozaika” w Goleniowie. Dyskursy Młodych Andragogów, nr 20. doi: 10.34768/dma.vi20.31.

Maudlin, J.G, Sandlin, J.A. (2015). Pop Culture Pedagogies: Process and Praxis, Educational Studies, nr 5 (51). doi: 10.1080/00131946.2015.1075992.

Melosik, Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Melosik, Z., Szkudlarek, T. (2010). Kultura, tożsamość i edukacja – migotanie znaczeń. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Mezirow, J. (2000). Learning to Think Like an Adult. Core Concepts of Transformation Theory. W: J. Mezirow & Asscociates, Learning as Transformation. Critical Perspectives on a Theory in Progress. San Francisco: Jossey-Bass, s. 3–33. Pleskot-Makulska, K. (2007). Teoria uczenia się transformatywnego autorstwa Jacka Mezirowa. Rocznik Andragogiczny, nr 14.

Pryszmont, M. (2020). „Nasze pokolenie Tamagotchi” – obraz dorosłości w polskich utworach rapowych. Edukacja Dorosłych, nr 2 (83).

Sandlin, J.A., O’Malley, M., Burdick, J. (2011). Mapping the Complexity of Public Pedagogy Scholarship 1894–2010, New York: Routledge.

Schlöndorff, V. (reż.), (2017–2019). The Handmaid’s Tale [Serial telewizyjny]. USA: MGM Television.

Shusterman, R. (1998). Estetyka pragmatyczna. Żywe piękno i refleksja nad sztuką. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Wojnar, I. (1995). Teoria wychowania estetycznego – zarys problematyki. Warszawa: „Żak”.

Zemeckis, R. (reż.), (2000). Cast away [Film]. USA: DreamWorks Pictures.

Banksy (2012). “Slave Labour” [Obraz]. Pobrane z: https://www.bbc.com/news/uk-eng- land-london-22492378.

Ellsworth-Jones, W. (2013). The story behind Banksy, Smithsonian Magazine. Pobrane z: https://www.smithsonianmag.com/arts-culture/the-story-behind-banksy-4310304/?no- -ist=&preview=%3E%253%27A%3D0&page=1 [dostęp: 17.02.2021]

Lisicki, G. (2013). Znikający Banksy. Do kogo należy uliczna sztuka? https://wyborcza. pl/1,75410,14467282,Znikajacy_Banksy__Do_kogo_nalezy_uliczna_sztuka_.html [dostęp: 17.02.2021].

Edukacja Dorosłych

Downloads

  • Litawa pdf (Język Polski)

Published

2021-12-31

How to Cite

1.
LITAWA, Aleksandra. Sztuka popularna jako źródło uczenia się dorosłych. Edukacja Dorosłych. Online. 31 December 2021. Vol. 85, no. 2, pp. 37-51. [Accessed 5 July 2025]. DOI 10.12775/ED.2021.013.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 85 No. 2 (2021): Edukacja Dorosłych

Section

WSPÓŁCZESNE KONTEKSTY EDUKACJI DOROSŁYCH

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 828
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

sztuka popularna, kultura popularna, uczenie się dorosłych
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop