Aller directement au contenu principal Aller directement au menu principal Aller au pied de page
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Język Polski
  • Menu
  • Accueil
  • Numéro courant
  • Archives
  • Annonces
  • À propos
    • À propos de cette revue
    • Soumissions
    • Comité éditorial
    • Déclaration de confidentialité
    • Contact
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Język Polski

Dzieje Najnowsze

Soumissions
  • Accueil
  • /
  • Soumissions
  1. Accueil /
  2. Soumissions

Soumissions

Ouvrir une session ou (S'inscrire) pour faire une soumission.

Liste de vérification de la soumission

En tant que partie intégrante du processus de soumission, les auteurs doivent s'assurer de la conformité de leur soumission avec tous les éléments suivants, et les soumissions peuvent être retournées aux auteurs qui ne sont pas conformes à ces directives.
  • The submission has not been previously published, nor is it before another journal for consideration (or an explanation has been provided in Comments to the Editor).
  • The submission file is in OpenOffice, Microsoft Word, RTF, or WordPerfect document file format.
  • Where available, URLs for the references have been provided.
  • The text is single-spaced; uses a 12-point font; employs italics, rather than underlining (except with URL addresses); and all illustrations, figures, and tables are placed within the text at the appropriate points, rather than at the end.
  • The text adheres to the stylistic and bibliographic requirements outlined in the Author Guidelines, which is found in About the Journal.
  • If submitting to a peer-reviewed section of the journal, the instructions in Ensuring a Blind Review have been followed.

Directives aux auteurs

Instrukcja redakcyjna

  1. Uwagi ogólne

1) Aby artykuł mógł zostać przyjęty do druku, musi spełniać następujące kryteria:

  • Być wynikiem samodzielnych badań, niepublikowanych wcześniej w innych czasopismach.
  • Spełniać kryteria formalne i uwzględniać wskazówki redakcyjne.
  • Otrzymać dwie pozytywne recenzje zgodnie z zasadami double-blind review.
  • Musi być zgodny z zasadami „zapory ghostwriting”. Wszelkie ujawnione przypadki ghostwriting (ukrycia swego udziału przez autorów lub pisania tekstu na zamówienie) i guest authorship (dopisywania do listy autorów osób, których udział w powstaniu tekstu był znikomy) będą podawane do publicznej wiadomości na stronach internetowych naszego czasopisma. O fakcie tym poinformowana zostanie także jednostka organizacyjna zatrudniająca autora.
  • W uzasadnionych przypadkach Redakcja może zażądać oświadczenia o wkładzie autora/autorów zgodnie z zasadami zapory ghostwriting.
  • Autorzy mogą być poproszeni o złożenie oświadczenia o źródłach finansowania publikacji, wkładzie instytucji naukowo-badawczych, stowarzyszeń i innych podmiotów (financial disclosure).

 

2) Redakcja przyjmuje teksty w wersji elektronicznej w następujących formatach: doc, docx, rtf.

3) Teksty artykułów nie powinny przekraczać objętości 55 tys. znaków, licząc ze spacjami i przypisami (ok. 30 stron znormalizowanych), a teksty recenzji –18 tys. znaków ze spacjami i przypisami (ok. 10 stron znormalizowanych). Redakcja zastrzega sobie możliwość skracania tekstów.

4) Teksty nie powinny być formatowane, oprócz fragmentów wyróżnionych, które zapisujemy rozstrzelonym drukiem, a także większych cytatów, które powinny być wyróżnione blokiem. Kursywa może być stosowana wyłącznie w opisach bibliograficznych, do zapisów tytułów. Zaznaczenia wymagają jedynie kolejne akapity.

5) Artykuły należy nadsyłać w postaci elektronicznej, w formie załącznika, drogą mailową na adres: mwronska5@wp.pl

6) O przyjęciu artykułu do druku autorzy powiadomieni zostają drogą elektroniczną.

7) W przypadku potrzeby poprawienia bądź uzupełnienia złożonego tekstu zgodnie z wytycznymi recenzentów czas wykonania tych zmian wynosi 21 dni od daty przysłania uwag recenzenta lub redakcji. Brak poprawionego tekstu w wyznaczonym terminie oznacza przesunięcie go do następnego numeru.

8) Teksty do korekty autorskiej otrzymuje się w pliku Word. Drugą korektę otrzymuje się w pliku PDF (w pliku pdf możliwe jest naniesienie wyłącznie drobnych poprawek, które nie będą miały wpływu na skład). Wszelkie uwagi należy nanieść na pliki. Można też wydrukować przesłany plik i nanieść korektę, a potem nadesłać na adres redakcji. Przekroczenie terminu nadesłania korekty autorskiej oznacza opublikowanie artykułu zgodnie z wysłaną podstawą.

9) Teksty artykułów powinny mieć następującą strukturę:

  • imię i nazwisko autora (u góry po lewej stronie);
  • afiliacja –w formie wymaganej przez instytucję zatrudniającą (w innych wypadkach podajemy miejscowość);
  • numer ORCID;
  • tytuł artykułu w języku polskim i angielskim;
  • abstrakt –zarys treści (krótkie omówienie treści artykułu) w języku polskim (objętość 400–700 znaków) oraz w języku angielskim;
  • słowa kluczowe w języku polskim i angielskim –5–7 słów lub fraz;
  • treść artykułu;
  • bibliografia zawierająca wyłącznie publikacje przywoływane w przypisach;
  • streszczenie w języku polskim i angielskim (objętość 1000–1800 znaków) –krótka prezentacja treści artykułu, zawierająca rezultaty przeprowadzonej analizy, płynące z niej wnioski oraz omówienie zastosowanej metodologii;
  • krótka nota o autorze w języku polskim i angielskim –200–400 znaków (podstawowe miejsce pracy i aktualny adres e-mailowy, ewentualnie zainteresowania badawcze autora).
  • Obowiązkowo należy podać pełny adres podstawowego miejsca pracy oraz aktualny adres e-mail. Są to dane niezbędne do indeksowania.

 

10) Struktura artykułów recenzyjnych, recenzji i notek recenzyjnych:

  • Artykuły recenzyjne: imię i nazwisko autora (wraz z numerem ORCID i afiliacją) oraz tytuł artykułu recenzyjnego podajemy na początku tekstu; podobnie jak w przypadku artykułów należy dołączyć abstrakt, słowa kluczowe, streszczenie, bibliografię, biogram autora.
  • Recenzje: na początku tekstu podajemy informacje o recenzowanej książce: imię (rozwinięte) i nazwisko autora, kursywą pełny tytuł według strony tytułowej (gdy recenzja dotyczy pracy zbiorowej lub edycji źródłowej po tytule podajemy pełne imiona i nazwiska redaktorów lub wydawców; jeśli praca jest wielotomowa –liczbę tomów lub części cyframi arabskimi, np. t. 1–2), miejsce i rok wydania, nazwę wydawnictwa, liczbę stron, ewentualnie tytuł serii wydawniczej. W nagłówkach stosujemy skróty w języku recenzowanej pracy, np. ed., bearb. von, hrsg. von itp.;
  • imię i nazwisko autora recenzji oraz miasto podajemy pod tekstem recenzji;
  • Notki recenzyjne: podpisujemy pod tekstem inicjałem autora;

 

11) In memoriam

  • Układ nagłówka: w tytule imię i nazwisko zmarłego wersalikami, poniżej, w nawiasie okrągłym dzienne daty z pełnymi nazwami miesięcy urodzenia i śmierci;
  • Imię i nazwisko autora podajemy pod tekstem wspomnienia.

 

  1. Zapis cytatów
  • cytaty powinny być antykwą i zaznaczone cudzysłowem („”) lub –większe cytaty –blokowane bez cudzysłowu;
  • stosujemy też cudzysłowy wewnętrzne, np.: „Jest napisane «niepodległość», co należy czytać «autonomia», a rozumieć «lokalny samorząd»”.
  • źródła cytowane w tekście podaje się w tłumaczeniu na język polski; w przypisach zaś, w miarę potrzeby, umieszczamy oryginał;
  • cytaty źródłowe z rękopisów modernizujemy zgodnie z odpowiednią instrukcją wydawniczą;
  • w wypadku słowiańskich alfabetów cyrylickich cytaty i opisy bibliograficzne podajemy w alfabecie oryginalnym;
  • cytowanych fragmentów źródłowych nie poprzedzamy i nie kończymy wielokropkiem;
  • opuszczenia w cytowanym tekście sygnalizujemy wielokropkiem w nawiasach prostokątnych: […].

 

  1. Pisownia imion, nazwisk i innych wyrażeń określających osoby

1) Stosujemy oryginalną pisownię imion i nazwisk obcych lub pisownię przyjętą obecnie w polskiej tradycji naukowej, np. Szekspir, Waszyngton; w przypadku cyrylicy stosujemy transkrypcję polską.

2) Imiona osób po raz pierwszy wzmiankowanych powinny być przytoczone w pełnym brzmieniu; w kolejnych przypadkach można podać tylko nazwisko.

3) Imiona i nazwiska należy konsekwentnie odmieniać przez przypadki, według zasad przyjętych w najnowszym wydaniu Słownika języka polskiego i Słownika ortograficznego PWN.

4) Osoby wymieniane w recenzjach występują bez stopni oraz tytułów naukowych i zawodowych. Słowo „Autor” piszemy wielką literą o ile odnosi się do autora recenzowanej pracy.

  1. Zapis skrótów, dat i innych określeń czasu oraz liczebników

1) W tekstach stosujemy ogólnie przyjęte skróty słownikowe: itd., m.in., etc., sygn., ver. (verso), rec. (recto) i inne.

2) Zapis dat w tekście:

  • miesiąc słownie, np. 5 września 1945 r.;
  • przy różnych stylach (kalendarzach): 25 października/7 listopada 1917; 24 grudnia 1902/3 stycznia 1903 r.;
  • okresy od do: np. 1–10 maja 1975 r., 1 maja–10 czerwca 2001 r. (stosujemy półpauzę bez spacji);

 

3) W przypadku braku daty dziennej miesiąc zawsze słownie, np. w marcu 1945 r.

4) Pisownia określeń „wiek”, „rok”:

  • przed –rozwinięte, np. w wieku XIX, w roku 1969;
  • po –skrócone, np. w XX w., w 1951 r.

 

5) Liczby dające się zapisać jednym słowem piszemy słownie, przy wyliczeniach stosujemy zapis cyfrowy; liczb składających się z czterech lub mniej cyfr nie rozdzielamy spacją; liczby składające się z więcej niż czterech cyfr zapisujemy z oddzieleniem spacją rzędów wielkości, np.: 15 678, 569 987, 1 254 822; można stosować zapis cyfrowy z zastosowaniem skrótów: tys., mln, mld, np.: 3 tys., 5 mln itd.

  1. Zapisy bibliograficzne

W bibliografii obowiązkowo musi się pojawić sekcja Opracowania, zawierająca wszystkie cytowane monografie i teksty z prac zbiorowych i czasopism, bez względu na to, czy artykuł opublikowany został w wersji papierowej, czy online. Jest to kluczowe ze względu na indeksację w bazach RCIN i POL-index. Bibliografia dołączana do publikowanych artykułów powinna zawierać wyłącznie prace przywołane w tekście.

1) Przypisy należy numerować w ciągu i umieszczać na dole strony. W przypadku zbiegnięcia się w tekście odsyłacza do przypisu z przecinkiem, średnikiem lub kropką kończącą zdanie odsyłacz umieszczamy przed tymi znakami (z wyjątkiem skrótów, np.: w. lub r.).

2) W przypisach stosuje się skróty łacińskie pisane antykwą: ibidem, idem, eadem, iidem, eaedem, op. cit., loc. cit.

3) Opis bibliograficzny od poprzedzającego go cytatu bądź wywodu oddziela się przecinkiem.

4) Miejsce wydania podaje się w języku oryginału. W przypadku występowania wielu miejsc wydania należy podać pierwsze trzy miejsca wydania lub tylko pierwsze z dopiskiem „et al.”.

5) W zapisie archiwalnym stosujemy nazwę archiwum lub biblioteki (podając w nawiasie skrót; w kolejnych przypisach podajemy tylko skrót), nazwa zespołu (ew. skrót), sygnaturę jednostki archiwalnej, opis dokumentu (czyli jego tytuł lub informacje pozwalające na jego identyfikację, zapisane antykwą bez cudzysłowu), miejsce i data wydania (ewentualnie: b.m., b.d.), numer karty (strony, ew.: b.pag.), np.: Archiwum Narodowe w Krakowie (dalej: ANK), Niemieckie Więzienie w Nowym Wiśniczu, 66, Urteil in der Strafsache gegen Jan Niemczycki, 27 VI 1940, b.pag.

6) Zapis bibliograficzny publikacji książkowych: inicjał imienia i nazwisko autora, Tytuł, miejsce i rok wydania, s.; np.: P. Chmielewski, M. Wilk, Zarys dziejów ZSRR 1917‒1977, wyd. 2: Łódź 1985, s. 49.

7) Zapis artykułu w pracy zbiorowej: inicjał imienia i nazwisko autora, Tytuł, w: Tytuł pracy zbiorowej, ewentualnie tom (cyframi arabskimi), red. inicjał imienia i nazwisko redaktora (redaktorów), miejsce i rok wydania, s.; jeśli jest więcej niż trzech redaktorów to podajemy inicjał imienia i nazwisko pierwszego z dopiskiem „et al.”, np.: A. Paczkowski, Polacy pod obcą i własną przemocą, w: Czarna księga komunizmu. Zbrodnie, terror, prześladowania, red. S. Courtois et al., przeł. K. Wakar, Warszawa 1999, s. 241.

8) Zapis artykułu w czasopiśmie oraz w wydawnictwie ciągłym o charakterze wydawnictwa zbiorowego: inicjał imienia i nazwisko autora, Tytuł, „Tytuł Czasopisma” (lub skrót tytułu, bez cudzysłowu) rok wydania, tom (ew. rocznik) cyframi rzymskimi, numer lub zeszyt cyframi arabskimi, s., np. T. Epsztein, Nieznane fakty z biografii Romana Aftanazego (1914‒2004), „Studia z Dziejów Rosji i Europy Środkowo-Wschodniej” 2015, t. LV, z. 2, s. 105–118. Wszystkie elementy tytułów czasopism poza spójnikami zapisujemy wielkimi literami.

W przypadku cytowania artykułów obcojęzycznych stosujemy polski zapis rocznika, tomu, numeru, zeszytu oraz strony.

9) Biogramy w Polskim słowniku biograficznym i innych tego typu traktujemy jak artykuły w wielotomowej pracy zbiorowej, np.: A. Gieysztor, Manteuffel Tadeusz (1902–1970), w: PSB, t. 19, Wrocław 1974, s. 499–501.

10) Serie wydawnicze zaznaczamy po miejscu i roku wydania w nawiasie okrągłym, np.: J. Tyszkiewicz, Średniowieczne granice wytyczone wzdłuż rzek w Europie Środkowej, w: Z dziejów średniowiecznej Europy Środkowo-Wschodniej, red. J. Tyszkiewicz, Warszawa 2007 (Fasciculi Historici Novi, t. 6), s. 145–152.

11) Przypisy do stron internetowych w zależności od charakteru cytowanego tekstu podajemy w sekcji Źródła lub Opracowania, stosując następujący zapis: inicjał imienia i nazwisko autora, Tytuł, strona internetowa data dostępu w nawiasie, np. A. Szałagan, Polscy pisarze i badacze literatury przełomu XX i XXI wieku, http://www.ppibl.ibl.waw.pl/mediawiki/index.php/O_projekcie (dostęp: 16 III 2022).

12) Stosujemy określenia skrótowe w języku polskim dla wszystkich publikacji: wyd., oprac., tłum., red. etc.

13) Po incipitach prac wielokrotnie cytowanych umieszczamy wielokropek.

Mention de droit d'auteur

O ile nie zaznaczono inaczej, wszystkie artykuły opublikowane w tym czasopiśmie są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa (CC BY). Oznacza to, że treści mogą być swobodnie kopiowane, modyfikowane, rozpowszechniane i wykorzystywane w dowolnym celu, pod warunkiem podania odpowiedniego autorstwa. Pełne warunki licencji dostępne są pod adresem: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl

Wszystkie prawa autorskie pozostają przy autorze. Autor udziela Instytutowi Historii nieodpłatnej licencji na korzystanie z utworu na zasadach Creative Commons. Wydawca udziela zgody na przedruk opublikowanego w czasopiśmie tekstu pod warunkiem zaznaczenia miejsca pierwodruku.

Déclaration de confidentialité

Zakładając konto w profilu czasopisma, jednocześnie wyrażam zgodę na otrzymywanie powiadomień drogą mejlową. Newslettery będą informowały o ukazaniu się nowych  numerów czasopisma lub innych spraw związanych z działalnością czasopisma.

Search

Search

Browse

  • Explorer l'Index des auteurs
  • Issue archive

User

User

Numéro courant

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informations

  • Pour les lecteurs
  • Pour les auteurs
  • Pour les bibliothécaires

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Langue

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Język Polski
Haut

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop