Old Photography as a Source for Research into the Historical Memory of the Inhabitants of a Small Community on the Example of Książenice in southern Wielkopolska
DOI:
https://doi.org/10.12775/DN.2019.3.01Keywords
photography, photo, image, historical memory, village, Książenice, Greater Poland, small society, peasants, visual documentationAbstract
In the past, taking photos was something special, the specificity of this type of documentation made it possible to stop time and protect people from oblivion. Thanks to it, we can see what people used to look like, how they dressed, what objects were important to them, what was their physique, social status etc. The importance of the photography is indicated by the way in which they posed for the camera or the fact that photos were taken with them on a journey or exile.
References
Ambrożewicz T., Fotograf wiejski i jego świat. Wojciech Migacz 1874–1944, katalog wystawy, Warszawa 1985.
Bartuszek J., Między reprezentacją a „martwym papierem”. Znaczenie chłopskiej fotografii rodzinnej, Warszawa 2005.
Bazin A., Ontologia obrazu fotograficznego, w: Wiedza o kulturze cz. 4: Audiowizualność w kulturze. Zagadnienia i wybór tekstów, red. J. Bocheńska, A. Kisielewska, M. Pęczak, Warszawa 1998, s. 57–67.
Berger J., Użycia fotografii, w: idem, O patrzeniu, tłum. S. Sikora, Warszawa 1999, s. 38–88.
Bieńkowski A., Ostatni wiejscy muzykanci. Ludzie, obyczaje, muzyka, Warszawa 2001.
Bijak M., Garlicka A., Fotografia chłopów polskich, Warszawa 1993.
Garlicka A., O konkursie i wystawie, „Nowa Wieś” 1985, wyd. spec., s. 4.
Kunczyńska-Iracka A., Rzeźba, malarstwo, grafika – wprowadzenie, w: E. Fryś-Pietraszkowa, A. Kunczyńska-Iracka, M. Pokropek, Sztuka ludowa w Polsce, Warszawa 1988, s. 172–177.
Le Goff J., Historia i pamięć, tłum. A. Gronowska, J. Stryjczyk, Warszawa 2007.
Mędrzecki W., Fotografia chłopska jako źródło do dziejów rodziny chłopskiej w Królestwie Polskim na przełomie XIX i XX wieku, w: Społeczeństwo polskie XIX i XX wieku, t. IX, Warszawa 1991, s. 377–395.
Niedźwiedź A., Małe historie. Fotografie domowe w kontekście antropologii wizualnej, w: W krainie metarefleksji. Księga poświęcona profesorowi Czesławowi Robotyckiemu, red. J. Barański, M. Golonka-Czajkowska, A. Niedźwiedź, Kraków 2015.
Sikora S., Fotografia – pamięć – wyobraźnia, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 1992, nr 3–4, s. 7–24.
Sikora S., Fotografia między dokumentem a symbolem, Izabelin–Warszawa 2004.
Sulima R., Album „cieni”. Słowo i fotografia w kulturze ludowej, w: idem, Słowo i etos. Szkice o kulturze, Kraków 1992, s. 116–126.
Sulima R., Fotografia chłopów polskich, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 1987, nr 1–4, s. 113–120.
Szymańczyk J., Jestem fotografem, cz. 2, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 1993, nr 1, s. 58–67.
Przywara P., Ikoniczność w komunikowaniu, https://pawelprzywara.wordpress.com/2011/02/26/ ikonicznosc-w-komunikowaniu/ (dostęp: 12 XI 2016).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 490
Number of citations: 0