The Linguistic and Visual Image of the Enemy and One’s Own – the 1920 Poster War
DOI:
https://doi.org/10.12775/DN.2021.4.03Keywords
1920 War, propaganda, propagandist poster, linguistic-visual spaceAbstract
The article is devoted to the Polish-Bolshevik propagada war of 1920. A crucial part of this struggle were posters, often created by outstanding and recognised artists. The author analyses Polish and Bolshevik posters, both in visual and linguistic terms.
References
Davies N., Europa. Rozprawa historyka z historią, tłum. E. Tabakowska, Kraków 2002.
Dubel L., Lew Dawidowicz Trocki o wojnie polsko-bolszewickiej 1919–1920, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Lublin-Polonia. Sectio G” 2019, t. LXVI, nr 2, s. 41–60.
Kamińska-Szmaj I., Narodziny stereotypu bolszewika, „Poradnik Językowy” 1993, z. 3, s. 3–17.
Kopaliński W., Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 1988.
Leinwand A., Polski plakat propagandowy w okresie wojny polsko-bolszewickiej (1919–1920), „Studia z Dziejów Rosji i Europy Środkowo-Wschodniej” 1993, t. XXVIII, s. 57–67.
Lisowska B., Leksem „czerwony” jako komponent związków frazeologicznych w języku polskim, „Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Folia 51. Studia Linguistica III” 2008, s. 198–208.
Poprawa M., Przestrzenie słowno-obrazowe w propagandowych drukach ulotnych lat 1918–1939. Próba analizy w świetle lingwistyki tekstowej i teorii wizualności, „Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie” 2020, nr 1, s. 203–230.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 618
Number of citations: 0