Polskie monografie przedsiębiorstw i historie korporacyjne z perspektywy analizy gatunkowej oraz historiografii
DOI:
https://doi.org/10.12775/DN.2024.1.01Schlagworte
historiografia, monografie przedsiębiorstw, historie korporacyjne, analiza gatunkowa, Polska, historia biznesuAbstract
Celem artykułu jest charakterystyka kolekcji polskich monografii przedsiębiorstw i historii korporacyjnych jako gatunku literackiego w ramach polskiej historiografii. Tekst opiera się na systematycznej analizie gatunkowej formalnych cech 365 publikacji tego typu wydanych w latach 1797–2022. W dyskusji zaprezentowano potencjalne ścieżki przyszłych badań w kontekście analizy gatunkowej i historiografii.
Literaturhinweise
Aeon B., Lamertz K., Those who control the past control the future: The dark side of rhetorical history, „Organization Studies” 2021, t. XLII, nr 4, s. 575–593.
Anteby M., Molnar V., Collective memory meets organizational identity: Remembering to forget in a firm’s rhetorical history, „Academy of Management Journal” 2012, t. LV, nr 3, s. 515–540.
Basque J., Langley A., Invoking Alphonse: The founder figure as a historical resource for organizational identity work, „Organization Studies” 2018, t. XXXIX, nr 12, s. 1685–1708.
Berkenkotter C., Genre evolution? The case for a diachronic perspective, w: Advances in Discourse Studies, red. V.K. Bhatia, J. Flowerdew, R. Jones, Oxfordshire 2008, s. 188–201.
Bhatia V.K., Analysing Genre. Language use in Professional Settings, London 1993.
Bhatia V.K., Worlds of Written Discourse. A Genre-Based View, London 2004.
Booth Ch., Rowlinson M., Management and organizational history: Prospects, „Management & Organizational History” 2006, nr 1, s. 5–30.
Burghausen M., Balmer J., Repertoires of the corporate past: Explanation and framework. Introducing an integrated and dynamic perspective, „Corporate Communications. An International Journal” 2014, t. XIX, nr 4, s. 384–402.
Chandler A. Jr., Strategy and Structure. Chapters in the History of the American Industrial Enterprise, Massachusetts 1969.
Clark P., Rowlinson M., The treatment of history in organisation studies: towards an ‘historic turn’?, „Business History” 2004, t. XLVI, nr 3, s. 331–352.
Coleman D.C., The uses and abuses of business history, „Business History” 1987, nr 29, s. 141–156.
Crisis, Credibility and Corporate History, red. A Bieri, Oxford 2014.
Czarniawska B., Writing Management. Organization Theory as a Literary Genre, Oxford 1999.
Daniells L.M., Studies in Enterprise, 1958: A Selected Bibliography of American and Canadian Company Histories and Biographies of Businessmen, „Business History Review” 1959, t. XXXIII, nr 2, s. 217–243.
Delahaye A., Booth Ch., Clark P., Procter S., Rowlinson M., The genre of corporate history, „Journal of Organizational Change Management” 2009, t. XXII, nr 1, s. 27–48.
Domańska E., Historia egzystencjalna. Krytyczne studium narratywizmu i humanistyki zaangażowanej, Warszawa 2012.
Donzé P.Y., Smith A., Varieties of capitalism and the corporate use of history: the Japanese experience, „Management & Organizational History” 2018, t. XIII, nr 3, s. 236–257.
Dray W., On the Nature and Role of Narrative in Historiography, „History and Theory” 1971, t. X, nr 2, s. 153–171.
Foster W.M., Coraiola D.M., Suddaby R., Kroezen J., Chandler D., The strategic use of historical narratives: A theoretical framework, „Business History” 2017, t. LIX, nr 8, s. 1176–1200.
Foundations of Corporate Heritage, red. J.M. Balmer, Abingdon 2017.
Frow J., Genre worlds: The discursive shaping of knowledge, „Arena Journal” 2005, nr 23, s. 129–146.
Gałęziowski J., Urbanek J., Etyczny zwrot w polskiej historii mówionej, „Wrocławski Rocznik Historii Mówionej” 2017, nr 7, s. 7–34.
Górski P., „Management and Organizational History” nowe czasopismo w dziedzinie organizacji i zarządzania, „Organizacja i Kierowanie” 2007, nr 2, s. 141–151.
Górski P., O potrzebie badań koncepcji zarządzania w Polsce w perspektywie historycznej, „Marketing i Rynek” 2014, nr 5, s. 259–264.
Górski P., Ochinowski T., Polish sociological traditions as an inspiration for a historical approach in management, „International Journal of Contemporary Management” 2019, t. XVIII, nr 1, s. 37–51.
Górski P., Perspektywa historyczna w badaniach organizacji i zarządzania. Zagadnienie strategii badawczych, „Prakseologia” 2020, nr 162, s. 115–130.
Górski P., Perspektywa historyczna w teorii i badaniach w dziedzinie organizacji i zarządzania, „Współczesne Zarządzanie” 2007, nr 4, s. 20–29.
Gras N.S.B., Business history, „The Economic History Review” 1934, t. IV, nr 4, s. 385–398.
Gross A., Harmon J., Reidy M., Communicating Science. The Scientific Article from the 17th Century to the Present, Oxford 2002.
Hatch M.J., Schultz M., Toward a theory of using history authentically: Historicizing in the Carlsberg Group, „Administrative Science Quarterly” 2017, t. LXII, nr 4, s. 657–697.
Hayden Wh., Metahistory. The Historical Imagination in Nineteenth-Century Europe, Baltimore–London 1973.
Hull D.L., Science as a Process. An Evolutionary Account of the Social and Conceptual Development of Science, Chicago 1988.
Jarosz A., Kaliński J., Zawistowski A., Bibliografia historii gospodarczej Polski w latach 1944–1989, Warszawa 2003.
Jastrząb M., Historia biznesu: czego uczy i czy pomaga zrozumieć światowy kryzys?, „Master of Business Administration” 2011, t. XIX, nr 6, s. 36–47.
Jones G., Company history and business history in the 1990s, „European Yearbook of Business History” 1999, t. II, s. 1–20.
Jones G., Sluyterman K.E., British and Dutch business history, w: Business History around the World, red. F. Amatori, G. Jones, Cambridge 2003, s. 111–145.
Julkowska V., Family Histories – a Reflection on the Development of Historiographic Genre Forms, „Historyka. Studia Metodologiczne” 2021, nr 51, s. 251–282.
Kasuya M., Business History and Company Histories: How Company Histories Are ‘Made’, „Akamon Management Review” 2016, t. XV, nr 6, s. 331–340.
Kieser A., Twenty years after. Why organization theory needs historical analysis, w: The Routledge Companion to Management and Organizational History, red. P. Genoe McLaren, A.J. Mills, T.G.Weatherbee, London 2015, s. 47–48.
Kochanowicz J., The curse of discontinuity: Poland’s economy in a global context, 1820–2000, „Jahrbuch für Wirtschaftsgeschichte/Economic History Yearbook” 2014, t. LV, nr 1, s. 129–148.
Kuhn T.S., The Structure of Scientific Revolutions, Chicago 1970.
Kula W., Problemy i metody historii gospodarczej, Warszawa 1963.
Lewis D., Newton W.P., The writing of corporate history, „The Public Historian” 1981, t. III, nr 3, s. 63–74.
Matejko A., Badania socjologiczne spółdzielni pracy, „Przegląd Socjologiczny/Sociological Review” 1961, t. XV, nr 1, s. 141–142.
Matejko A., Rola socjologa i socjologii w zakładach pracy, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 1965, t. XXVII, nr 3, s. 217–233.
Matsuzaki Y., The Shibusawa Shashi Project and sharing information on business archives in Japan, „Business Archives” 2005, nr 91, s. 28–38.
Mączak A., Business History, „Kwartalnik Historyczny” 1956, t. LXIII, nr 1, s. 269–283.
Mikołajewska-Zając K., Wawrzyniak J., Nostalgia jako narzędzie krytyki transformacji. Mit dobrego właściciela w opowieściach pracowników fabrycznych, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2016, t. XII, nr 2, s. 36–54.
Mikołajewska-Zając K., Zwrot historyczny w teorii organizacji: splatając ważne wątki w badaniach nad praktykami pamięci organizacyjnej, „Studia Socjologiczne” 2017, nr 2, s. 45–72.
Mills A.J., Suddaby R., Foster W.M., Durepos G., Re-visiting the historic turn 10 years later: Current debates in management and organizational history, „Management & Organizational History” 2016, t. XI, nr 2, s. 67–76.
Modzelewski K., Trzy modele historiografii, „Nauka” 2009, nr 2, s. 15–21.
Morawski W., Identity and Diversity: What Shaped Polish Narratives Under Communism and Capitalism, „Central European Management Journal” 2017, t. XXV, nr 4, s. 209–243.
Ochinowski T., Tradycje przedsiębiorczości w Polsce jako źródło kapitału kulturowego organizacji, Warszawa 2013.
Oertel S., Thommes K., History as a source of organizational identity creation, „Organization Studies” 2018, t. XXXIX, nr 12, s. 1709–1731.
Olejniczak T., Pikos A., Rola i zadania archiwów biznesowych w świetle dorobku Sekcji Archiwów Biznesowych Międzynarodowej Rady Archiwów a perspektywy rozwoju polskich archiwów biznesowych, „Archeion” 2021, nr 122, s. 196–251.
Olejniczak T., Pikos A., The evolution of genre: Systematic review of Polish corporate histories, „Business History” 2022, s. 1–24.
Pełka B., Archiwa gospodarcze w krajach kapitalistycznych, „Archeion” 1970, nr 53, s. 173–184.
Pietrzak-Pawłowska I., Zakłady przemysłowe w Polsce XIX i XX wieku. Studia i materiały, Wrocław 1967.
Pikos A., Continuity of Narratives: Reinterpretations of Polish Business History, „Central European Management Journal” 2018, t. XXVI, nr 4, s. 47–63.
Piłatowicz J., Stan badań nad dziejami przemysłu w Polsce, „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki” 2008, t. LIII, nr 2, s. 31–81.
Ponzoni E., Boersma K., Writing history for business: The development of business history between ‘old’ and ‘new’ production of knowledge, „Management & Organizational History” 2011, t. VI, nr 2, s. 123–143.
Ravasi D., Rindova V., Stigliani I., The stuff of legend: History, memory, and the temporality of organizational identity construction, „Academy of Management Journal” 2019, t. LXII, nr 5, s. 1523–1555.
Riviezzo A., Garofano A., Napolitano M.R., Corporate Heritage Marketing. Using the Past as a Strategic Asset, New York 2021.
Rowlinson M., Hassard J., The invention of corporate culture: A history of the histories of Cadbury, „Human Relations” 1993, t. XLVI, nr 3, s. 299–326.
Shōko Kumagai, Welcome to the World of the Japanese Company Histories, „Shashi. The Journal of Japanese Business and Company History” 2020, t. V, nr 1, s. 1–13.
Smith A., Simeone D., Learning to use the past: the development of a rhetorical history strategy by the London headquarters of the Hudson’s Bay Company, „Management & Organizational History” 2017, t. XII, nr 4, s. 334–356.
Stobiecka M., Heritagizacja: krytyka pojęcia, „Historyka. Studia Metodologiczne” 2021, nr 51, s. 183–200.
Stobiecki R., Historiografia PRL. Zamiast podręcznika, Łódź 2020.
Strangleman T., The nostalgia of organisations and the organisation of nostalgia: Past and present in the contemporary railway industry, „Sociology” 1999, t. XXXIII, nr 4, s. 725–746.
Suddaby R., Foster W.M., Trank Quinn Ch., Rhetorical history as a source of competitive advantage, w: The Globalization of Strategy Research, red. J.A.C. Baum, J. Lampel, Bingley 2010, s. 147–173.
Swales J.M., Swales J., Genre Analysis. English in Academic and Research Settings, Cambridge 1990.
Szczepański J., Założenia i ogólna koncepcja planu badań nad rozwojem klasy robotniczej w Polsce Ludowej, w: Studia nad rozwojem klasy robotniczej, red. J. Szczepański, cz. 1, Warszawa 1961, s. 3–18.
The Literary Structure of Scientific Argument. Historical Studies, red. P. Dear, Philadelphia 1991.
Wadhwani D., Suddaby R., Mordhorst M., Popp A., History as organizing: Uses of the past in organization studies, „Organization Studies” 2018, t. XXXIX, nr 2, s. 1663–1683.
Weindruch B., Start with the Future and Work Back. A Heritage Management Manifesto, Lanham–Maryland 2016.
Wesołowski A., O potrzebie monograficznych opracowań przedsiębiorstw, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 1987, z. 1, s. 275–287.
Wprowadzenie do metodologii historii, red. E. Domańska, J. Pomorski, Warszawa 2022.
Zawistowski A., Kombinat. Dzieje Zambrowskich Zakładów Przemysłu Bawełnianego – wielkiej inwestycji planu sześcioletniego, Warszawa–Białystok 2009.
Zysiak A., Historie w historii: zanim awangarda stanie się kanonem, „Kultura i Historia” 2010, nr 18, s. 1–26.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Stats
Number of views and downloads: 138
Number of citations: 0