Thomas Aquinas and Irenaeus on the Divine and Natural Law
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2020.007Słowa kluczowe
Thomas Aquinas, Ireneaus, natural law, divine law, Mosaic Law, Old Law, Adversus HaeresesAbstrakt
Thomas’s account of the natural law owes a large debt to Aristotle and other early Greek philosophers back to Heraclitus. This debt has long been known and discussed. Largely unrecognized, however, are the crucial influences of the early Greek Fathers of the Church who mediated this classical philosophical heritage to the Christian world. They were the first to set out the relationship between the natural law, the Old Law, and grace which would have a decisive influence on Aquinas’s famous “treatise on law” in the Summa of Theology. In this paper, I analyze Thomas’s mature work on the natural law in STh I–II, qq. 90–108 and show how the roots of this view can be traced to the earliest Church, especially in the writings of the second century bishop and martyr, St. Irenaeus of Lyons. Of special interest is how Irenaeus transformed the Greek-Aristotelian notion of physis and “natural law” within the context of his discussion of the goodness of creation and the Mosaic Law, contrary to the popular Gnostic views of his day.
Bibliografia
Crowe, Michael. The Changing Profile of the Natural Law. The Hague: Martinus Nijhoff, 1977.
Grant, Robert. Irenaeus of Lyons. New York: Routledge, 1997.
Irenaeus. Against Heresies. In Ante-Nicene Fathers, Vol. 1. Translated by Alexander Roberts and William Rambaut. Buffalo, NY: Christian Literature Publishing Co., 1885.
Irenaeus. Sancti Irenaei Episcopi Lugdunensis Libros Quinque Adversus Haereses ... Cantabrigiae: Typis Academicis, 1857.
Levering, Matthew, David Novack, and Andrew Emon. Natural Law: A Jewish, Christian, and Islamic Trialogue. Oxford: Oxford University Press, 2014. 66–111.
Levering, Matthew. Biblical Natural Law. Oxford: Oxford University Press, 2008.
Lottin, Odon. Le droit naturel chez saint Thomas d’Aquin et ses prédécesseurs. Bruges: Beyaert, 1931.
Osborn, Eric Francis. Irenaeus of Lyons. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
Philo. On Abraham. On Joseph. On Moses. Translated by F. H. Colson. Loeb Classical Library 289. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1935.
Philo. On the Creation. Allegorical Interpretation of Genesis 2 and 3. Translated by F. H. Colson, G. H. Whitaker. Loeb Classical Library 226. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1929.
Pufendorf, Samuel von. Pufendorf: On the Duty of Man and Citizen According to Natural Law. Trans. Michael Silverthorne. Cambridge Texts in the History of Political Thought. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.
Roszak, Piotr, and Jörgen Vijgen. Reading Sacred Scripture with Thomas Aquinas: Hermeneutical Tools, Theological Questions and New Perspectives. Turnhout: Brepols, 2015.
Smalley, Beryl. “William of Auvergne, John of La Rochelle, and St. Thomas Aquinas on the Old Law.” In St. Thomas Aquinas, 1274–1974: Commemorative Studies. Toronto: P.I.M.S., 1974. 2: 11–72.
Smith, Randall. “How Faith Perfects Prudence: Thomas Aquinas on the Wisdom of the Old Law and the Gift of Counsel.” In The Virtuous Life: Thomas Aquinas on the Theological Nature of Moral Virtues. Leuven: Peeters, 2017. 143–162.
Smith, Randall. “What the Old Law reveals about the Natural Law According to Thomas Aquinas.” The Thomist, vol. 75, no. 1 (January 2011): 95–139.
Smith, Randall. “Natural Law and Grace: How Charity Perfects the Natural Law.” In Faith, Hope, and Love: Thomas Aquinas on Living by the Theological Virtues. Edited by H. Goris, et al. Leuven: Peeters, 2015. 233–257.
Thomas Aquinas, Summa Theologica. Translated by the Fathers of the English Dominican Province. New York: Benziger Bros., 1947.
Unger, Dominic J. Introduction in St. Irenaeus of Lyons: Against the Heresies (Book 1). Ancient Christian Writers. Mahwah, NJ: Paulist Press, 1992.
Weinreb, Lloyd. “A Secular Theory of Natural Law.” Fordham Law Review, vol. 27, issue 6 (2004): 2289–2290.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 557
Liczba cytowań: 3