Kryteria wiarygodności Jezusa i Kościoła w świetle J 6,60–7,53
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2016.038Słowa kluczowe
Żydzi, Jezus, bracia, misja, spory, prawość, sprawiedliwość Boża, chwała BożaAbstrakt
Autor studium egzegetycznego, kierując się w prowadzonych badaniach faktem dwupoziomowości narracji ewangelicznej, koncentruje się na przesłaniu Ewangelisty Jana, jakie kieruje on do reprezentowanego przez siebie Kościoła w kwestii ponownej misji ewangelizacyjnej wśród współczesnych mu wyznawców judaizmu (Żydów). Z analizy sekcji 6,60–7,53 wynika, że widzi on nie tylko jej konieczność, ale podaje też kryteria jej wiarygodności i skuteczności. Zalicza do nich przede wszystkim prawość i szukanie chwały Bożej. Wskazane Kościołowi kryteria, to atrybuty Jezusa z czasów Jego historycznej działalności w Jerozolimie w czasie święta Sukkot.
Bibliografia
Gryglewicz F., Dyskusja podczas Święta Namiotów (J 7,1–52), Ruch Biblijny i Liturgiczny 35/5 (1982), s. 321–332.
Łach J., Bracia Jezusa, Studia Theologica Varsaviensia 11/2 (1973), s. 257–264.
Łach J., Znamienny zapis w dyskusji na temat pochodzenia Mesjasza (J7,25–27.40–43), w: Duch i Oblubienica mówią: „Przyjdź”, red. W. Chrostowski, Warszawa 2001, s. 24–246.
Mędala S., Chrystologia Ewangelii św. Jana, Kraków 1993.
Okure T., Ewangelia według św. Jana, w: Międzynarodowy Komentarz do Pisma Świętego, red. W.R. Farmer, Warszawa 2000, 1302–1362.
Paciorek A., Ewangelia umiłowana ucznia, Lublin 2000.
Schnackenburg R., Das Johannesevangelium. Herders Theologischer Kommentar zum Neuen Testament. Sonderausgabe IV/2, Freiburg–Basel–Wien 2000.
Stachowiak L., Ewangelia według św. Jana. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz, t. IV, Poznań–Warszawa 1975.
Szymanek E., Wiara i niewiara, w: Egzegeza Ewangelii św. Jana, red. F. Gryglewicz, Lublin 1992, 259–281.
Włodarczyk S., „Skąd zna on Pisma, skoro się nie uczył?” (J7,15), 55/3 (2002), s. 223–231.
Wróbel M.S., Antyjudaizm a Ewangelia według św. Jana, Lublin 2005.
Żywica Z., Kościół Jezusa a judaizm i poganie według ewangelisty Mateusza. Teologia narratywna, Olsztyn 2006.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 566
Liczba cytowań: 0