ܐܬܝܘܚܬ (taḥwəythā) jako metoda egzegetyczna w pismach Afrahata, perskiego Mędrca
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2015.005Słowa kluczowe
Afrahat, Mędrzec Perski, Synowie Przymierza, syryjski ascetyzm wczesnochrześcijański, teologia judeo-chrześcijańskaAbstrakt
W krytycznym wydaniu dzieła Afrahata (260/275–345) jego tłumacz Joannes Parisot wymienia we wstępie różne syryjskie terminy, którymi sam autor określał swoje opracowanie skierowane zasadniczo do „synów przymierza” („epistolae”, („sermones/homilae”, „capita”, „memoriae”, „res gestae/historiae/tractatus”, „sermones”). Należy podkreślić znaczenie pojęcia taḥwəythā („demonstratio”); Afrahat wykorzystuje ten termin jako narzędzie prezentacji biblijnych postaci, które swoim postępowaniem demonstrują i głoszą, zachęcają i pouczają, przypominają i wyjaśniają tajemnice Bożej mądrości. Prawdopodobnie zredagowane przez Perskiego Mędrca taḥwəythā były odczytywane w formie pasterskiego listu w konwentach „synów przymierza”.Bibliografia
Źródła
Aphraatis Sapientis Persae Demonstrationes (PSyr 1), Paris 1894, (PSyr 2), Paris 1907, s. 1–489, ed. J. Parisot (tekst syryjski i tłumaczenie łacińskie).
Commentaire dʼIšoʻDad de Merv sur l’Ancien Testament. I. Genèse, ed. J.-M. Vosté, C. Van Den Eynde, Corpus Scriptorum Christianorum Orientalium. Scriptores Syri 67, Louvain 1950.
Opracowania
Aphrahat, Unterweisungen, Bd. 1: I–X, Bd. 2: XI–XXIII, ed. P. Bruns, Fontes Christiani 5/1 i 5/2, Freiburg 1991.
Aphraate le Sage Persan, Les Exposés, t. 1: Exposés I–X, ed. M.-J. Pierre, SCh 349, Paris 1988.
Childers, J.W., Disciple of Scripture: Character and Exegesis in Aphrahat, w: Exegesis and Hermeneutics in the Churches of the East: Select Papers from the SBL Meeting in San Diego, 2007, ed. Vahan S. Hovhanessian, New York 2009, s. 23–32.
Macina, M.R., Les bnay et bnat qyama de l’Église syriaque. Une piste philologique sérieuse, w: Le monachisme syriaque du VIIe siècle à nos jours, vol. 1, ed. Ray J. Mouwawad, Antelias 1999, s. 13–49 (Patrimoine Syriaque. Actes du colloque VI).
Morrison, Craig E., The Bible in the hands of Aphrahat the Persian Sage, w: Syriac and Antiochian Exegesis and Biblical Theology for the 3rd Millennium, ed. Robert D. Miller, Gorgias Eastern Christian Studies 6, Gorgias Press 2008, s. 1–26.
Murray, R., Some Rhetorical Patterns in Early Syriac Literature, w: A Tribute to A. Vööbus. Studies in Early Christian Literature and Its Environment. Primarily in the Syrian East, ed. R.H.Fischer, Chicago 1977, s. 109–131.
Ouellette, J., Aphraate, Qumran et les Qaraïtes, appendix, w: J. Neusner, A History of the Mishnaic Law of Purities, Studies in Judaism in Late Antiquity 15, Leiden 1976, s. 163–183.
Pierre, M.-J., Introduction, w: Aphraate le Sage Persan, Les Exposés, t. 1: Exposés I–X, traduction du syriaque, introduction et notes par M.-J. Pierre, SCh 349, Paris 1988, s. 33–202.
Snaith, J. G., Aphrahat and the Jews, w: Interpreting the Hebrew Bible. Essays in honour of E. I. J. Rosenthal, Cambridge 1982, s. 235–250.
Thesaurus Syriacus I, ed. R. Payne Smith, Oxonii 1879.
Uciecha, A., Ascetyczna nauka w „Mowach” Afrahata, Studia i Materiały Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach 3, Katowice 2002.
Uciecha, A., Afrahat, O ożywieniu umarłych (Demonstratio octava. De resurrectione mortuorum.Patrologia Syriaca I, 361–405), tłumaczenie z języka syryjskiego i komentarz, Vox Patrum 34 (2014) t. 61, s. 503–516.
Uciecha, A., Afrahat, O poście (Demonstratio tertia. De ieiunio. Patrologia Syriaca I, 97–136), tłumaczenie z języka syryjskiego i komentarz, Śląskie Studia Historyczno–Teologiczne 42 (2009) nr 1, s. 85–96.
Walters, J. Edward, Son of Man, Son of God: Aphrahat’s Biblical Christology, w: The Old Testament as Authoritative Scripture in the Early Churches of the East, red. Vahan S. Hovhanessian, New York 2010, s. 9–18.
Witakowski, W., [rec.] Andrzej Uciecha, Ascetyczna nauka w “Mowach” Afrahata [= Ascetic teaching in Aphrahat’s “Expositions”], Studia i Materiały Wydzialu Teologicznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach 3, Katowice: Księgarnia Św. Jacka 2002, 192 pp., „Hugoye. Journal of Syriac Studies” 11/2 (2008), s. 253–258.
Wolff, H.W., Anthropologie des Alten Testaments, Berlin 1980.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 400
Liczba cytowań: 0