Sześcioksiąg w mozaikach bazyliki Santa Maria Maggiore w Rzymie
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2011.008Słowa kluczowe
sztuka wczesnochrześcijańska, mozaiki, ilustracje biblijne, Bazylika Matki Bożej Większej w RzymieAbstrakt
The main nave of the Santa Maria Maggiore at Rome has been decorated with 42 mosaic panels, presenting the scenes from the Pentateuch and the Book of Josue. The mosaics were created at the time of the construction of the basilica in the first half of the fifth century and thus they are the oldest monumental Bible illustration cycle. Some illuminated codices probably served as a model for the mosaics, but the final result is rather an original conception, linked theologically with the mosaics of the triumphal arch of the basilica. The paper describes the surviving 27 mosaics. Their conformance to traditional Roman iconography is underlined. The main idea behind the cycle is interpreted as an attempt to convince the people of Rome that the history of the People of God, which begins with the patriarchs of the Old Testament, is as glorious and ancient as the Roman one.
Bibliografia
Brenk B., Die frühchristlichen Mosaiken in S. Maria Maggiore zu Rom, Wiesbaden 1975.
Byvanck A. V., Das Problem der Mosaiken von Santa Maria Maggiore, w: Festschrift Hans R. Hahnloser, Basel 1961, 15-26.
Cecchelli C., I mosaici della basilica di S. Maria Maggiore, Torino 1956.
Deckers J. G., Der alttestamentliche Zyklus von S. Maria Maggiore. Studien zur Bildgeschichte, Bonn 1976.
Ewangelia Pseudo-Mateusza, 22-24 (wyd. M. Starowieyski, Apokryfy Nowego Testamentu, t. I/1, Kraków 2003).
Gandolfo F., La basilica sistina: i mosaici della navata e dell'arco trionfale, w: Santa Maria Maggiore a Roma, red. C. Pietrangeli, Firenze 1988, 85-123.
Karpp H., Die frühchristlichen und mittelalterlichen Mosaiken in Santa Maria Maggiore zu Rom, Baden-Baden 1966.
Kollwitz J., Der Josuazyklus von S. Maria Maggiore, „Römische Quartalschrift" 61 (1966), 105-110.
Richter J. P., Cameron Taylor A., The Golden Age of Classical Christian Art, London 1904.
Saxer V., Sainte-Marie-Majeure: une basilique de Rome dans l'histoire de la ville et de son église (Ve-XIIIe siècle), Rome 2001.
Smith S., «The Promissed Blessing»: The Iconography of the Mosaics of S. Maria Maggiore, „The Art Bulletin" 61 (1979), 518-540.
Sperduti L., La Basilica paleocristiana, w: Santa Maria Maggiore a Roma, red. R. Luciani, Roma 1996, 49-72.
Wilpert J., Die Römischen Mosaiken und Malereien der kirchlichen Bauten vom IV. bis XII. Jahrhundert, Freiburg im Br. 1917, I/1, 423-473.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 814
Liczba cytowań: 0