St. John Chrysostom and St. Thomas Aquinas on Private Property
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTH.2019.013Parole chiave
private property, individual possessions, material resources, social justice, St. John Chrysostom, St. Thomas Aquinas, Church FathersAbstract
The theological reflection on private property by two great theologians in Church history St. Thomas Aquinas (1225-1274) and his great predecessor St. John Chrysostom (347-407) are quite different because of not only long chronological periods, but also because of different epochs and their pastoral and cultural experience as well. The divergence of their exegesis and spiritual reflection is very noticeable. Besides this, we can also see the contrast in their interior interpretation of verses of Holy Scripture which concern with social issues, because of two different Church traditions – Eastern and Western. The doctrine of St. Thomas Aquinas on private property, contained in his Summa Theologica, is a consequence of Aristotelean mentality and non-idealistic Patristic scholar system. On the contrary, St. John Chrysostom is mostly representive of the Stoic philosophical school and Apologetic theologian style of discussion. He is a supporter of the idea of the communion of all property and all possessions. Nevertheless, the theological arguments of both theologians are prominent and their biblical exegesis on social issues was in high demand. The reflection on private property based on the teachings of St. John Chrysostom and St. Thomas Aquinas and the comparative analysis is strongly needed in our modern society, which has social challenges very close to those in the ancient world: wealth and poverty which confronts us with the obligation of the righteous division of goods on earth. The problem of private property should lead us to the Christian practical answer in our global world.-
Riferimenti bibliografici
Aquines T., Summa theologica, Allen TX, 1948.
Avila C., Ownership: Early Christian Teaching, London 1983.
Chroust H., Affeldt J. R., The Problem of Private Property According to St. Thomas Aquinas, Marquette Law Review 3 (1950-1951), pp. 151-182.
Clebsch A. W., Jaekle R. C., Pastoral Care in Historical Perspective, New York-London 1975.
Florovskij G., Vostočnye Otcy IV veka, Moskva 2005.
Gabriel I., Private Property in the Christian tradition: Basic Concepts and Comment, (Seen on: 2019, May 05), pp. 1-13, https://se-ktf.univie.ac.at/fileadmin/user_upload/p_sozialethik/UEber_Ethik/Leseraum/Art_Private_Property_Christian.pdf.
Gajduk R., Poslancì blagovìstì. Bazovij kurs propovìdnictva, Lʹvìv 2009.
Gvozdev K. N., St. John Chrysostom and John Locke: An Orthodox Basis for the Social Contract?, Philotheos 3 (2003), pp. 150-153.
Hirschfeld L. M., Aquinas and the Market: Toward a Humane Economy, Cambridge-London 2018.
Hunt K. E., Property and Prophets: The Evolution of Economic Institutions and Ideologies, Armonk-London 2003.
Langkammer H., Królestwo Boże w przepowiadaniu Jezusa (Ewangelie Synoptyczne), in: Królestwo Boże w Piśmie Świętym, M. Filipiak, S. Łach (ed.), Lublin 1976, pp. 135-142.
Mayer W., Allen P., John Chrysostom, London-New York 2000.
Oliynyk A., Przepowiadanie Ewangelii w czasach patrystycznych na przykładzie działalności kaznodziejskiej Jana Chryzostoma, in: Ewangelia na forum świata. Od apologetyki do marketingu narracyjnego, R. Hajduk (ed.), Kraków 2013, pp. 133-153.
Oliynyk A., "Socialʹno-ètičeskie vzglâdy i pastyrskoe služenie sv. Ioannazlatousta v usloviâh klassovogo obŝestv", Studia Redemptorystowskie 10 (2012), pp. 333-346.
Oliynyk А., Synkatabasis to phainomenon. Interpretacja reguł kaznodziejskich św. Jana Chryzostoma w pismach Anthony’ego Coniarisa jako przykład współczesnej homiletyki prawosławnej, Kraków 2013.
Patrologia Graeca, J.-P. Migne (red.), Athens 1995-1996.
Popov I., "Svâtoj Ioann Zlatoust i ego vragi", Bogoslovskij Bestnik 12 (1907), pp. 798-855.
Roszak P., "Between Dialectics and Metaphor: Dynamics of the Exegetical Practice of Thomas Aquines", Angelicum 90 (2012), pp. 507-534.
Roszak P., "Tomizm biblijny: metoda i perspektywy", Biblica et Patristica Thoruniensia 9 (2016), pp. 119-132.
Vilken L.R., U pošukah obliččâ Božogo: Vvedennâ u bogoslov`â rannʹoï Cerkvi, Lʹvìv 2015.
Zincone S., Ricchiezza e povertà nelle omelie dі Giovanni Crisostomo, L’Aquila 1973.
Downloads
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Stats
Number of views and downloads: 979
Number of citations: 0