Aller directement au contenu principal Aller directement au menu principal Aller au pied de page
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Accueil
  • Numéro courant
  • Archives
  • À propos
    • Comité éditorial
    • À propos de cette revue
    • Soumissions
    • Proces recenzyjny
    • Lista Recenzentów
    • Rada Naukowa
    • Zapora „ghostwriting” i „guest authorship”
    • Informacja o niepobieraniu opłat za zgłaszanie i publikację artykułów
    • Serwisy abstraktowe i indeksowe
    • Déclaration de confidentialité
    • Polityka Open Access
    • Zasady archiwizacji
    • Contact
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Biblica et Patristica Thoruniensia

Dlaczego uczniowie nie mogli opowiadać o przemienieniu Jezusa? Studium Mk 9,9 w kontekście
  • Accueil
  • /
  • Dlaczego uczniowie nie mogli opowiadać o przemienieniu Jezusa? Studium Mk 9,9 w kontekście
  1. Accueil /
  2. Archives /
  3. Vol. 7 No 4 (2014): Ewangelia według św. Marka /
  4. Artykuły

Dlaczego uczniowie nie mogli opowiadać o przemienieniu Jezusa? Studium Mk 9,9 w kontekście

Auteurs

  • Artur Malina Uniwersytet Śląski, Katowice

DOI :

https://doi.org/10.12775/BPTh.2014.020

Mots-clés

Ewangelia Marka, analiza narracyjna, przemienienie Jezusa, Mk 9, 2–13

Résumé

Podczas zejścia z góry przemienienia Jezus nakazał trzem uczniom, aby nikomu nie opowiadali o tym, co widzieli, zanim Syn Człowieczy nie powstanie z martwych (Mk 9,9). Powodu tego polecenia zachowania milczenia oraz znaczenia jego ograniczenia czasowego nie można zrozumieć bez uwzględnienia bezpośredniego kontekstu: całego opowiadania o przemienieniu od wstąpienia Jezusa z trzema uczniami na górę aż do ich zejścia z niej. Narracja ta odsłania potrzebę uczniów, by słuchali nieustannie Jezusa oraz zachowali wolność od wpływów innych nauczycieli.

Références

Berger K. Ewangelia naszego Pana Jezusa Chrystusa. Medytacje do niedzielnych Ewangelii. Rok A, Jedność, Kielce 2010.

Breytenbach C., Nachfolge und Zukunftserwartung nach Markus. Eine methodenkritische Studie, Theologischer Verlag, Zürich 1984.

Egger W., Metodologia del Nuovo Testamento. Introduzione allo studio scientifico del Nuovo Testamento, EDB, Bologna 1989.

Heil J.P., The Transfiguration of Jesus: Narrative Meaning and Function of Mark 9:2-8, Matt 17:1-8 and Luke 9:28-36, Editrice Pontificio Istituto Biblico, Roma 2000.

Malina A., Mistagogiczny i pedagogiczny charakter przemienienia w narracji Marka (9,2-13), w: Mistagogia a duchowość, red. A. Żądło, Księgarnia św. Jacka, Katowice 2004, s. 170-181.

Malina A., Gli scribi nel Vangelo di Marco. Studio del loro ruolo nella sua narrazione e teologia, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2002.

Manicardi E., Il cammino di Gesù nel Vangelo di Marco. Schema narrativo e tema cristologico, Editrice Pontificio Istituto Biblico, Roma 1981.

Langkammer H., Ewangelia według św. Marka. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz, Pallottinum, Poznań–Warszawa 1977.

Paciorek A., Ewangelia według świętego Mateusza: rozdziały 14–28. Wstęp, przekład z oryginału, komentarz. Część II, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2008.

Biblica et Patristica Thoruniensia

Téléchargements

  • PDF (Język Polski)

Publiée

2015-02-27

Comment citer

1.
MALINA, Artur. Dlaczego uczniowie nie mogli opowiadać o przemienieniu Jezusa? Studium Mk 9,9 w kontekście. Biblica et Patristica Thoruniensia. Online. 27 février 2015. Vol. 7, no. 4, pp. 19-32. [Accessed 4 juillet 2025]. DOI 10.12775/BPTh.2014.020.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Télécharger la référence bibliographique
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numéro

Vol. 7 No 4 (2014): Ewangelia według św. Marka

Rubrique

Artykuły

Licence

CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Stats

Number of views and downloads: 659
Number of citations: 0

ISSN/eISSN

ISSN: 1689-5150

eISSN: 2450-7059

Search

Search

Browse

  • Explorer l'Index des auteurs
  • Issue archive

User

User

Numéro courant

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Langue

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Ewangelia Marka, analiza narracyjna, przemienienie Jezusa, Mk 9, 2–13
Haut

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop