Alegoryczna interpretacja historii Abrahama. Analiza III, IV i VI Homilii o Księdze Rodzaju Orygenesa
DOI :
https://doi.org/10.12775/BPTh.2020.011Mots-clés
Orygenes, Filon z Aleksandrii, alegoreza, alegoria, egzegezaRésumé
Orygenes był jednym z najważniejszych myślicieli wczesnego chrześcijaństwa. W swoich pismach odnoszących się do Starego i Nowego Testamentu bardzo często korzystał z interpretacji alegorycznej. Celem artykułu jest analiza III, IV i VI Homilii o Księdze Rodzaju Orygenesa. Interpretacja alegoryczna jest dla Orygenesa problemem zarówno hermeneutycznym jak i filozoficznym. Sposób interpretowania historii Abrahama przez Orygenesa został tu porównany z utworami innych autorów judeohellenistycznych i chrześcijańskich, głównie Filona. Proponowane przez Orygenesa ujęcie historii Abrahama przez Orygenesa ma na celu obronę chrześcijaństwa przed zarzutami wystosowanymi przez pogan i żydów.Références
Baehrens W.A. (ed.), Homilien zum Hexateuch in Rufins Übersetzung. Erster Teil. Die Homilien zu Genesis, Exodus und Leviticus, [w:] Baehrens W.A. (ed.), Origenes Werke. Sechster Band, Leipzig 1920.
Domaradzki M., Filozofia antyczna wobec problemu interpretacji. Rozwój alegorezy od przedsokratyków do Arystotelesa, Poznań 2013.
Domaradzki M., Między alegorią a typologią. Uwagi o hermeneutyce Orygenesa, Przegląd Religioznawczy 239/1 (2011), s. 17-27.
Filon Aleksandryjski (1994), Pisma. Tom II, tłum. S. Kalinkowski, Kraków 1994.
Mrugalski D. Bóg niezdolny do gniewu. Obrona apathei Boga w teologii aleksandryjskiej: Filon, Klemens i Orygenes, Verbum Vitae 33 (2018), s. 279-314.
Origen, Homilies on Genesis and Exodus, translated by Ronald E. Heine, Washington D.C. 2002.
Orygenes, Homilie o Księdze Rodzaju. Homilie o Księdze Wyjścia, tłum. S. Kalinkowski, wprowadzenie H. Pietras SJ, Kraków 2012.
Philo, On the Cherubim, the Flaming Sword, and Cain, translated by F.H. Colson, G.H. Whitaker, [w:] Philo, Volume II, Cambridge 1994.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Biblia Tysiąclecia. Wydanie IV, Poznań 1983.
Sheridan M. (ed.), Genesis 12-50 [w:] Oden Th. C. (ed), Ancient Christian Commentary on Scripture: Old Testament. Volume II, Downers Grove IL 2004.
Simonetti M. Między dosłownością a alegorią. Przyczynek do historii egzegezy patrystycznej, Kraków 2000.
Starowieyski M. (ed.), Pierwsi Świadkowie: Pisma Ojców Apostolskich, tłum. A. Świderkówna, Kraków 2010.
Walton J. H., Matthews V. H., Chavalas M. W., Komentarz historyczno-kulturowy do Biblii Hebrajskiej, Warszawa 2005.
Zieliński T., Hellenizm a judaizm. Tom II, Warszawa 1927.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Stats
Number of views and downloads: 1407
Number of citations: 0