Actualidad del pensamiento ecclesiológico de Santo Tomás
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2016.022Słowa kluczowe
Kościół, tajemnica, człowieczeństwo Chrystusa, sakrament, naturalność, różne stadia, prawdziwy Kościół, wspólnota, łaska, syn adoptowany, posługaAbstrakt
Aktualność myśli eklezjologicznej św. Tomasza z Akwinu
W komentarzach do Listów św. Pawła św. Tomasz z Akwinu prezentuje wizję Kościoła jako „wspólnoty z Ojcem, w Synu, przez Ducha Świętego”, która rozjaśnia, że Kościół jest budowany jako dar z góry, dar od Ojca. Głębia myśli Akwinaty ukazuje się nie tylko w tej definicji natury Kościoła, ale także w znaczeniu człowieczeństwa Chrystusa jako wzorca Kościoła. Te dwa stwierdzenia są kluczem dla zrozumienia eklezjalnej tajemnicy i jej realizacji w różnych stadiach jako prawdziwa tajemnica, która znajduje swoją pełną realizację w stadium końcowym, tj. vera Ecclesia. Źródłem tej jedności Kościoła jest Duch Święty, dawca łaski, zarówno gratum faciens, jak i gratis datas, jednak jego realna obecność konstruuje jedność całego Kościoła. W odpowiedzi na pytanie. Dlaczego Tomasz z Akwinu nie napisał traktatu, autor artykułu powtarza za Le Guillou, że Kościół jest przestrzenią, gdzie cała chrześcijańska tajemnica jest przeżywana i cała jego teologia może być powtarzana.
Bibliografia
Arias Reyero M., Thomas von Aquin als Exeget, Einsiedeln 1971.
Bandera A., En la escuela de santo Tomás de Aquino: eclesiología histórico-salvífica, Barcelona 1996.
Benz E., Joachim Studien III. Thomas von Aquin und Joachim von Fiore, Zeitschrift für Kirchengeschichte 53 (1934), pp. 52-116.
Bermejo I., Santo Tomás y la Iglesia. A propósito de unos sermones de cuaresma (1273), Studium 46 (2006), pp. 269-319.
Biagi R., La causalitá dell’umanitá di Cristo e dei Sacramenti nella “Summa Theologiae” di S. Tommaso d’Aquino, Edizioni Studio Domenicano, Bologna 1985.
Bonino S-T (Coord), Thomistes o l’actualité de Saint Thomas d’Aquin, Langres 2003.
Bonino S-T., Saint Thomas au XX siècle, Saint Paul, Paris 1994.
Boüesse H., La casualité efficiente instrumentale de l'Humanite de Christ et des sacrements chretiennes, RTh 39 (1934), pp. 370-393; 44 (1938), pp. 256-298.
Chenu M-D., Introduccion a l’etude de Saint Thomas d’Aquin, Paris 1954.
Congar J-M. Y., L'idée de l'eglise chez s. Thomas d'Aquin, RSPT 24 (1940), pp. 31-38.
Congar J.-M. Y., Traditio thomistica in materia ecclesiologica, Angelicum 43 (1966), p. 411.
Congar J.-M. Y., L Église de Saint Augustin a l’ époque moderne, Paris 1970.
Congar Y., Vision de l’Eglise chez Thomas d’Aquin, Revue des Sciences Philosophiques et Théologiques 4 (1978), pp. 523-542.
Cuesta R., Cristo, sacramento fontal según santo Tomás de Aquino, Escritos del Vedat 1 (1971), pp. 279-330.
Cuesta R., Valor sacramental de la humanidad de Cristo como instrumento de la salvación según santo Tomás de Aquino, Escritos del Vedat, 2 (1972), pp. 57-85.
Darquennes A., La detinifion de l’Église d'aprés Saint Thomas d'Aquin, en: L’organisation corporatitve du Moyen Age a la fin de l’Ancienne Regime, Louvain 1943.
De la Soujeole B-D., “Société” e “communion” chez saint Thomas d’Aquin, RTh 98 (1990), p. 587.
Elders L., La Lectura super epistolam ad Hebraeos de Santo Tomás de Aquino, Scrip Theol 41 (2009), pp. 785–815.
Elders L., The Lecturae of St. Thomas Aquinas of the Letters of the Apostle Paul to the Philippians and Colossians, DCom 13 (2009), pp. 131–149.
Elders L., Tomás de Aquino, comentador de san Pablo, Scrip Theol 38 (2006), pp. 941-963.
Fabro C., La nozione metafisica di participazione secondo S. Tomasso d’Aquino, Torino 1950.
Geiselman J., Christus und die Kirche nach Thomas von Aqin, Theol. Quart. 107 (1926), pp. 198-222; 108 (1927), pp. 233-255.
Grabmann M., Die Lehre des heiligen Thomas von Aquin von der Kirche als Gotteswerk, Regensbourg 1903.
Hugon E., La causalité instrumentale de l'Humanité de Jesus, RTh l3 (1905), pp. 44-48.
Jericó Bermejo I., Anotaciones sobre la Iglesia en Santo Tomás de Aquino. A propósito de un libro llegado a España en 1982, La Ciudad de Dios 223 (2010), pp. 683-723.
Kaepelli Th.M., Zur Lehre des hl. Thomas von Aquin von Corpus Christi Mysticum, Friburgo 1931.
Lafont G., Estructuras y método en la Suma Teológica de S. Tomás, Madrid 1964.
Lavaud, M., Saint Thomas et la causalité efficiente instrumentale de la Sainte Humanité et des sacraments, RTh 32 (1927), pp. 292-316.
Le Guillou M. J., Le Christ et l'Eglise. Théologie du mystère, Paris 1963.
Le Guillou M.-J., Teología del misterio. Cristo y la Iglesia, Estela, Barcelona 1967.
Lécuyer J., La casualité efficiente des mystéres du Christ selon Saint Thomas, DCom 6 (1953) 91-120.
Malmberg F., Ein Leib – ein Geist, Friburgo 1960.
Martínez F., La Eucaristía y la unidad de la Iglesia en san Tomás de Aquino, Studium 9 (1969), pp. 377-404.
Martínez M. A., La mediación de la humanidad de Cristo: clave de la lectura soteriológica de santo Tomás de Aquino, Ciencia Tomista 128 (2001), pp. 209-276, 417-439.
Mersch E., Le corps mystique du Christ. Études de théologie historique II, Paris 1951.
Mitterer A., Geheimnisvoller Leib Christi nach St. Thomas Aquin nach Papst Pius XII, Viena 1950.
Ocáriz F., Il mistero della Chiesa come Koinonia e la nozione metafísica di partecipazione, en: Veritatem in caritate. Studi in onore di Cornelio Fabro, Potenza 1991, pp. 158-161.
Ponce Cuéllar M., La naturaleza de la Iglesia según santo Tomás. Estudio del tema en el Comentario al “Corpus paulinum”, Pamplona 1979.
Rantf J., Die Stellung der Lehre von der Kirche in dogmatischen System, Aschaffen-burg 1927.
Rodríguez P., La comunión eclesial en la fe, DCom (2014) , p. 195.
Rodríguez P., La Iglesia como communio en la perspectiva de la gracia capital de Cristo, en: Atti del IX Congresso tomistico internazionale, Libreria Editrice Vaticana, Cittá del Vaticano 1991, pp. 296-303.
Roszak P P., Christus transformat se in Ecclesiam (In Ps. 21, n. 1). Eclesiología de Santo Tomás de Aquino, Scripta Theologica 42/1 (2010), pp. 31–55.
Roszak P.P., “Mysterium” en la teología de santo Tomás de Aquino. Extracto de la Tesis Doctoral presentada en la Facultad de Teología de la Universidad de Navarra, Pamplona 2010.
Sabra G., Thomas Aquinas’ vision of the Church, Fundamentals of an ecumenical Ecclesiology, Mainz 1987.
Schmaus M., Teologia dogmática, IV La Iglesia, 2ª ed., Madrid 1962.
Schmitz R.M., De nexu Christum inter et Ecclesiam iuxta sanctum Thomam, DCom 43 (1990), pp. 271-287.
Ti-Ti Chen J., La unidad de la Iglesia en el comentario de Santo Tomás a la Epístola a los Efesios, Scrip. Theol. 8 (1976), pp. 111-230.
Torrel J.P., Iniciación a Tomás de Aquino, Pamplona 2002.
Torrell J.-P., Saint Thomas d’Aquin, III Pars, Introduction, Revue de Jeunes t. II, Paris 2002.
Torrell J. P., Yves Congar et l’ecclésiologie de saint Thomas d’Aquin, Revue des Sciences Philosophiques et Théologiques 2 (1998), pp. 201-242.
Vauthier E., Le Saint-Esprit principe d’unité de l’Église d’aprés Saint Thomas d’Aquin, Corps Mystique et inhabitation du Saint-Esprit, MSR 5 (1948), p. 195.
Velasco R., La Iglesia en la Tercera Parte de la Suma de Santo Tomás, Claretianum 10 (1970), pp. 109-138.
Villar J. R., El Espíritu Santo, Principium unitatis Ecclesiae, Scripta Theológica 30 (1998), pp. 831-860.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 477
Liczba cytowań: 0