St. Thomas’ Proof for the Lord of Lords from the Cause of Causes
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2015.019Słowa kluczowe
Thomas Aquinas, Gospel of John, Medieval Commentaries, Scriptural Exegesis, Final Causality, Teleology, Divine ProvidenceAbstrakt
n this study I examine the argument for the existence of God from finality formulated by St. Thomas Aquinas in the prologue to his commentary Super Evangelium Sancti Ioannis. Of particular interest is accounting for his characterization of this argument as the via efficacissima. I suggest two reasons for this appellation: first, philosophically, because this demonstrates the existence of God from the cause of causes and thus supplies intelligibility and explanation even for the via manifestior of efficient causality. Second, theologically, because its conclusion imparts an understanding of God as the Lord of Lords, by whose Divine Providence the world is ordered and governed. In this way, then, Thomas philosophically begins to explicate the theological implications of the Verbum of St. John’s Gospel.
Bibliografia
Thomas Aquinas. Commentaria in octo libros Physicorum Aristotelis. Roma: Commissio Leonina, 1882.
Thomas Aquinas. De aeternitate mundi. Roma: Commissio Leonina, 1976.
Thomas Aquinas. Summa contra gentiles III. Roma: Commissio Leonina, 1926.
Thomas Aquinas. Summa theologiae I. Roma: Commissio Leonina, 1882.
Thomas Aquinas. Super Evangelium S. Ioannis Lectura. Rome: Marietti, 1939.
Aristotle. Physics (R. P. Hardie and R. K. Gaye, translators). In The Basic Works of Aristotle, R. McKeon, editor. New York: Random House, 1941.
Jules Baisnée. “St. Thomas Aquinas’s Proofs of the Existence of God Presented in Their Chronological Order.” Philosophical Studies in Honor of the Very Reverend Ignatius Smith, O. P.” John K. Ryan, editor. Maryland: The Newman Press, 1952.
George Klubertanz. “St Thomas’ Treatment of the Axiom, ‘Omen Agens Agit Propter Finem.’” In An Étienne Gilson Tribute. Charles O’Neill, ed. Milwaukee, WI: The Marquette University Press, 1959.
Fernand van Steenberghen. La Problème de l’Existence de Dieu dans les Écrits de S. Thomas D’Aquin. Louvain-la-Neuve: Éditions de l’Institute Supérieur de Philosophie, 1980.
Jean-Pierre Torrell. Saint Thomas Aquinas, v. 1: The Person and His Work (Robert Royal, translator). Washington, DC: The Catholic University of America Press, 1996.
James A. Weisheipl, “An Introduction to the Commentary on the Gospel of Saint John of St. Thomas Aquinas” In Commentary on the Gospel of St. John (Weisheipl & Larcher, translators). Albany, NY: Magi Books, 1980.
John Wippel, The Metaphysical Thought of Thomas Aquinas. Washington, D. C.: The Catholic University of America Press, 2000.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 400
Liczba cytowań: 0