Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Proces recenzyjny
    • Lista Recenzentów
    • Rada Naukowa
    • Zapora „ghostwriting” i „guest authorship”
    • Informacja o niepobieraniu opłat za zgłaszanie i publikację artykułów
    • Serwisy abstraktowe i indeksowe
    • Polityka prywatności
    • Polityka Open Access
    • Zasady archiwizacji
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Biblica et Patristica Thoruniensia

Pieśń Mojżesza i Baranka. Znaczenie muzyki wokalnej, instrumentalnej i tańca w tekście biblijnym na podstawie Ap 15,2-4 – studium egzegetyczno-teologiczne.
  • Strona domowa
  • /
  • Pieśń Mojżesza i Baranka. Znaczenie muzyki wokalnej, instrumentalnej i tańca w tekście biblijnym na podstawie Ap 15,2-4 – studium egzegetyczno-teologiczne.
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 11 Nr 1 (2018) /
  4. Artykuły

Pieśń Mojżesza i Baranka. Znaczenie muzyki wokalnej, instrumentalnej i tańca w tekście biblijnym na podstawie Ap 15,2-4 – studium egzegetyczno-teologiczne.

Autor

  • Łukasz Bergel Uniwersytet Śląski w Katowicach. Wydział Teologiczny 40-043 Katowice, ul. Jordana 18 http://orcid.org/0000-0003-4031-4146

DOI:

https://doi.org/10.12775/BPTh.2018.001

Słowa kluczowe

muzyka w Biblii, znaczenie muzyki w Biblii, Apokalipsa

Abstrakt

Muzyka towarzyszy wielu wydarzeniom opisanym w Biblii. Protagoniści wyrażają za jej pomocą radość, dziękczynienie, uwielbienie, a także ból i rozpacz. Jak pokazuje cała historia biblijna, a w szczególności tekst Apokalipsy, jakość i ukierunkowanie muzyki wyraża relację, w jakiej człowiek znajduje się wobec Boga. Poprzez studium synchroniczne oraz egzegezę, autor stara się przedstawić wspomnianą zależność muzyki i wiary w Boga. W ten sposób odpowiadając na pytanie o znaczenie wzmianek muzycznych w Biblii.

Biogram autora

Łukasz Bergel - Uniwersytet Śląski w Katowicach. Wydział Teologiczny 40-043 Katowice, ul. Jordana 18

Doktorant Teologii Biblijnej na Wydziale Teologicznym UŚ w Katowicach.

Bibliografia

Biblia w przekładzie ks. Jakuba Wujka z 1599 r., Warszawa 2000.

Biblia warszawsko-praska, Warszawa 1997.

Novum Testamentum Graece, red Aland B. i K., Karavidopoulos J., Martini C.M., Stuttgart 2006.

Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2008.

Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Wydawnictwo Pallotinum (Biblia Tysiąclecia), Poznań 2007.

Balz H., Cháragma, w: Exegetical Dictionary of The New Testament, red. H. Balz, G. Schneider, t. 3, Grand Rapids 1990, s. 455-456.

Balz H., Phobéomai, w: Exegetical Dictionary of The New Testament, red. H. Balz, G. Schneider, t. 3, Grand Rapids 1990, s. 429-432.

Bauckham R., Revalation, w: The Oxford Bible Commentary, red. J. Barton, J. Muddiman, Oxford 2001, s. 1287-1306.

Chomiński J., Wilkowska-Chomińska K., Historia muzyki, Kraków 1989, t. 1.

Collins A.Y., Apokalipsa św. Jana, w: Katolicki Komentarz Biblijny, red. R.E. Brown, J.A. Fitzmyer, R.E. Murphy, Warszawa 2001, s. 1542-1572.

Ehrman B.D., Przeinaczanie Jezusa. Kto i dlaczego zmieniał Biblię, tłum. M. Chowaniec, Warszawa 2009.

Hartman L., Ónoma, w: Exegetical Dictionary of The New Testament, red. H. Balz, G. Schneider, t. 2, Grand Rapids 1990, s. 519-522.

Herrgott G., Liczba, w: Praktyczny słownik biblijny. Opracowanie zbiorowe katolickich i protestanckich teologów, red. A. Grabner-Haider, tłum. T. Mieszkowski, P. Pachciarek, Warszawa 1994, kol. 651.

Jankowski A., Apokalipsa Świętego Jana: wstęp, przekład z oryginału, komentarz, Poznań 1959.

Kratz R., Thálassa, w: Exegetical Dictionary of The New Testament, red. H. Balz, G. Schneider, t. 2, Grand Rapids 1990, s. 127-128.

Kuhli H., Eikôn w: Exegetical Dictionary of The New Testament, red. H. Balz, G. Schneider, t. 1, Grand Rapids 1990, s. 388-391.

Kunzler M., Liturgia Kościoła, Poznań 1999.

Michels U., Atlas muzyki, tłum. P. Maculewicz, Warszawa 2002, t. 1.

Montagu J., Instrumenty muzyczne biblii, Kraków 2006.

Niditch S., Judges w: The Oxford Bible Commentary, red. J. Barton, J. Muddiman, Oxford 2001, s. 176-191.

O’Connor M., Księga Sędziów, w: Katolicki komentarz biblijny, red. R.E. Brown, J.A. Fitzmyer, R.E. Murphy, Warszawa 2001 s. 213-234.

Pauritsch K., Obraz, w: Praktyczny słownik biblijny. Opracowanie zbiorowe katolickich i protestanckich teologów, red. A. Grabner-Haider, tłum. T. Mieszkowski, P. Pachciarek, Warszawa 1994, kol. 860.

Ratzinger J., Duch liturgii, tłum. E. Pieciul, Poznań 2002.

Ratzinger J., Nowa pieśn dla Pana, tłum. J. Zychowicz, Kraków 2005.

Ryken L., Willhoit J.C., Longman III T., Słownik symboliki biblijnej. Obrazy, symbole, motywy, metafory, figury stylistyczne i gatunki literackie w Piśmie Świętym, tłum. Z. Kościuk, Warszawa 2003.

Scholes P.A., The Oxford Companion to Music, London 1977.

Strobel A., Theríon, w: Exegetical Dictionary of The New Testament, red. H. Balz, G. Schneider, t. 2, Grand Rapids 1990, s. 148-149.

Szamot M., Apokalipsa czytana dzisiaj, Kraków 2000.

Wojciechowski M., Apokalipsa Świętego Jana: objawienie, a nie tajemnica. Wstęp, przekład z oryginału, komentarz, Częstochowa 2012.

Popowski R., Wielki słownik grecko-polski Nowego Testamentu, Warszawa 1995

Biblica et Patristica Thoruniensia

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-04-06

Jak cytować

1.
BERGEL, Łukasz. Pieśń Mojżesza i Baranka. Znaczenie muzyki wokalnej, instrumentalnej i tańca w tekście biblijnym na podstawie Ap 15,2-4 – studium egzegetyczno-teologiczne. Biblica et Patristica Thoruniensia [online]. 6 kwiecień 2018, T. 11, nr 1, s. 11–33. [udostępniono 3.7.2025]. DOI 10.12775/BPTh.2018.001.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 11 Nr 1 (2018)

Dział

Artykuły

Licencja

CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 3049
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN: 1689-5150

eISSN: 2450-7059

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

muzyka w Biblii, znaczenie muzyki w Biblii, Apokalipsa
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa