Zum Inhalt springen Zur Hauptnavigation springen Zur Fußzeile springen
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Aktuelle Ausgabe
  • Archiv
  • Über uns
    • Redaktion
    • Über die Zeitschrift
    • Beitragseinreichung
    • Proces recenzyjny
    • Lista Recenzentów
    • Rada Naukowa
    • Zapora „ghostwriting” i „guest authorship”
    • Informacja o niepobieraniu opłat za zgłaszanie i publikację artykułów
    • Serwisy abstraktowe i indeksowe
    • Schutz personenbezogener Daten
    • Polityka Open Access
    • Zasady archiwizacji
    • Kontakt
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Biblica et Patristica Thoruniensia

„Obroń mnie przed moim przeciwnikiem” (Łk 18,3). Status wdowy w Opus Lucanum
  • Home
  • /
  • „Obroń mnie przed moim przeciwnikiem” (Łk 18,3). Status wdowy w Opus Lucanum
  1. Home /
  2. Archiv /
  3. Bd. 8 Nr. 2 (2015): Przemoc wobec kobiety? /
  4. Artykuły

„Obroń mnie przed moim przeciwnikiem” (Łk 18,3). Status wdowy w Opus Lucanum

Autor/innen

  • Paweł Podeszwa Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/BPTh.2015.011

Schlagworte

kobieta, wdowa, Opus Lucanum, przemoc, miłosierdzie, prorokini Anna, wdowa z Nain, wdowa z Sarepty Sydońskiej, natrętna wdowa, wdowi grosz, Tabita

Abstract

W niniejszym artykule proponuję refleksję nad statusem (sytuacją) wdów wymienionych w Dziele Łukaszowym, aby odpowiedzieć na pytanie: czy w powyższych tekstach nowotestamentowych możemy odnaleźć jakąkolwiek sugestię teoretycznej czy praktycznej przemocy wobec tej szczególnej grupy kobiet? Niniejsza prezentacja składa się z czterech części: pierwsza dotyczy samego terminu greckiego „wdowa” i jego użycia w pismach Łukaszowych; drugi punkt zawiera omówienie tekstów z Trzeciej Ewangelii, gdzie wymienione są wdowy: prorokini Anna (2,36–37); fragment mowy inauguracyjnej Jezusa w synagodze w Nazarecie, kiedy wspomina, że „wiele wdów było w Izraelu w czasach Eliasza (4,25), ale prorok został posłany do „wdowy w Sarepcie Sydońskiej” (4,26); wdowa z Nain (7,12); przypowieść o sędzi i wdowie (18,3.5); wypowiedź Jezusa o nauczycielach Pisma, którzy „objadają domy wdów” (20,47) oraz opowiadanie o wdowim groszu (21,2.3). W trzeciej części poddane zostają analizie dwa teksty z Dziejów Apostolskich: opowiadania o wyborze Dwunastu, kiedy Łukasz pisze, że Helleniści zaczęli narzekać na Hebrajczyków, twierdząc, że „ich wdowy są niesprawiedliwie traktowane podczas codziennej posługi” (6,1) oraz opowiadanie o wskrzeszeniu Tabity, kiedy autor wspomina o obecności wdów, którym pomagała Gazela (9,39.41). Końcowa część artykułu stanowi podsumowanie i ukazuje wdowę jako adresata miłosierdzia Jezusa i wspólnoty chrześcijańskiej. Według Łukasza wdowa jest także symbolem gościnności, ufności Bogu, zawierzenia, poświęcenia, całkowitego oddania Bogu.

Analizowane fragmenty pozwalają stwierdzić jednoznacznie, że w Opus Lucanum nie znajdujemy jakiejkolwiek sugestii przemocy wobec wdów. Co więcej, prezentowane teksty zobowiązują wyznawców Jezusa do swoistego rodzaju miłosiernej łagodności wobec potrzebujących kobiet, jakimi są niewątpliwie wdowy. Jednoznacznie przestrzegają przed jakąkolwiek formą ucisku i wykorzystywania ich słabej społecznie pozycji. Piętnują wszelkie tego typu zachowania, jak objadanie domów wdów przez faryzeuszy (20,47) oraz brak zainteresowania ich trudnym losem i odmowa pomocy, jak w przypadku niesprawiedliwego sędziego (18,4), czy jakąkolwiek formę zaniedbywania posługi charytatywnej (Dz 6,1). Zwłaszcza Dzieje Apostolskie, które ukazują pierwsze lata życia wspólnoty uczniów Jezusa, zalecają jednoznacznie nawet swoistego rodzaju „strukturalną” opieką nad wdowami, co zostanie jeszcze bardziej wyakcentowane przez tradycję Pawłową, zwłaszcza w listach pasterskich.

Literaturhinweise

Banaszek A., Prawdziwa pobożność ubogiej wdowy (Mk 12,41–44; Łk 21,1–4), w: W. Chrostowski (red.), Przybliżyło się Królestwo Boże, Warszawa 2008, s. 61–73.

Bednarczyk M., Perykopa o Annie prorokini (Łk 2,36–38) w świetle współczesnych badań, „Novum” 4 (1980), s. 64–83.

Bednarz M., Bierz i czytaj, cz. 1, Tarnów 22000.

Dąbrowski E., Dzieje Apostolskie, Poznań 1961.

Fausti S., Wspólnota czyta Ewangelię według św. Łukasza, Częstochowa 2006.

Fitzmyer J.A., Gli Atti degli Apostoli, Brescia 2003.

Jan Paweł II, Dives in misericordia, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/encykliki/dives.html#m1 [dostęp 28.04.2015].

Kotecki D., „Droga” jako element jedności literacko-teologicznej Ewangelii Łukasza i Dziejów Apostolskich, „Biblica et Patristica Thoruniensia” 1 (2008), s. 55–76. DOI: http://dx.doi.org/10.12775/BPTh.2008.003.

Langkammer H., Dzieje Apostolskie, Lublin 2008.

Langkammer H., Znaczenie o rola kobiety w pierwotnym Kościele, „Zeszyty Naukowe KUL” 38 (1995) 1–2, s. 45–53.

Mickiewicz Fr., Ewangelia według świętego Łukasza. Rozdziały 1–11, cz. 1, Częstochowa 2011.

Mickiewicz Fr., Ewangelia według świętego Łukasza. Rozdziały 12–24, cz. 2, Częstochowa 2012.

Mikołajczak M., Proklamacja tożsamości Jezusa w świątyni jerozolimskiej (Łk 2,25–38), „Premislia Christiana” 8 (1999), s. 183–195.

Mourlon Beernaert P., Maria, Marta i inne. Wizerunki kobiet w Ewangelii, Kraków 1997.

Ostański P., Skądże nadejdzie mi pomoc? (Ps 121,1). Wokół wdowieństwa w Biblii, „Poznańskie Studia Teologiczne” 16 (2004), s. 59–74.

Ostański P., Słudzy Ewangelii w Dziejach, w: J.K. Pytel (red.), Księga Dziejów Apostolskich, Szczecin 1999, s. 227–281.

Paciorek A., Przypowieści Jezusa. Wprowadzenie i objaśnienie, Częstochowa 2013.

Pesch R., Atti degli Apostoli, Assisi 1992.

Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Nowy Testament, t. 4, Poznań 1994.

Rakocy W., „Będziecie moimi świadkami…” (Dz 1,8) (Dzieje Apostolskie), w: J. Frankowski, S. Mędala (red.), Dzieje Apostolskie, Listy św. Pawła, Warszawa 1997, s. 13–81.

Remaud, M. Prophétesse et fille d’Asher, „Cahiers Ratisbonne” 1 (1996), s. 31–46.

Rubinkiewicz R., Pozycja społeczna kobiety w świetle Ewangelii, „Zeszyty Naukowe KUL” 38 (1995) 1–2, s. 55–65.

Schürmann H., Il vangelo di Luca, cz. 1, Brescia 1983.

Stählin G., ch,ra, w: Kittel G., Friedrich G. (red.), Grande Lessico del Nuovo Testamento, t. XV, Brescia 1998, k. 703–772.

Szymik S., Małżeństwo i rodzina w Biblii, w: G. Witaszek (red.), Życie społeczne w Biblii, Lublin 1998, s. 203–225.

Vermes G., Twarze Jezusa, Kraków 2008.

Wdowa, w: Ryken L., Wilhoit J.C., Longman III T., Słownik symboliki biblijnej, Warszawa 1998, s. 1074–1075.

Wojciechowski M., Wady jako zalety. Trzy trudne przypowieści Jezusa (Łk 16,1–8a; 18,1–8a; 11,5–8), „Ateneum Kapłańskie” (2005) 578, s. 111–119.

Biblica et Patristica Thoruniensia

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Veröffentlicht

2015-10-22

Zitationsvorschlag

1.
PODESZWA, Paweł. „Obroń mnie przed moim przeciwnikiem” (Łk 18,3). Status wdowy w Opus Lucanum. Biblica et Patristica Thoruniensia. Online. 22 Oktober 2015. Vol. 8, no. 2, pp. 81-100. [Accessed 7 Juli 2025]. DOI 10.12775/BPTh.2015.011.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Bibliografische Angaben herunterladen
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Ausgabe

Bd. 8 Nr. 2 (2015): Przemoc wobec kobiety?

Rubrik

Artykuły

Lizenz

CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Stats

Number of views and downloads: 2699
Number of citations: 0

ISSN/eISSN

ISSN: 1689-5150

eISSN: 2450-7059

Search

Search

Browse

  • Autor/innenverzeichnis durchblättern
  • Issue archive

User

User

Aktuelle Ausgabe

  • Atom-Logo
  • RSS2-Logo
  • RSS1-Logo

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Sprache

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

kobieta, wdowa, Opus Lucanum, przemoc, miłosierdzie, prorokini Anna, wdowa z Nain, wdowa z Sarepty Sydońskiej, natrętna wdowa, wdowi grosz, Tabita
Aufwärts

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop