Dalla trascendenza all’immediata presenza: l’immagine del trono di Dio nell’Apocalisse
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2012.002Słowa kluczowe
Księga Apokalipsy, tron, transcendencja, bezpośrednia obecność, przystęp do BogaAbstrakt
Obraz tronu w Apokalipsie jest jednym z ważniejszych motywów literackich ostatniej księgi Pisma Świętego. Wystarczy powiedzieć, że słowo tron występuje w niej aż 47 razy. Nie zawsze jednak chodzi o to samo, gdyż oprócz obrazu tronu Bożego, pojawia się w niej np. tron Szatana czy bestii na oznaczenie potęg wrogich Bożemu panowaniu. Najczęstszym obrazem Apokalipsy jest jednak obraz tronu, na którym oprócz samego Boga zasiada także Baranek, czyli Jezus Chrystus. Celem takiego obrazu tronu Boga i Baranka jest ukazanie Bożego panowania nad światem i jego losami oraz Bożej transcendencji, o czym świadczy wiele starotestamentowych odniesień do opisanych przez proroków teofanii. Ale obraz tronu w Apokalipsie zawiera w sobie także nowotestamentowe przesłanie tronu jako miejsca niezwykłej relacji Boga z ludźmi, którzy w Chrystusie osiągnąwszy zbawienie mają do Niego bezpośredni przystęp. Takie jest również przesłanie tego studium, w którym ukazano przemianę obrazu tronu w Apokalipsie od tronu jako miejsca transcendentnej obecności Boga aż po tron jako miejsce Jego stałej i bezpośredniej obecności pośród swego ludu.Bibliografia
Bauckham R., La teologia dell’Apocalisse, Teologia del Nuovo Testamento (a cura di J. D. G. Dunn), Brescia 1994.
Blenkinsopp J., Isaiah 1–39. A New Translation with Introduction and Commentary, The Anchor Bible 19, New York 2000.
Childs B. S., Isaia, Commentari Biblici, Brescia 2005.
Dohmen Ch., Visionen von einem Neuanfang: Hinfuhrungen zum Buch Ezechiel, Klosterneuburg 2010.
Giblin C. H., Apocalisse, Collana: Lettura pastorale della Bibbia 26, Bologna 1993.
Holtz T., Die Offenbarung des Johannes, Das Neue Testament Deutsch 11, Gottingen 2008.
Koottappillil G., The Symbolism of θρόνος and its biblical-theological Implications in the Apocalypse, Roma 1996.
Lohse E., Apocalisse di Giovanni, Nuovo Testamento (a cura di G. Friedrich), Vol. 11, Brescia 1974.
Vanhoye A., Ebrei (Lettera agli), [in:] Nuovo Dizionario di teologia biblica, P. Rosssano – G. Ravasi – A. Girlanda (a cura di), Torino 41991.
Vanni U., L’Apocalisse. Ermeneutica – esegesi – teologia, Supplementi alla Rivista Biblica 17, Bologna 1991.
Wildberger H., Jesaja 1–12, BKAT Band X/1, Neukirchen 1972.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 479
Liczba cytowań: 0