Alegoryczna interpretacja historii Abrahama. Analiza III, IV i VI Homilii o Księdze Rodzaju Orygenesa
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2020.011Słowa kluczowe
Orygenes, Filon z Aleksandrii, alegoreza, alegoria, egzegezaAbstrakt
Orygenes był jednym z najważniejszych myślicieli wczesnego chrześcijaństwa. W swoich pismach odnoszących się do Starego i Nowego Testamentu bardzo często korzystał z interpretacji alegorycznej. Celem artykułu jest analiza III, IV i VI Homilii o Księdze Rodzaju Orygenesa. Interpretacja alegoryczna jest dla Orygenesa problemem zarówno hermeneutycznym jak i filozoficznym. Sposób interpretowania historii Abrahama przez Orygenesa został tu porównany z utworami innych autorów judeohellenistycznych i chrześcijańskich, głównie Filona. Proponowane przez Orygenesa ujęcie historii Abrahama przez Orygenesa ma na celu obronę chrześcijaństwa przed zarzutami wystosowanymi przez pogan i żydów.Bibliografia
Baehrens W.A. (ed.), Homilien zum Hexateuch in Rufins Übersetzung. Erster Teil. Die Homilien zu Genesis, Exodus und Leviticus, [w:] Baehrens W.A. (ed.), Origenes Werke. Sechster Band, Leipzig 1920.
Domaradzki M., Filozofia antyczna wobec problemu interpretacji. Rozwój alegorezy od przedsokratyków do Arystotelesa, Poznań 2013.
Domaradzki M., Między alegorią a typologią. Uwagi o hermeneutyce Orygenesa, Przegląd Religioznawczy 239/1 (2011), s. 17-27.
Filon Aleksandryjski (1994), Pisma. Tom II, tłum. S. Kalinkowski, Kraków 1994.
Mrugalski D. Bóg niezdolny do gniewu. Obrona apathei Boga w teologii aleksandryjskiej: Filon, Klemens i Orygenes, Verbum Vitae 33 (2018), s. 279-314.
Origen, Homilies on Genesis and Exodus, translated by Ronald E. Heine, Washington D.C. 2002.
Orygenes, Homilie o Księdze Rodzaju. Homilie o Księdze Wyjścia, tłum. S. Kalinkowski, wprowadzenie H. Pietras SJ, Kraków 2012.
Philo, On the Cherubim, the Flaming Sword, and Cain, translated by F.H. Colson, G.H. Whitaker, [w:] Philo, Volume II, Cambridge 1994.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Biblia Tysiąclecia. Wydanie IV, Poznań 1983.
Sheridan M. (ed.), Genesis 12-50 [w:] Oden Th. C. (ed), Ancient Christian Commentary on Scripture: Old Testament. Volume II, Downers Grove IL 2004.
Simonetti M. Między dosłownością a alegorią. Przyczynek do historii egzegezy patrystycznej, Kraków 2000.
Starowieyski M. (ed.), Pierwsi Świadkowie: Pisma Ojców Apostolskich, tłum. A. Świderkówna, Kraków 2010.
Walton J. H., Matthews V. H., Chavalas M. W., Komentarz historyczno-kulturowy do Biblii Hebrajskiej, Warszawa 2005.
Zieliński T., Hellenizm a judaizm. Tom II, Warszawa 1927.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1600
Liczba cytowań: 2