Tipologia di donne nella Vita S. Hilarionis di san Girolamo
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2020.001Słowa kluczowe
św. Hieronim, monastycyzm, św. Paweł z Teb, kobietaAbstrakt
Typologia kobiety w Vita S. Hilarionis św. Hieronima
W starożytnym piśmiennictwie monastycznym postaci kobiece pojawiają się raczej rzadko i to w sposób ściśle zamierzony przez autorów. Z zasady obecność kobiety nie jest tu miłe widziana, chyba że mamy do czynienia z jakąś grzesznicą, którą należy nawrócić na drogę cnoty, względnie z niewiastami pobożnymi, które proszą mnicha o cud lub zachęcają do bogobojności. Typem jest tu figura siostry ascety, zgodnie z wzorcem podanym przez św. Atanazego w Vita S. Antonii. Wzorzec ten wykorzystuje św. Hieronim w swoim pierwszym, młodzieńczym dziele – Vita S. Pauli Monachi Thebaei, gdzie kobietę widzi jako zagrożenie dla cnoty. Późniejsza natomiast Vita S. Hilarionis prezentuje bardziej dojrzałe spojrzenie na kobietę. Hieronim, gdy to pisze, nie jest już początkującym mnichem, który boi się kobiety. Przeciwnie, otaczają go wykształcone uczennice i współpracownice, co ma wpływ na jego dzieło. W Vita S. Hilarionis pozytywną postacią kobiecą jest z zasady matka. Pierwszy cud Hilariona polega na obdarzeniu macierzyństwem niepłodnej niewiasty, która, aby go uzyskać, odwołuje się do Bożego macierzyństwa Maryi. Mamy tu do czynienia z wyraźnym odniesieniem do naprawienia grzechu Ewy przez Maryję. Inna postać – Aristaenete – jest duchowym wzorem matki i kobiety chrześcijańskiej. Jednak jeszcze ważniejszą rolę w życiu codziennym Kościoła przypisuje Hieronim anonimowym matkom przekazującym dzieciom i przyszłym pokoleniom magnalia Dei, których doświadczyły lub o których słyszały. Tak rozumiana matka jest w pewnym sensie matką narodu i jego wiary. Oprócz obrazu matki w Hieronimowym dziele jest też mowa o żonach występujących tam postaci męskich, które, nawet jeśli są pogankami, odznaczają się pozytywnymi cechami. Hieronim jest jednak realistą i przedstawia także negatywne postaci kobiece: kobietę uzdrowioną cudownie ze ślepoty, która bardziej ufała lekarzom niż Bogu, oraz dziewicę konsekrowaną, która zdradziła Boskiego Oblubieńca i musiała być egzorcyzmowana. Hieronim zdaje się w ten sposób pouczać, że świętość nie opiera się na cudach, czy na obietnicach składanych Bogu, ale na osobistej zażyłości z Chrystusem. Ukoronowaniem typologii kobiety przedstawionej przez św. Hieronima jest niewiasta-przyjaciółka mnicha odznaczająca się najwyższym stopniem chrześcijańskiej miłości i pobożności. W Vita S. Hilarionis uosabia ją Konstancja – symbol zaufanej przyjaciółki, tak znamienny dla literatury średniowiecznej.
Bibliografia
Fonti classiche (pagane)
Ammianus Marcellinus, Res gestae divi Augusti, edizioni critiche: F. Eyssenhardt, Berlin 1871; V. Gardthausen, Leipzig 1874-1875.
Aulus Cornelius Celsus, De medicina, in W.G. Spencer (ed.), Celsus. De Medicina, London 1960.
Publius Cornelius Tacitus, De origine et situ Germanorum, in https://la.wikisource.org/wiki/De_origine_et_situ_Germanorum_(Germania) (consultato l’11 XI 2019).
Fonti cristiane
Athanasius Alexandrinus, Vita S. Antonii, PG 26, 837-976; ed. M.G.J.M. Bartelink [= Sources Chrétiennes, 400], Paris 2004.
Cyprianus Carthaginensis, Epistulae, PL 4, 191-438.
Hieronymus Stridonensis, De situ et nominibus locorum Hebraicorum, in G. Polizzi (ed.), Hieronymi Hebraicorum quaestiones || Girolamo. Questioni ebraiche [= Hieronymi opera, 2 || Opere di Girolamo, 2], Roma 2016, 423-565.
Hieronymus Stridonensis, Epistulae, ed. I. Hilberg [= Corpus Scriptorum Ecclesiasticorum Latinorum, 54-56], Vindobonae 1910-1918.
Hieronymus Stridonensis, Vita S. Pauli Primi Eremitae, Monachi Thebaei, in B. Degórski (ed.), Hieronymi historica et hagiographica. Vita Beati Pauli monachi Thebaei. Vita Hilarionis. Vita Malchi monachi captivi. Epistula praefatoria in Chronicis Eusebii Caesariensis. Chronicorum Eusebii Caesariensis continuatio. De viris inlustribus. In Regulae S. Pachomii versionem praefatio || Girolamo. Opere storiche e agiografiche. Vita di san Paolo, eremita di Tebe. Vita di Ilarione. Vita di Malco, l’eremita prigioniero. Prefazione alla traduzione delle Cronache di Eusebio di Cesarea. Continuazione delle Cronache di Eusebio di Cesarea. Gli uomini illustri. Prefazione alla traduzione della Regola di Pacomio [= Hieronymi opera, 15 || Opere di Girolamo, 15], Roma 2014, 72-115.
Hieronymus Stridonensis, Vita S. Hilarionis, in B. Degórski (ed.), Hieronymi historica et hagiographica, 116-181.
Hieronymus Stridonensis, Vita S. Malchi monachi captivi, in in B. Degórski (ed.), Hieronymi historica et hagiographica, 182-207.
Johannes Chrysostomus, Contra eos qui subintroductas habeant virgines; Quod regulares feminae viris cohabitare non debeant, PG 47, 495-532; edizione critica in J. Dumortier (ed.), Saint Jean Chrysostome. Les cohabitations suspectes. Comment observer la virginité [= Nouvelle collection de textes et documents], Paris 1955.
Tertullianus Carthaginensis, De cultu feminarum, in S. Isetta (ed.), Tertulliano. L’eleganza delle donne. De cultu feminarum [= Biblioteca Patristica, 6], Firenze 1986.
Tertullianus Carthaginensis, De oratione, CCL 1, 257-274.
Tertullianus Carthaginensis, De virginibus velandis, CCL 2, 1209-1226.
Studi
Achelis H., Virgines Subintroductae. Ein Beitrag zum VII Kapitel des I. Korintherbriefs, Leipzig 1902.
Ciarlo D., Giovanni Crisostomo. Le coabitazioni [= Collana di Testi Patristici, 254], Roma 2018.
Degórski B., Gli epiloghi delle Vitae monastiche del IV secolo: fra retorica e teologia, in La narrativa cristiana antica: codici narrativi, strutture formali e schemi retorici. XXIII Incontro di studiosi dell’antichità cristiana, Roma, 5-7 maggio 1994, Istituto Patristico “Augustinianum” [= Studia Ephemeridis “Augustinianum”, 50], Roma 1995, 193-209.
Degórski B., Epilogi “Żywotów” mnichów IV wieku – retoryka i teologia, Dissertationes Paulinorum 7 (1994), 105-121.
Degórski B., św. Hieronim. Listy do Eustochium. Listy 22, 31, 108 [Źródła Monastyczne, 33], Tyniec – Kraków 2004.
Degórski B., La natura del deserto nelle Vitae di san Girolamo, in La cultura scientifico-naturalistica nei Padri della Chiesa (I-V sec.). XXXV Incontro di studiosi dell’antichità cristiana, Roma, 4-6 maggio 2006 [= Studia Ephemeridis “Augustinianum”, 101], Roma 2007, 549-578.
Degórski B., Zakończenia Hieronimowych Vitae Patrum: Pauli, Hilarionis et Malchi – klucz do właściwego zrozumienia całości tych dzieł, Dissertationes Paulinorum 23 (2014), 5-22.
Giannarelli E., La tipologia femminile nella biografia e nell’autobiografia cristiana del IV secolo [= Studi Storici, 127], Roma 1980.
Lizzi R., Monaci, mendicanti e donne nella geografia monastica di alcune regioni orientali, Atti dell’Istituto Veneto di Scienze, Lettere ed Arti 140 (1981-1982), 341-355.
Mirri L., La vita ascetica femminile in san Girolamo [Tesi dottorale presso la Facoltà Teologica della Pontificia Università S. Tommaso d’Aquino], Roma 1992.
Mirri L., La dolcezza nella lotta. Donne e ascesi secondo Girolamo, Comunità di Bose – Magnano 1996.
Suso F., Angelikos Bios. Aschendorffsche Velargsbuchhandlung, Münster Westfalen 1964.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 733
Liczba cytowań: 1