Aller directement au contenu principal Aller directement au menu principal Aller au pied de page
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Accueil
  • Numéro courant
  • Archives
  • À propos
    • Comité éditorial
    • À propos de cette revue
    • Soumissions
    • Proces recenzyjny
    • Lista Recenzentów
    • Rada Naukowa
    • Zapora „ghostwriting” i „guest authorship”
    • Informacja o niepobieraniu opłat za zgłaszanie i publikację artykułów
    • Serwisy abstraktowe i indeksowe
    • Déclaration de confidentialité
    • Polityka Open Access
    • Zasady archiwizacji
    • Coordonnées
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Biblica et Patristica Thoruniensia

„Pan świeczników i gwiazd” (Ap 1,12-20) G. Bednarskiego – ilustracja czy interpretacja pierwszej wizji Apokalipsy Janowej?
  • Accueil
  • /
  • „Pan świeczników i gwiazd” (Ap 1,12-20) G. Bednarskiego – ilustracja czy interpretacja pierwszej wizji Apokalipsy Janowej?
  1. Accueil /
  2. Archives /
  3. Vol. 11 No. 1 (2018) /
  4. Artykuły

„Pan świeczników i gwiazd” (Ap 1,12-20) G. Bednarskiego – ilustracja czy interpretacja pierwszej wizji Apokalipsy Janowej?

Auteurs-es

  • Paweł Adam Podeszwa Uniwersytet. im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Wydział Teologiczny Zakład Nauk Biblijnych http://orcid.org/0000-0002-4000-1660

DOI :

https://doi.org/10.12775/BPTh.2018.003

Mots-clés

Apokalipsa, Chrystus zmartwychwstały, wizja wstępna, Bednarski, ilustracja, interpretacja

Résumé

W artykule omawiam jeden z współczesnych przykładów oddziaływania Apokalipsy na sztukę, jakim jest cykl ilustracji polskiego artysty Grzegorza Bednarskiego do wybranych fragmentów ostatniej księgi biblijnej. Przedmiotem analizy jest pierwsza ilustracja cyklu, nosząca tytuł „Pan świeczników i gwiazd” (Ap 1,12-20), która przedstawia wstępną wizję, otwierającą Apokalipsę. Po omówieniu genezy powstania ilustracji G. Bednarskiego, krótkiej analizie tekstu biblijnego, stawiam pytanie zapowiedziane w tytule: czy praca polskiego artysty jest tylko bardziej lub mniej udaną ilustracją inspirującą się tekstem biblijnym czy stanowi jego interpretację nie tylko artystyczną, ale przed wszystkim teologiczną i przyczynia się do lepszego odczytania przesłania Apokalipsy. Przeprowadzone analizy pozwalają stwierdzić, że artysta pozostaje wierny przede wszystkim profetycznemu charakterowi Księgi Objawienia. Jego twórczość jest sztuką interpretacji oraz aktualizacji orędzia biblijnego. Artysta staje się egzegetą, który pędzlem maluje i wydobywa teologiczne przesłanie Księgi, staje się „głosem”, który „można i trzeba zobaczyć”, także po to, aby lepiej go zrozumieć. W ten sposób obraz komunikuje to co wydaje się być niewyobrażalne, a jednak ważne, konieczne i niezbędne.

Références

Apokalipsa świętego Jana Apostoła, Przekład z języka greckiego i komentarz ks. Jan Kanty Pytel. Ilustracje Grzegorz Bednarski, Poznań 2008.

Aune D.E., Revelation 1–5, Nashville 1997.

Beale G.K., The Book of Revelation, Grand Rapids 1999.

Benedykt XVI, Verbum Domini, Kraków 2010.

Biguzzi G., Apocalisse, Torino 2005.

Charlesworth J.H., The Jewish Roots of Christology: The Discovery of the Hypostatic Voice, SJT (39)1986, s. 19–41.

Comblin J., Le Christ dans l’Apocalypse, Paris–Tournai 1965.

Doglio C., Il Primogenito dei morti. La risurrezione di Cristo e dei cristiani nell’Apocalisse di Giovanni, Bologna 2005.

Gądecki S., Wstęp do pism Janowych, Gniezno 21996.

Gryczyński M., Zrozumieć przesłanie Apokalipsy. Wywiad z ks. prof. Janem Kantym Pytlem, „Przewodnik Katolicki” 28(2008), https://www.przewodnik-katolicki.pl/Archiwum/2008/Przewodnik-Katolicki-28-2008/Wiara-i-Kosciol/Zrozumiec-przeslanie-Apokalipsy, [dostęp: 02.10.2017].

Hanna K.F.A., La passione di Cristo nell’Apocalisse, Roma 2001.

Jankowski A., Syn Człowieczy w Janowej Apokalipsie (Ap 1,13; 14,14), PTom 1(1984), s. 39–48.

Jelonek T., Biblia w kulturze świata, Kraków 2007.

Jelonek T., Biblijna teologia kapłaństwa, Kraków 2006.

Knapiński R., Egzegeza biblijna w sztuce – słowo obrazem się staje, w: Biblia kodem kulturowym Europy, red. S. Szymik, Lublin 2013, s. 45–75.

Kotecki D., Duch Święty w zgromadzeniu liturgicznym w świetle Apokalipsy św. Jana, Warszawa 2006.

Kotecki D., Jezus a Bóg Izraela w Apokalipsie św. Jana, Toruń 2013.

Kotecki D., Kryteria interpretacji Apokalipsy, BPT 5(2012), s. 15–34.

Kotecki D., Reinterpretación del Antiguo Testamento en el Nuevo: cristología teocéntrica en el Apocalipsis de san Juan, ScT 40(2008)2, s. 509–524.

Kotecki D., Zagadkowe wyrażenie „anioł Kościoła” w Apokalipsie według św. Jana, ZNSBP 3(2006), s. 257–271.

Lupieri E., L’Apocalisse di Giovanni, [Roma] 42005.

Malina A., Mistagogiczny i pedagogiczny charakter Przemienienia Pańskiego w narracji Marka (9,2–13), w: A. Żądło (red.), Mistagogia a duchowość, Katowice 2007, s. 170–181.

Nota biograficzna G. Bednarskiego, http://www.galeria-attis.pl/artysta/grzegorz-bednarski/, [dostęp: 02.10.2017].

O’Collins G., Christology. A Biblical, Historical and Systematic Study of Jesus, Oxford 22009.

Oepke A., evgei,rw, w: Kittel G., Friedrich G. (red.), Grande Lessico del Nuovo Testamento, t. III, Brescia 1967, kol. 22–30.

Ostański P., Objawienie Jezusa Chrystusa. Praktyczny komentarz do Apokalipsy, Ząbki 2005.

Pedroli L., Dal fidanzamento alla nuzialità escatologica. La dimensione antropologia del rapporto tra Cristo e la Chiesa nell’Apocalisse, Assisi 2007.

Podeszwa P., Jezus jako Arcykapłan w świetle J 19,23 i Ap 1,13, w: D. Dziadosz (red.), Od Melchizedeka do Jezusa Arcykapłana. Biblia o kapłaństwie, Lublin 2010, s. 202–207.

Podeszwa P., Od inspiracji do interpretacji. Grafiki artystyczne w ilustrowanym wydaniu Biblii Poznańskiej, „Teologia i Człowiek” 27(2014)3, s. 159–171.

Podeszwa P., Paschalna pamięć o Jezusie. Studium egzegetyczno-teologiczne wyrażenia h` marturi,a VIhsou/ w Apokalipsie św. Jana, Poznań 2011.

Popielewski W., Od „Siódmej pieczęci” I. Bergmana aż po „legion” S. Stewarta – czego laicka sztuka filmowa szuka w Apokalipsie św. Jana?, w: Biblia kodem kulturowym Europy, red. S. Szymik, Lublin 2013, s. 249–265.

Prigent P., L’Apocalypse de Saint Jean, Genève 2000.

Ravasi G., Apokalipsa, Kielce 2002.

Rigato M.-L., Giovanni: l’enigma il Presbitero il culto il Tempio la cristologia, Bologna 2007.

Rogozińska R., Apokalipsa według Grzegorza Bednarskiego. Eskalacja zła czy orędzie nadziei?, „Sacrum et Decorum” 3(2010), s. 95–114.

Segalla G., La memoria simbolica del Gesù terreno nel libro dell’Apocalisse, LA 50(2000), s. 115–141.

Sieg F., „Podobny do Syna Człowieczego” (analiza porównawcza Ap 1,12–16; 19,11–16), STV 26(1988)1, s. 251–255.

Sieg F., Implikacje formuły samookreśleniowej Ap 1,17c.18 dla interpretacji Baranka w Ap 4–5, SS 8–9(2004–2005), s. 225–239.

Sikora A.R., vArch, w Apokalipsie św. Jana, w : S. Bielecki, H. Ordon, H. Witczyk (red.), W posłudze Słowa Pańskiego. Księga pamiątkowa poświęcona ks. prof. dr. hab. Józefowi Kudasiewiczowi z okazji 70-lecia urodzin, Kielce 1997, s. 319–328.

Vanni U., L’Apocalisse. Ermeneutica, esegesi, teologia, Bologna 1991.

Wojciechowski M., Apokalipsa świętego Jana. Objawienie, a nie tajemnica, Częstochowa 2012.

Wojciechowski M., Zmartwychwstanie w Apokalipsie św. Jana, w: A. Paciorek, A. Tronina, P. Łabuda (red.), Zmartwychwstał prawdziwie, Tarnów 2010, s. 263–273.

Biblica et Patristica Thoruniensia

Téléchargements

  • PDF (Język Polski)

Publié-e

2018-04-07

Comment citer

1.
PODESZWA, Paweł Adam. „Pan świeczników i gwiazd” (Ap 1,12-20) G. Bednarskiego – ilustracja czy interpretacja pierwszej wizji Apokalipsy Janowej?. Biblica et Patristica Thoruniensia. Online. 7 avril 2018. Vol. 11, no. 1, pp. 57-85. [Accessed 4 juillet 2025]. DOI 10.12775/BPTh.2018.003.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Télécharger la référence
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numéro

Vol. 11 No. 1 (2018)

Rubrique

Artykuły

Licence

CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Stats

Number of views and downloads: 1666
Number of citations: 1

ISSN/eISSN

ISSN: 1689-5150

eISSN: 2450-7059

Search

Search

Browse

  • Parcourir l'index des auteurs-es
  • Issue archive

User

User

Numéro courant

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Langue

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Apokalipsa, Chrystus zmartwychwstały, wizja wstępna, Bednarski, ilustracja, interpretacja
Haut

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop