Pieśń Mojżesza i Baranka. Znaczenie muzyki wokalnej, instrumentalnej i tańca w tekście biblijnym na podstawie Ap 15,2-4 – studium egzegetyczno-teologiczne.
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2018.001Słowa kluczowe
muzyka w Biblii, znaczenie muzyki w Biblii, ApokalipsaAbstrakt
Muzyka towarzyszy wielu wydarzeniom opisanym w Biblii. Protagoniści wyrażają za jej pomocą radość, dziękczynienie, uwielbienie, a także ból i rozpacz. Jak pokazuje cała historia biblijna, a w szczególności tekst Apokalipsy, jakość i ukierunkowanie muzyki wyraża relację, w jakiej człowiek znajduje się wobec Boga. Poprzez studium synchroniczne oraz egzegezę, autor stara się przedstawić wspomnianą zależność muzyki i wiary w Boga. W ten sposób odpowiadając na pytanie o znaczenie wzmianek muzycznych w Biblii.
Bibliografia
Biblia w przekładzie ks. Jakuba Wujka z 1599 r., Warszawa 2000.
Biblia warszawsko-praska, Warszawa 1997.
Novum Testamentum Graece, red Aland B. i K., Karavidopoulos J., Martini C.M., Stuttgart 2006.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2008.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Wydawnictwo Pallotinum (Biblia Tysiąclecia), Poznań 2007.
Balz H., Cháragma, w: Exegetical Dictionary of The New Testament, red. H. Balz, G. Schneider, t. 3, Grand Rapids 1990, s. 455-456.
Balz H., Phobéomai, w: Exegetical Dictionary of The New Testament, red. H. Balz, G. Schneider, t. 3, Grand Rapids 1990, s. 429-432.
Bauckham R., Revalation, w: The Oxford Bible Commentary, red. J. Barton, J. Muddiman, Oxford 2001, s. 1287-1306.
Chomiński J., Wilkowska-Chomińska K., Historia muzyki, Kraków 1989, t. 1.
Collins A.Y., Apokalipsa św. Jana, w: Katolicki Komentarz Biblijny, red. R.E. Brown, J.A. Fitzmyer, R.E. Murphy, Warszawa 2001, s. 1542-1572.
Ehrman B.D., Przeinaczanie Jezusa. Kto i dlaczego zmieniał Biblię, tłum. M. Chowaniec, Warszawa 2009.
Hartman L., Ónoma, w: Exegetical Dictionary of The New Testament, red. H. Balz, G. Schneider, t. 2, Grand Rapids 1990, s. 519-522.
Herrgott G., Liczba, w: Praktyczny słownik biblijny. Opracowanie zbiorowe katolickich i protestanckich teologów, red. A. Grabner-Haider, tłum. T. Mieszkowski, P. Pachciarek, Warszawa 1994, kol. 651.
Jankowski A., Apokalipsa Świętego Jana: wstęp, przekład z oryginału, komentarz, Poznań 1959.
Kratz R., Thálassa, w: Exegetical Dictionary of The New Testament, red. H. Balz, G. Schneider, t. 2, Grand Rapids 1990, s. 127-128.
Kuhli H., Eikôn w: Exegetical Dictionary of The New Testament, red. H. Balz, G. Schneider, t. 1, Grand Rapids 1990, s. 388-391.
Kunzler M., Liturgia Kościoła, Poznań 1999.
Michels U., Atlas muzyki, tłum. P. Maculewicz, Warszawa 2002, t. 1.
Montagu J., Instrumenty muzyczne biblii, Kraków 2006.
Niditch S., Judges w: The Oxford Bible Commentary, red. J. Barton, J. Muddiman, Oxford 2001, s. 176-191.
O’Connor M., Księga Sędziów, w: Katolicki komentarz biblijny, red. R.E. Brown, J.A. Fitzmyer, R.E. Murphy, Warszawa 2001 s. 213-234.
Pauritsch K., Obraz, w: Praktyczny słownik biblijny. Opracowanie zbiorowe katolickich i protestanckich teologów, red. A. Grabner-Haider, tłum. T. Mieszkowski, P. Pachciarek, Warszawa 1994, kol. 860.
Ratzinger J., Duch liturgii, tłum. E. Pieciul, Poznań 2002.
Ratzinger J., Nowa pieśn dla Pana, tłum. J. Zychowicz, Kraków 2005.
Ryken L., Willhoit J.C., Longman III T., Słownik symboliki biblijnej. Obrazy, symbole, motywy, metafory, figury stylistyczne i gatunki literackie w Piśmie Świętym, tłum. Z. Kościuk, Warszawa 2003.
Scholes P.A., The Oxford Companion to Music, London 1977.
Strobel A., Theríon, w: Exegetical Dictionary of The New Testament, red. H. Balz, G. Schneider, t. 2, Grand Rapids 1990, s. 148-149.
Szamot M., Apokalipsa czytana dzisiaj, Kraków 2000.
Wojciechowski M., Apokalipsa Świętego Jana: objawienie, a nie tajemnica. Wstęp, przekład z oryginału, komentarz, Częstochowa 2012.
Popowski R., Wielki słownik grecko-polski Nowego Testamentu, Warszawa 1995
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 2141
Liczba cytowań: 0