Rodzenie Słowa w świetle Tomaszowego komentarza do Prologu Ewangelii św. Jana (J 1, 1–2)
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2015.015Słowa kluczowe
rodzenie, Słowo, św. Tomasz z AkwinuAbstrakt
W Bogu, którego istota jest tożsama z istnieniem, intelekt, rzecz poznawana oraz ujęcie umysłowe są tym samym, dlatego też, w odróżnieniu od poznania na sposób ludzki, w Bogu nie ma rozróżnienia na intelekt czynny i możnościowy, nie zachodzi również aktualizacja treści poznawczych. Myśl Boża od razu, w jednym momencie posiada doskonałe i całkowite poznanie rzeczy, dlatego też wie o niej wszystko, bez potrzeby łączenia, odłączania czy rozumowania. Z tego wynika, że Bóg poznaje siebie zawsze, jest więc rzeczą konieczną, aby Słowo Boga było współwieczne Bogu, a nie pojawiało się w jakimś momencie, tak jak słowo poczęte wewnętrznie (verbum cordis), którym jest ujęcie umysłowe człowieka.
Aby prawidłowo zrozumieć, że Słowo Boga jest Bogiem, konieczne jest wykazanie relacji, jaka między Nimi zachodzi, o czym pouczają nas zdania: „Bogiem było Słowo” oraz „Ono było na początku u Boga”. Odwieczne Słowo jest równe Ojcu i wyraża całe Jego istnienie, będąc współistotne i współsubstancjalne Ojcu, ponieważ jest Jego substancją. „Słowo”, które wskazuje na proces intelektualny, a nie materialny, zachowuje podobieństwo do natury tego, z czego pochodzi, dlatego nazywamy je „Synem”, a jego powstanie nazywamy zrodzeniem.
Celem artykuły jest skonfrontowanie Tomaszowej koncepcji rodzenia Słowa z Komentarzem do Prologu Ewangelii św. Jana, w celu wydobycia bogactwa, zarówno językowego, jak i filozoficznego, które przybliży nam powyższe zagadnienie.
Bibliografia
Andrzejuk A., Słownik terminów. Św. Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna, t. 35, Warszawa–Londyn 1998.
Bartnik, Cz.S., Dogmatyka katolicka, t. 1., Lublin 2010.
Bartnik Cz.S., Chrystologia świata w Prologu Ewangelii według św. Jana, Teologia w Polsce 4, 2 (2010), s. 189–195.
Emery G., Traktat o Trójcy Świętej w „Summie teologii” w: Święty Tomasz teolog. Wybór studiów, pod red. M. Palucha, Warszawa–Kęty 2005, s. 231–269.
Emery G., Traktat o Trójcy Świętej w „Summie przeciw poganom”, w: Święty Tomasz teolog. Wybór studiów, pod red. M. Palucha, Warszawa–Kęty 2005, s. s. 270–312.
Emery G., Niezmienność Boga miłości i problemy dyskursu o „cierpieniu Boga”, w: Święty Tomasz teolog. Wybór studiów, pod red. M. Palucha, Warszawa–Kęty 2005, s. 381–419.
Emery G., Teologia trynitarna świętego Tomasza z Akwinu, tłum. M. Romanek, Kraków 2014.
Kyongsuk Min A., Thomas Aquinas on the Trinity, w: The Cambridge Companion to The Trinty, pod red. P.C. Phan, Cambridge 2011, s. 87–107.
Richard, R.L., The Problem of an apologetical perspective in the trinitarian theology of St. Thomas Aquinas, Rome 1963, s. 162–170.
Scheffczyk L., Nauka Tomasza z Akwinu o Trójcy Świętej wobec współczesnej krytyki, w: Święty Tomasz teolog. Wybór studiów, pod red. M. Palucha, Warszawa–Kęty 2005, s. 352–380.
Tomasz z Akwinu, Summa teologiczna, t. 1–35, tłum zbiorowe red. S. Bełch, Londyn 1962–1998.
Tomasz z Akwinu, Komentarz do Ewangelii Jana, tłum. T. Bartoś, Kęty 2002.
Tomasz z Akwinu, Summa contra Gentiles. Prawda wiary chrześcijańskiej w dyskusji z poganami, innowiercami i błądzącymi , t. 1–3, tłum. Z. Włodek, W. Zega, Poznań 2003–2009.
Weber E.-H., Le Christ selon Saint Thomas d’Aquin, Paris 1988.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 625
Liczba cytowań: 0