Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Proces recenzyjny
    • Lista Recenzentów
    • Rada Naukowa
    • Zapora „ghostwriting” i „guest authorship”
    • Informacja o niepobieraniu opłat za zgłaszanie i publikację artykułów
    • Serwisy abstraktowe i indeksowe
    • Polityka prywatności
    • Polityka Open Access
    • Zasady archiwizacji
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Biblica et Patristica Thoruniensia

Kryteria interpretacji Apokalipsy
  • Strona domowa
  • /
  • Kryteria interpretacji Apokalipsy
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 5 (2012): Apokalipsa św. Jana /
  4. Biblica

Kryteria interpretacji Apokalipsy

Autor

  • Dariusz Kotecki Wydział Teologiczny Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/BPTh.2012.001

Słowa kluczowe

Apokalipsa, interpretacja, zgromadzenie liturgiczne, apokaliptyka, symbolizm

Abstrakt

Na tle przedstawionego Sitz im Leben można pokusić się o stwierdzenie, że Ap jest niczym innym jak ewangeliczną proklamacją dotyczącą historii. Przesłanie całej księgi jest jasne: Bóg jest Panem historii. On wszedł w nią nieodwracalnie przez swojego Syna, Jezusa Chrystusa, w którym podarował światu zbawienie. Jezus jest przedstawiony w Ap jako zwycięzca70. Zwycięstwo Chrystusa, które dokonało się w Jego misterium paschalnym jest definitywne, chociaż jego skutków do końca jeszcze nie widać. Ono osiągnie swój finał w batalii końcowej Jezusa przeciw siłom zła (19,11–20,5). Chrześcijanie zwyciężają wspomniany wyżej system tylko i wyłącznie dzięki mocy, która płynie z misterium paschalnego Jezusa (por. 7,14; 12,11). Czytając Ap, należy o tym przesłaniu pamiętać.

Cztery kryteria służące do właściwej interpretacji Księgi Apokalipsy na pewno nie są jedynymi. Wydaje się jednak, że ich uwzględnienie może przyczynić się do głębszego zrozumienia tej księgi i do coraz bardziej odważnego do niej sięgania.

Bibliografia

Aune D. E., Revelation 17–22, WBC 54c, Nashville 1999.

Beale G. K., John’s Use of the Old Testament in Revelation, JSNTSupp 166, Sheffield 1999.

Beale G. K., The Book of Revelation, Grand Rapids 1999.

Beale G. K., The Use of Daniel in Jewish Apocalyptic Literature and Revelation of St. John, Lanham 1984.

Czajkowski M., Ostatnie proroctwo (Apokalipsa), w: Ewangelia św. Jana, Listy powszechne, Apokalipsa, opr. R. Bartnicki, M. Czajkowski, S. Mędala, J. Załeski, Warszawa 1992.

Feuillet A., Le cantique des cantiques et l’Apocalypse, RechScRel 49 (1961), s. 321–353.

Gangemi A., L’Utilizzazione del Dt-Iz nell’Apocalisse di Giovanni, „Euntes Docete”27 (1974), s. 109–144, 311–339.

Hanson P. D., Old Testament Apocalyptic, Nashville 1987.

Haręzga S., Błogosławieństwa Apokalipsy, Katowice 1992.

Jenkins F., The Old Testament in the Book of Revelation, Marion 1972.

Karczewski M., Reinterpretacja Księgi Rodzaju w Apokalipsie św. Jana, Biblioteka Wydziału Teologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie nr 55, Olsztyn 2010.

Koch K., The Rediscovery of Apocalyptic, London 1972.

Kotecki D., Duch Święty w zgromadzeniu liturgicznym w świetle Apokalipsy św. Jana, RSB 26, Warszawa 2006.

Kotecki D., Reinterpretation del Antiguo Testamento en eln Nuevo: Cristologia teocentrica en el Apocalipsis de San Juan, ScTh 40 (2008), s. 509–524.

Kowalski B., Die Rezeption des Propheten Ezechiel in der Offenbarung des Johannes, SBB 52, Stuttgart 2004.

Lancelotti A., L’Antico Testamento nell’Apocalisse, RivBib 14 (1966), s. 369–384.

Linke W., Księga Ezechiela w Apokalipsie według św. Jana, CT 77 (2007), n. 4, s. 79–101.

Marconcini B., L’Utilizzazione del testo masoretico nelle citazioni isaiane dell’Apocalisse, RivBib 24 (1976), s. 113–136.

Marino M., Custodire la Parola, Bologna 2003.

Mathewson D., A New Heaven and New Earth: The Meaning and Fuktion of the Old Testament in Revelation 21,1–22,5, JSNTSupp 238, Sheffield 2003.

Monge Garcia J. L., Los Salmos en El Apocalipsis, „Cistercium” 28 (1976), s. 269–278; 29 (1977), s. 19–48.

Moyise S., The Old Testament in the Book of Revelation, JSNTSupp 115, Sheffield 1995.

Paulien J., Elusive Allusions: The Problematic Use of the Old Testament in Revelation, BR 33 (1988), s. 37–55.

Prigent P., L’Apocalisse traduzione e commento, (tłumaczenie z j. francuskiego), Roma 1985.

Ruiz J. P., Ezekiel in the Apokalypse: The Transformation of Prophetic Language in Revelation 16,17–19,10, Frankfurt 1989.

Schlatter A., Das Alte Testament in der johanneischen Apokalypse, Gutersloh 1912.

Stachowiak L., Apokaliptyka i eschatologia u progu ery chrześcijańskiej, AK 63 (1971), s. 57–68.

Tkacz R., Listy do siedmiu Kościołow (Ap 2,1–3,22). Studium historyczno-egzegetyczne, RSB 11, Warszawa 2003.

Trudinger L. P., Some Observations Concerning the Text of the Old Testament in the Book of Revelation, JTS 17 (1966), s. 82–88.

Vanhoye A., Ezechiel dans l’Apocalypse, Bib 43 (1962), s. 436–472.

Vogelsang J. M., The Interpretation of Ezekiel in the Book of Revelation, Harvard 1985.

Biblica et Patristica Thoruniensia

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2012-12-01

Jak cytować

1.
KOTECKI, Dariusz. Kryteria interpretacji Apokalipsy. Biblica et Patristica Thoruniensia [online]. 1 grudzień 2012, T. 5, s. 15–34. [udostępniono 1.7.2025]. DOI 10.12775/BPTh.2012.001.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 5 (2012): Apokalipsa św. Jana

Dział

Biblica

Licencja

CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1467
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN: 1689-5150

eISSN: 2450-7059

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Apokalipsa, interpretacja, zgromadzenie liturgiczne, apokaliptyka, symbolizm
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa