Typologia proroka Jonasza w przepowiadaniu Piotra Chryzologa
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2009.010Abstrakt
Mieczysław Celestyn Paczkowski poddaje analizie homilię 37 Piotra Chryzologa, w której zajmuje się on Księgą Jonasza. Nie chodzi tu o komentarz, ale o zwykłą homilię, gdzie jednak Chryzolog wypunktowuje najważniejsze kwestie dotyczące rzeczonej Księgi. Biskup Ravenny aplikuje wobec faktów z życia Jonasza interpretację typologiczną. Ta interpretacja Księgi łączy się z tą podaną przez Cyryla Jerozolimskiego, Hilarego z Poitirs i Ambrożego.
Nella vita di Pietro Crisologo le date certe sono assai poche, ma la sua identita di vescovo e di esegeta viene fuori chiaramente dalle omelie che sono pervenute fi no a noi. Esse hanno prevalentemente fi nalita pastorale che non esclude minimamente la loro diligente elaborazione formale. Il libro di Giona, di cui il Crisologo si occupa nell’omelia 37, era ben conosciuto dai suoi ascoltatori. Si trattava di una specie di parabola, in forma di racconto, che aveva valore profetico, annunciando la missione e la resurrezione futura di Cristo. Non si tratta, ovviamente, di un commentario sistematico al libro profetico, ma del sermone che puntualizza le questioni piu importanti. Il vescovo di Ravenna applica ai fatti di Giona l’interpretazione tipologica piu comune. Secondo questa chiave il nostro autore legge le pericopi piu importanti di questo libro profetico. Il Crisologo non tralascia il contesto pasquale dell’immagine anticotestamentaria di Giona nel ventre del pesce mostruoso e ne segue la pista liturgico – pastorale. Inoltre, la conversione dei pagani fa parte della fi gura profetica (riferimento a Lc 11,29–30). Il Crisologo vede nella regina di Saba un’immagine della Chiesa. Tutto cio viene espresso con linguaggio comprensibile e chiaro delle „parole d’oro” che hanno reso popolare questo vescovo di Ravenna in tutta la Chiesa. L’interpretazione della storia di Giona data da Pietro Crisologo si ricollega a Cirillo di Gerusalemme, Ilario di Poitiers e Ambrogio.
Bibliografia
Baldisseri L., S. Pier Crisologo, arcivescovo di Ravenna, Imola 1921.
Baxter J. H., The homilies of St. Peter Chrysologus, JThS 22 (1921), s. 250-258.
Boehmer G., Petrus Chrysologus, Erzbischof von Ravenna als Prediger, Paderborn 1919.
Cytowska M., Szelest H., Literatura rzymska. Okres cesarstwa. Autorzy chrześcijańscy, Warszawa 1994.
Del Ton G., De s. Petri Chrysologi eloquentia, Latinitas 6 (1958), s. 177-189.
Devreesse R., Essai sur Théodore de Mopsueste (Studi e Testi 141), Watykan 1948.
Di Berardino A. (red.), J. Quasten (wstęp), Patrologia, t. III, Casale Monferrato 1983.
Lucchesi G., Stato attuale degli studi sui santi della antica provincia ravennate: Atti dei convegni di Cesena e di Ravenna, t. I, Cesena 1969.
Michalcik F., Doctrina moralis S. Petri Chrysologi (praca doktorska na Papieskim Uniwersytecie Laterańskim), Rzym 1969.
Moricca U., Storia della letteratura lati- na cristiana, t. III/l, Torino 1932.
Olivar A., Los sermones de san Pedro Crisólogo, Montserrat 1962.
Paganotto E., L'apporto dei sermoni di S. Pier Crisologo alla storia della cura pastorale a Ravenna nel secolo V (praca doktorska na Papieskim Uniwersytecie „Gregorianum"), Roma 1969.
Simonetti M., Między alegorią a dosłownością. Przyczynek do historii egzegezy patrystycznej, Kraków 2000.
Sottocornola F., L'anno liturgico nei sermoni di Pietro Crisologo. Ricerca storicocritica sulla liturgia di Ravenna antica, Cesena 1973.
Zangara V., San Pietro Crisologo, w: G. Bosio, D. Dal Covolo, M. Maritano (red.), Introduzione ai Padri della Chiesa. Secoli IV e V, Torino 1995.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 451
Liczba cytowań: 0