Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Proces recenzyjny
    • Lista Recenzentów
    • Rada Naukowa
    • Zapora „ghostwriting” i „guest authorship”
    • Informacja o niepobieraniu opłat za zgłaszanie i publikację artykułów
    • Serwisy abstraktowe i indeksowe
    • Polityka prywatności
    • Polityka Open Access
    • Zasady archiwizacji
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Biblica et Patristica Thoruniensia

Mit i historia w narracjach biblijnych. : Perspektywa hermeneutyczna
  • Strona domowa
  • /
  • Mit i historia w narracjach biblijnych. : Perspektywa hermeneutyczna
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 18 Nr 4 (2025) /
  4. Artykuły

Mit i historia w narracjach biblijnych.

Perspektywa hermeneutyczna

Autor

  • Zdzisław Pawłowski Katedra Biblistyki, Wydział Teologiczny, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0002-3042-351X

DOI:

https://doi.org/10.12775/BPTh.2025.023

Słowa kluczowe

mit, historia, narracje biblijne, pamięć kulturowa, metoda historyczno-krytyczna

Abstrakt

Historiograficzna tradycja starożytnego Bliskiego Wschodu zawiera mieszankę historii i mitu. To oznacza kombinację rozwoju zdarzeń na osi czasu i co można nazwać trybem historycznego myślenia, w który włączone są motywy mityczne. A zatem dzisiejsze próby oddzielania mitu i historii mogą oznaczać odarcie tej ostatniej z istotnego elementu znaczeniowego. Z perspektywy społeczno-antropologicznej Biblia nie może więc zostać użyta jako bezpośrednie źródło lub świadectwo przeszłości starożytnego Izraela, ale musi być wpierw kulturowo odkodowana. Triumf rozumu zapoczątkowany w Oświeceniu oznaczał, że biblijne narracje przestały być teologicznym mitem, nieomylnym i wyjętym spod krytyki, i zostały przypisane do własnego kontekstu historycznego. Zwrot w kierunku pamięci w samej hermeneutyce historii spowodował jednak, że teksty biblijne zaczęto traktować jako zapisy pamięci, która z kolei jest zawsze żywa i stanowi niewyczerpany rezerwuar aktualnej tożsamości. Interpretacja pomyślana jako ożywianie pamięci odpowiada nakazowi Boga, skierowanemu przez Mojżesza do ludu (Pwt 5,15; 7,18; 8,2.18). Polecenie ‘pamiętaj’ nie jest pobudzane ciekawością przeszłości i przemożną chęcią jej rekonstrukcji, lecz pragnieniem bycia (tożsamości), w którym wybrzmiewa pytanie ‘kim jestem?’. Odpowiedź, aby mogła być aktualna dla kolejnych pokoleń czytelników, musi mieć kształt narracji, w której mit i historia są nierozerwalnie ze sobą splecione.

Bibliografia

Ankersmit, Frank R. 2001. „The Sublime Dissociation of the Past: or How to Be(come) What One is No Longer.” History and Theory 40: 295–323.

Assmann, Jan. 2012. „Cultural Memory and the Myth of the Axial Age.” In The Axial Age and Its Consequences, edited by R. N. Bellah, H. Joas, 366–407. Cambridge: The Belknap Press of Harvard University Press.

Assmann, Jan. 2008. Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych. Przełożyła Anna Kryczyńska-Pham. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Burke, Peter. 2019. Myth, Memories, and The Representation of Identities. Brighton: Edward Everett Root.

Damrosch, David. 1987. The Narrative Covenant. Transformations of Genre in the Growth of Biblical Literature. New York: Harper & Row.

Fishbane, Michael. 2003. Biblical Myth and Rabbinic Mythmaking. Oxford: Oxford Univeristy Press.

Gadamer, Hans-Georg. 1993. Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej. Przełożył Bogdan Baran. Kraków: Inter Esse.

Gaddis, John L. 2004. The Landscape of History. How Historian Map the Past. Oxford: Oxford University Press.

Genette, Gérard. 1980. Narrative Discourse. An Essay in Method. Translated by Jane E. Lewin. Ithaca: Cornell University Press.

Habermas, Jürgen. 1972. Knowledge and Human Interests. Translated by Jeremy J. Shapiro. Boston: Beacon Press.

Habermas, Jürgen. 1987. The Philosophical Discourse of Modernity. Translated by Frederick G. Lawrence. Cambridge: MIT Press.

Hartog, François. 2000. „The Invention of History: The Pre-History of A Concept From Homer to Herodotus.” History and Theory 39: 384–395.

Heehs, Peter. 1994. „Myth, History, and Theory.” History and Theory 33: 1–19.

Hutter, Axel. 2002. Narrative Ontology. Translated by Aaron Shichet. Cambridge: Polity Press.

Koselleck, Reinhard. 2012. Warstwy czasu. Studia z metahistorii. Przełożyła Krystyna Krzemieniowa, Jarosław Merecki. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Legaspi, Michael C. 2010. The Death of Scripture and the Rise of Biblical Studies. Oxford: Oxford University Press.

Mills, Jon. 2020. „Toward a Theory of Myth.” Hermeneia 25: 37–53.

Momigiliano, Arnaldo. 1990. The Classical Foundations of Modern Historiogaphy. Oakland: University California Press.

Nietzsche, Fryderyk. 1912. Niewczesne rozważania. Przełożył Leopold Staff. Nakład Jakóba Mortkowicza.

Pawłowski, Zdzisław. 2024. Koniec Historii i Historia po Końcu. Księgi Królewskie w perspektywie hermeneutycznej. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Pawłowski, Zdzisław. 2003. Opowiadanie, Bóg i początek. Teologia narracyjna Rdz 1–3. Warszawa: Vocatio.

Pawłowski, Zdzisław. 2021. „Z Gilgal do Gilgal. Miejsca pamięci w biografii Elizeusza (2 Krl 2,1–4,38).” Ethos 136: 45–70.

Pfoh, Emanuel. 2023. „Some Observations on Cultural Memory, the Hebrew Bible and the History of ‘Ancient Israel’.” Old Testament Essays 36: 568–586.

Pomian, Krzysztof. 1992. L’ordine del tempo. Translated by Pierro Arlorio. Einaudi.

Wolfson, Elliot R. 2006. „Mythopoeic Imagination and the Hermeneutic Bridging of Temporal Spacing: On Michael Fishbane’s ‘Biblical Myth and Rabbinic Mythmaking’.” The Jewish Quarterly Review 96: 233–238.

Yerushalmi, Yosef. 1989. Zakhor. Jewish History and Jewish Memory. Washington: University of Washington Press.

Biblica et Patristica Thoruniensia

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2025-12-15

Jak cytować

1.
PAWŁOWSKI, Zdzisław. Mit i historia w narracjach biblijnych. : Perspektywa hermeneutyczna . Biblica et Patristica Thoruniensia [online]. 15 grudzień 2025, T. 18, nr 4, s. 477–496. [udostępniono 16.12.2025]. DOI 10.12775/BPTh.2025.023.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 18 Nr 4 (2025)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Zdzisław Pawłowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 9
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN: 1689-5150

eISSN: 2450-7059

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

mit, historia, narracje biblijne, pamięć kulturowa, metoda historyczno-krytyczna
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa