Znaczenie κοιμάω w Liście do Koryntian św. Klemensa Rzymskiego i w Ewangeliach
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2025.012Słowa kluczowe
Klemens Rzymski, κοιμάω, Ewangelie, eschatologia, eklezjologiaAbstrakt
W niniejszym badaniu analizuje się użycie słowa „κοιμάω” w Liście do Koryntian św. Klemensa Rzymskiego i w Ewangeliach. W 1 Liście Klemensa termin „κοιμάω” jest używany przede wszystkim do przedstawienia śmierci sprawiedliwych, zwłaszcza w odniesieniu do męczenników. Oznacza on spokojny i wypoczynkowo-relaksacyjny stan, stanowiący ostry kontrast z chaosem ziemskiej egzystencji. Ten czasownik wzbudza poczucie nadziei i ciągłości wiary, przedstawiając śmierć nie jako zakończenie, ale raczej jako krótki odpoczynek w oczekiwaniu na zmartwychwstanie. Natomiast Ewangelie używają terminu „κοιμάω” zarówno w znaczeniu dosłownym, jak i przenośnym: fizyczny sen i duchowe nieprzygotowanie. Niniejszy artykuł analizuje szersze znaczenie teologiczne „κοιμάω” poprzez porównanie jego dwóch zastosowań jako metafory śmierci, snu i zmartwychwstania w myśli wczesnochrześcijańskiej. Podkreśla złożoną rolę, jaką ten termin odegrał w rozwoju wczesnochrześcijańskiej eschatologii i przedstawieniu misji Jezusa. Analiza ujawnia, że czasownik „κοιμάω” funkcjonuje jako głęboki teologiczny i literacki instrument, który łączy doczesność z wiecznością, a także życie ze śmiercią, skłaniając do kontemplacji ludzkiego doświadczenia i nadziei na boskie zbawienie.
Bibliografia
Allen, Willoughby Charles. 1977. A Critical and Exegetical Commentary on the Gospel according to S. Matthew. 3rd ed. Edinburgh: T. & T. Clark.
Allison, D. C. 1987. The End of the Ages Has Come: An Early Interpretation of the Passion and Resurrection of Jesus. Edinburgh: T&T Clark.
Bishop, A. 2017. “Sleep and theology: ‘A half adieu to the world’.” International Journal for the Study of the Christian Church 17(2): 107–121. DOI: https://doi.org/10.1080/1474225X.2017.1356193.
Bock, Darrell L. 2009. Luke: The NIV Application Commentary from Biblical Text to Contemporary Life. Grand Rapids, Michigan: Zondervan. Accessed October 27, 2024. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&scope=site&db=nlebk&db=nlabk&AN=1524828.
Brown, R. E. 1994. The Death of the Messiah: From Gethsemane to the Grave. A Commentary on the Passion Narratives in the Four Gospels. New York: Doubleday.
Carron, Helen. 2005. Clemens Saga. The Life of St. Clement of Rome in Viking Society for Northern Research Text Series Volume XVII (eds. Anthony Faulkes and Alison Finlay), London: Viking Society for Northern Research.
Carson, D. A. 1991. The Gospel according to John. Leicester, England, Grand Rapids, Michigan: Inter-Varsity Press; W.B. Eerdmans.
Davies, W. D. and D. C. Allison. 1988, 1991, 1997. A Critical and Exegetical Commentary on the Gospel according to Saint Matthew (ICC). 3 vols. Edinburgh: T&T Clark.
Ehrman, Bart D., trans. 2003. The Apostolic Fathers. Vol. 1, I Clement. II Clement. Ignatius. Polycarp. Didache. Loeb Classical Library 24. Cambridge, MA: Harvard University Press.
France, R. T. 2007. The New International Commentary on the New Testament / the Gospel of Matthew. Grand Rapids, Mich.: William B. Eerdmans Pub..
Herron, Thomas J. 2010. Clement and the Early Church of Rome. [S.l.]: Emmaus Road Publishing.
Hunter, David G., Paul van Geest, and Bert Jan Lietaert Peerbolte. 2024. Brill Encyclopedia of Early Christianity Volume 2 Bib – Div. Leiden: Brill.
Keener, Craig S. 1999. A Commentary on the Gospel of Matthew. Grand Rapids, Mich.: W.B. Eerdmans Pub..
Klink, Edward W. 2016. John. Grand Rapids, Michigan: Zondervan.
Kieling, Michał. 2022. “Nauczanie Jana Chryzostoma o charyzmatach na podstawie «Homilii do Pierwszego Listu św. Pawła do Koryntian»”. Biblica et Patristica Thoruniensia 15, no. 3: 9–24. https://apcz.umk.pl/BPTh/article/view/37338.
Liefeld, Walter L., and David W. Pao. 2017. Luke. Grand Rapids: Zondervan. Accessed October 27, 2024. https://www.overdrive.com/search?q=5E549F13-72E0-44AB-A2CD-7F3B42542503.
Lightfoot, J. B., J. R. Harmer, and Michael W. Holmes, eds. 2007. The Apostolic Fathers: Greek Texts and English Translations. 3rd ed. Grand Rapids, MI: Baker Academic.
Meyer, Heinrich August Wilhelm, and Gustav Meyer. 1884. Critical and Exegetical Hand-Book to the Gospel of Matthew. Edited by Frederick Crombie, George R. Crooks, and William Stewart. Translated by Peter Christie. New York: Funk & Wagnalls.
Michaels, J. Ramsey. 2010. The Gospel of John. Grand Rapids, Mich.: William B. Eerdmans Pub.
Morris, Leon. 1995. The Gospel according to John. Rev. ed. Grand Rapids, Mich.: William B. Eerdmans Publishing Co.
Schreiner, Thomas R. 2019. Commentary on Luke: From the Baker Illustrated Bible Commentary. Grand Rapids, Mich.: Baker Books. Accessed October 27, 2024. https://public.ebookcentral.proquest.com/choice/publicfullrecord.aspx?p=5969695.
Senior, D. P. 1975. The Passion Narrative according to Matthew (BETL 39). Leuven: Leuven University Press.
Strauss, Mark L. 2016. Luke. Grand Rapids, Mich.: Zondervan. Accessed October 27, 2024. http://rbdigital.oneclickdigital.com.
Universität Münster Institut für Neutestamentliche Textforschung. 2018. Nestle-Aland Novum Testamentum Graece. 28. Wide margin edition. Peabody: Hendrickson Publishers.
Vance, Donald R., George Athas, and Yael Avrahami. 2014. Torah, Neviʻim U-Khetuvim = Biblia Hebraica Stuttgartensia: A Reader’s Edition. Edited by Karl Elliger, Wilhelm Rudolph, and Adrian Schenker. Fifth revised edition. A reader’s edition. Stuttgart, Germany, Peabody, Massachusetts: Deutsche Bibelgesellschaft; Hendrickson Publishers.
Wenham, J. W. 1981. “When Were the Saints Raised? A Note on the Punctuation of Matthew xxvii.51–53,” JTS 32: 150–152.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Philip Suciadi Chia

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 241
Liczba cytowań: 0