Inspiration, Truth, and History in 1 Kings 22:1–28: A Narrative Hermeneutics Perspective
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2023.015Słowa kluczowe
natchnienie, prawda, duch kłamstwa, hermeneutyka narracji, historia, proroctwo, objawienieAbstrakt
Natchnienie, prawda i historia w 1 Krl 22,1-28. Perspektywa hermeneutyki narracji
Do natchnienia można podejść od strony formalnej, próbując tekstami Biblii uzasadnić to, co na płaszczyźnie doktryny zostało zdefiniowane. Można jednak spróbować wyjść od tekstu biblijnego, nie szukając w nim potwierdzenia natchnienia, lecz badając, w jaki sposób jest ono tam przedstawione. Szczególny wgląd w jego złożoną i opierającą się łatwym wyjaśnieniom naturę, odsłania jeden typ biblijnych opowiadań, w których osoba proroka, będąca często punktem wyjścia dla teologicznego rozwinięcia natchnienia, zostaje wpisana w strukturę narracji i spełnia w niej określoną rolę. Celem tych prorockich opowieści jest zakomunikowanie publicznego przesłania, niosącego jakiś rodzaj argumentu, a jednocześnie odnoszącego się do specyficznych, kontekstualnych potrzeb i stosującego określone strategie retoryczne. Ilustracją tego podejścia jest opowiadanie zawarte w 1 Krl 22,1-28, gdzie grupa proroków pod wodzą Sedecjasza konfrontuje się z Micheaszem, przekazując dwie sprzeczne ze sobą wyrocznie w sprawie wojny o Ramot w Gileadzie. Zestawienie obu dyskursów prorockich pokazuje złożoność problematyki natchnienia i prawdy, usytuowanych w konkretnym kontekście historycznym. Analizowane z perspektywy hermeneutyki narracji opowiadanie tworzy wspólną płaszczyznę dla konstruktywnego dialogu między Pismem i czytelnikiem, przenosząc na tego ostatniego wymaganie odpowiedzialnej interpretacji, uwzględniającej obecność słowa Bożego w ludzkiej historii i biorącej pod uwagę niejednoznaczność języka religijnego, próbującego ją opisać.
Bibliografia
Barton, John. 1990. “History and Rhetoric in the Prophets.” In The Bible as Rhetoric: Studies in Biblical Persuasion and Credibility, edited by Martin Warner, 51–64. London: Routledge.
Block, Daniel I. 1997. The Book of Ezekiel: Chapters 1–24. Grand Rapids, MI: William B. Eerdmans Publishing Company.
Brueggemann, Walter. 1997. Theology of the Old Testament: Testimony, Dispute, Advocacy. Minneapolis, MN: Fortress Press.
Brueggemann, Walter. 2000. 1 & 2 Kings. Macon, GA: Smyth & Helwys.
Brueggemann, Walter. 2001. Deuteronomy. Nashville, TN: Abingdon Press.
Kelle, Brad E. 2006. “Ancient Israelite Prophets and Greek Political Orators: Analogies for the Prophets and Their Implications for Historical Reconstruction.” In Israel’s Prophets and Israel’s Past: Essays on the Relationship of Prophetic Texts and Israelite History in Honor of John H. Hayes, edited by Brad E. Kelle and Megan Bishop Moor, 57–82. New York: T & T Clark.
Miller, Geoffrey. 2014. “The Wiles of the Lord: Divine Deception, Subtlety, and Mercy in I Reg 22.” Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft 126, no. 1: 45–58.
Moberly, Robert W. L. 2003. “Does God Lie to His Prophets? The Story of Micaiah ben Imlah As a Test Case.” Harvard Theological Review 96, no. 1: 1–23.
Monson, John M. 2009. 1 & 2 Kings. Grand Rapids, MI: Zondervan.
Quine, Catherine. 2018. “Reading Micaiah’s Heavenly Vision (1 Kgs 22:19–23) and 1 Kings 22 as Interpretive Keys.” Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft 130, no. 2: 204–216.
Rainbow Jessy. 2019. “Micaiah ben Imlah (1 Kings 22) and the Grammar of the Biblical War Oracle.” Journal of Biblical Literature 138, no. 3: 537–557.
Ricoeur, Paul. 1981. “Toward a Hermeneutic of the Idea of Revelation.” In Essays on Biblical Interpretation, 73–118. London: Society for Promoting Christian Knowledge.
Sweeney, Marvin A. 2007. I & II Kings: A Commentary. Louisville, KY: Westminster John Knox Press.
Talstra, Eep. 2009. “The Truth and Nothing but the Truth: Piety, Prophecy, and the Hermeneutics of Suspicion in 1 Kings 22.” In The Land of Israel in Bible, History, and Theology: Studies in Honour of Ed Noort. Supplements to Vetus Testamentum, vol. 124, edited by Jacques van Ruiten and J. Cornelis de Vos, 355–371. Leiden: Brill.
Toorn, Karel van der. 2013. “Turning Tradition into Eternal Truth: The Invention of Revelation.” Studia Theologica 67, no. 1: 3–27.
Walsh, Jerome T. 1996. 1 Kings. Collegeville, MN: The Liturgical Press.
Wray Beal, Lissa M. 2014. 1 & 2 Kings. Downers Grove, IL: InterVarsity Press.
Zatwardnicki, Sławomir. 2022. “Natchnienie w diachronicznie ujmowanym Ciele Chrystusa. Przyczynek do eklezjologii natchnienia.” Roczniki Teologiczne 69, no. 2: 125–144.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Zdzisław Pawłowski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 254
Liczba cytowań: 0