“Pleasing to the eye”: The problem of physical beauty and beautification in the theology of Chrysostom
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2023.009Słowa kluczowe
Jan Chryzostom, piękno, upiększanie, ciało ludzkie, chrześcijaństwo wschodnieAbstrakt
„Miłe dla oka”: zagadnienie piękna fizycznego i upiększania w teologii Chryzostoma
„Miły dla oka” (Rdz 3,6) – tak Księga Rodzaju opisuje zakazany owoc, gdy Adam i Ewa próbowali przeprosić za jego zjedzenie, ponieważ od czasów pierwszych ludzi piękno, czyli to, co jest „miłe dla oka”, było podziwiane. Już od czasów pierwotnego Kościoła, Ojcowie Kościoła stykali się z problemem piękna, gdyż chociaż ciało ludzkie było uznawane za bezsprzecznie piękne, to kwestia właściwego stosunku do niego wydawała się dla nich szczególnie ważna. Jednym z tych Ojców był najbardziej płodny myśliciel i pisarz wschodniochrześcijański, św. Jan Chryzostom. Chryzostom, czerpiąc głównie z Biblii, zauważył, że piękno ciała ludzkiego, należy doceniać, a nawet wychwalać. Jednak paradoksalnie można by powiedzieć, że fizyczne upiększanie było moralnie potępiane. Jak to więc możliwe, że pożąda się piękna ciała, a potępia się jego upiększanie? Właśnie temu problemowi poświęcony jest niniejszy tekst.
Bibliografia
Patristic sources
Basil the Great. Nine Homilies on Hexaemeron.
Clement of Alexandria. The Instructor.
John Chrysostom. Address on Vainglory and How to Raise Children.
John Chrysostom. Homilies on Colossians.
John Chrysostom. Homilies on Ephesians.
John Chrysostom. Homilies on First Corinthians.
John Chrysostom. Homilies on First Timothy.
John Chrysostom. Homilies on Galatians.
John Chrysostom. Homilies on Genesis.
John Chrysostom. Homilies on Hannah.
John Chrysostom. Homilies on the Gospel of John.
John Chrysostom. Homilies on the Gospel of Matthew.
John Chrysostom. Homilies on the Psalms.
John Chrysostom. Homilies on the Statues.
John Chrysostom. 2003. Old Testament Homilies, Vol. 1: Homilies on Hannah, David and Soul. Translated by Robert Charles Hill. Brookline, Massachusetts: Holy Cross Orthodox Press.
John Chrysostom. On Changing Names.
John Chrysostom. On the Resurrection of the Dead.
John Chrysostom. On Virginity.
John Chrysostom. 2001. The Fathers of the Church, Vol. 82: Homilies on Genesis 18–45, translated by Robert C. Hill. Washington, D.C.: The Catholic University of America Press.
John Chrysostom. The First Instruction Addresses to Those About to be Baptised.
Origen. An Exhortation to Martyrdom.
Origen. 1979. An Exhortation to Martyrdom, Prayer, First Principles: Book IV, Prologue to the Commentary on the Song of Songs, Homily XXVII on Numbers. Translated by Rowan Greer. New York: Paulist Press.
Contemporary authors
Beardsley, Monroe C. 1975. Aesthetics from Classical Greece to the Present: A Short History. New York: The University of Alabama Press.
Bentley Hart, David. 2004. The Beauty of the Infinite: The Aesthetics of Christian Truth. Grand Rapids: Cambridge: William B. Eerdmans.
Brown, Peter. 2008. The Body and Society: Men, Women, and Sexual Renunciation in Early Christianity. New York: Columbia University Press.
Cooper, Adam G. 2008. Life in the Flesh: An Anti-Gnostic Spiritual Philosophy. Oxford: Oxford University Press.
De Wet, Chris L. 2016. “Grumpy Old Men?: Gender, Gerontology, and the Geriatrics of Soul in John Chrysostom.” Journal of Early Christian Studies 24, no. 4 (Winter): 491–521.
Evdokimov, Paul. 1970. The Art of the Icon: A Theology of Beauty. Translated by Fr. Steven Bigham. Pasadena: Oakwood Publications.
Laistner, M. L. W. 1967. Christianity and Pagan Culture in the Later Roman Empire: Together with an English Translation of John Chrysostom’s Address on Vainglory and the Right Way for Parents to Bring Up Their Children. Ithaca, New York: Cornell University Press.
Mayer, Wendy. 2015. “John Chrysostom.” In The Wiley Blackwell Companion to Patristics, edited by Kenneth Parry, 141–54. Chichester: Wiley Blackwell.
McGuckin, John Anthony. 2013. “The Beauty of the World and Its Significance in St. Gregory the Theologian.” In Toward an Ecology of Transfiguration: Orthodox Christian Perspectives on Environment, Nature, and Creation, edited by John Chryssavgis and Bruce V. Foltz, 34–45. New York: Fordham University Press.
Vlahos, Ierotheos. 2002. The Body of Man: Its Exercise and Physical Activity. Athens: Apostolic Diakonia of Greek Church.
Vantsos, Christos K. 1997. Church's Care for the Protection of the Environment. Thessaloniki: W.P.
White Jr., Lynn. 1967. “The Historical Roots of Our Ecological Crisis.” Science 155, no. 3767 (March): 1203–207.
Wilken, Robert Louis. 2011. The Spirit of Early Christian Thought: Seeking the Face of God. London: Yale University Press.
Zisis, Theodoros. 1997. The Salvation of Man and the World. Thessaloniki: Politeia.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Angelos Mavropoulos
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 390
Liczba cytowań: 1