„Veram exhibens carnem”. Christophany in the Cenacle (Lk 24,36-49) in the pastoral interpretation of Augustine of Hippo
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2023.008Keywords
Augustine of Hippo, Christ, Resurrection, Church, resurrection of the deadAbstract
The article undertakes the analysis of Augustine's homilies, in which he explains the event of the appearance of the Risen Christ to the disciples in the Cenacle. The preacher of Hippo used them pastorally, emphasizing the behavior of Jesus confirming the reality of His resurrected body. The pastoral effort was therefore focused on polemics with some heresies, on the one hand, and on presenting the correct teaching on the divinity and humanity of Christ, on the other hand. In addition, the preacher used a biblical pericope to indicate the importance of the Church community and to clarify some concerns related to the belief in the resurrection of the dead.
References
Źródła
Augustinus Hipponensis, Confessiones, ed. L. Verheijen, CCL 27, Turnholti 1990, tłum. Z. Kubiak, w: św. Augustyn, Wyznania, Kraków 2006.
Augustinus Hipponensis, De haeresibus, Nuova Bibliotheca Agostiniana (NBA) 12/1, 52–162.
Augustinus Hipponensis, Enarratio in Psalmum 71, ed. E. Dekkers, I. Frainpont, CCL 39, Turnholti1990, 971–985, tłum. J. Sulowski, PSP 39, 269–286.
Augustinus Hipponensis, Enchiridion ad Laurentium de fide et spe et caritate, Nuova Bibliotheca Agostiniana (NBA), 6/2, 470–622, tłum. W. Budzik, w: św. Augustyn, Pisma katechetyczne, Warszawa1952, 77–170.
Augustinus Hipponensis, Sermo 116, Nuova Bibliotheca Agostiniana (NBA) 30/2, 486–496.
Augustinus Hipponensis, Sermo 237, Nuova Bibliotheca Agostiniana (NBA) 32/2, 606–612.
Augustinus Hipponensis, Sermo 238, Nuova Bibliotheca Agostiniana (NBA) 32/2, 614–618.
Augustinus Hipponensis, Sermo 242, Nuova Bibliotheca Agostiniana (NBA) 32/2, 652–662.
Ignatius Antiochenus, Epistula ad Smyrnaeos, ed. T. Camelot, Sources Chrétiennes (SCh) 10, Paris 1969, 132–144; tłum. A. Świderkówna, BOK 10, 136–139.
Concilium Constantinopolitanum I (381). Canones, tłum. T. Wnętrzak, Źródła Myśli Teologicznej (ŹMT) 24, 70–73.
Opracowania
Afleche, Mamerto. 1992. „The Transformation from corpus animale to corpus spirituale according to Augustine”. Augustiniana 42 (3/4), 239–310.
Clancy, Finbar G. 2006. „St Augustine’s Commentary on the Emmaus Scene in Luce’s Gospel”. Studia Patristica 43, 51–58.
Dobkowski, Mariusz. 2013. „Augustyn i jego wiedza na temat manicheizmu”. Studia Religiologica 46, nr 1: 55–63.
Drobner, Hubertus R. 2000. Augustinus von Hippo: Sermones ad populum. Überlieferung und Bestand, Bibliographie – Indices. Leiden–Boston–Köln: Brill.
Drobner, Hubertus R. 2010. Augustinus von Hippo: Sermones ad populum. Überlieferung und Bestand – Bibliographie – Indices: Supplement 2000–2010, Frankfurt am Main – New York: Peter Lang.
Gilski, Marek. 2006. Mariologia kontekstualna św. Augustyna, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Jaśkiewicz, Grzegorz. 2011. „Polemika antydoketystyczna u św. Ignacego z Antiochii”. Studia Ełckie 13: 401–408.
Kamczyk, Wojciech. 2020. Bogowie i demony. Augustyn z Hippony i religijność pogańska późnej starożytności. Katowice: Fundacja Centrum Badań nad Historią Kościoła im. ks. Wincentego Myszora; Księgarnia św. Jacka.
Kamczyk, Wojciech. 2012. Tota Paschalis Solemnitas. Teologia i duszpasterstwo w kazaniach i homiliach św. Augustyna, Katowice: Księgarnia św. Jacka.
Kowalczyk, Stanisław. 2007. Człowiek i Bóg w nauce świętego Augustyna, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Król, Bogdan. 2004. „«Serce» w Enarrationes in psalmos św. Augustyna”. Studia Sandomierskie 11(3): 71–86.
Lambot, Ciril. 1957. „Le sermon CCXXXV de Saint Augustin pour un lundi de Pâques”. Revue bénédictine 67, 129–140.
Louit, Dominique. 1975. „Le reniement et l'amour de Pierre dans la prédication de saint Augustin”. Recherches augustiniennes 10, 217–268.
Łydka, Władysław. 1985. „Dokeci”. W: Encyklopedia katolicka, t. IV, pod redakcją Romualda Łukaszczyka, Ludomira Bieńkowskiego, Feliksa Gryglewicza, 30–32. Lublin: Tomarzystwo Naukowe KUL.
Madec, Goulven. 2001. Le Christ de Saint Augustin. La Patrie et la Voie. Paris: Desclée.
Obrycki, Kazimierz. 2001. „Memoriał Orozjusza, kapłana hiszpańskiego, do św. Augustyna, biskupa Hippony w sprawie błędów pryscylian i orygenistów”. Roczniki Teologiczne Warszawsko-Praskie 1: 91–106.
Obrycki, Kazimierz. 2002. „Odpowiedź Świętego Augustyna na memoriał Orozjusza w sprawie błędów pryscylian i orygenistów”. Roczniki Teologiczne Warszawsko-Praskie 2: 143–170.
Pietras, Henryk. 2007. Eschatologia Kościoła pierwszych czterech wieków. Kraków: WAM.
Sordyl, Krzysztof. 2015. Pryscylianizm. Teologia i historia, Kraków: WAM.
Turek, Waldemar. 2009. „«Ibi est finis; propter hoc currimus». Św. Augustyn o celu życia w świetle Prima Ioannis”. W: Finis legis Christus. Księga pamiątkowa dedykowana księdzu profesorowi Wojciechowi Góralskiemu w okazji siedemdziesiątej rocznicy urodzin. Red. J. Wroceński, J. Krajczyński, Warszawa: Wydawnictwo UKSW.
Wilmart. André. 1929. „Un nouveau sermon de S. Augustin sur les deux péchés”. Revue bénédictine 41, 144–155.
Wygralak, Paweł. 2016. „Jezus Chrystus i pokój. Refleksje św. Augustyna z Hippony”. Verbum Vitae 30: 259–276.
Zagórski, Dariusz. 2010. „Wędrówka chrześcijanina do nieba w Enarrationes in psalmos św. Augustyna”. Teologia i człowiek 16: 95–106.
Ziółkowska, Marta. 2003. „Św. Augustyn prekursorem Soboru w Chalcedonie (451 r.). Zarys doktryny o communicatio idiomatum w dziele In Johannis Evangelium Tractatus CXXIV”. Roczniki Teologiczne 50 (4): 269–283.
Żurek, Antoni. 2017. Katechumen – chrześcijanin – wierny. Przygotowanie do chrztu i chrzest w Kościele starożytnym, Tarnów: Biblos.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Wojciech Kamczyk
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
CC BY ND 4.0. The Creator/Contributor is the Licensor, who grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work on the fields indicated in the License Agreement.
- The Licensor grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work/related rights item specified in § 1 within the following fields: a) recording of Work/related rights item; b) reproduction (multiplication) of Work/related rights item in print and digital technology (e-book, audiobook); c) placing the copies of the multiplied Work/related rights item on the market; d) entering the Work/related rights item to computer memory; e) distribution of the work in electronic version in the open access form on the basis of Creative Commons license (CC BY-ND 3.0) via the digital platform of the Nicolaus Copernicus University Press and file repository of the Nicolaus Copernicus University.
- Usage of the recorded Work by the Licensee within the above fields is not restricted by time, numbers or territory.
- The Licensor grants the license for the Work/related rights item to the Licensee free of charge and for an unspecified period of time.
FULL TEXT License Agreement
Stats
Number of views and downloads: 188
Number of citations: 0